1515
Annons

Nu kraschar ex-ministrarnas assistansbolag

Omsorgskoncernen Curira, med ex-ministrarna Mikael Odenberg och Cristina Husmark Pehrsson i styrelsen, går mot en krasch. Efter indragna tillstånd och misslyckade rekonstruktionsförsök begär två av fyra dotterbolag sig själva i konkurs.

”Det är korrekt. Mer kan jag inte säga”, kommenterar Curiras vd Adam Grbavac.

Ex-ministrarna Mikael Odenberg och Cristina Husmark Pehrsson.
Ex-ministrarna Mikael Odenberg och Cristina Husmark Pehrsson.

Tidigare NGM-noterade Curira har under sommaren kämpat för bolagets överlevnad. Under tiden har 3.000 anställda och drygt 400 assistansbrukare levt i ovisshet.

Krisen utlöstes av att Inspektionen för vård och omsorg, IVO, i juni stoppade all assistansverksamhet efter kritik på en lång rad punkter. Curiras vd Adam Grbavac och övriga ledningen svarade med att försöka få beslutet upphävt, byta affärsmodell och rekonstruera dotterbolagen Lystra Personlig Assistans, Lystra Assistans Väst, Melius Assistans och Ellas Assistans.

”Jag hoppas att det ska vara möjligt att genomföra bolagets affärsplan”, sa styrelsemedlemmen och delägaren Mikael Odenberg, tidigare försvarsminister och före detta generaldirektör för Svenska kraftnät.

Nu har försöken nått vägs ände, i alla fall när det gäller två av dotterbolagen. Under torsdagen begärde Adam Grbavac att Lystra Personlig Assistans och Melius Assistans skulle försättas i konkurs vid Gällivare respektive Örebro tingsrätt.

”Vi har nu på morgonen fattat beslut om att Lystra Personlig Assistans är försatt i konkurs. Nu är det Ackordcentralens sak att fastställa skulderna”, meddelar en handläggare vid Gällivare tingsrätt.

Skatteverket är en av de fordringsägare som berörs. Myndigheten har ett krav på Melius Assistans på 36 miljoner kronor.

Kravet uppstod när Skatteverket i somras gick med på att betala tillbaka tidigare erlagda skatter, detta som en anståndsåtgärd för att förbättra Melius Assistans chanser att överleva. Men när det i efterhand upptäcktes att pengarna slussats vidare för att istället försöka rädda systerbolaget Lystra Personlig Assistans drog myndigheten öronen åt sig. Enligt Di:s uppgifter finns det nu inga tillgångar kvar som kan täcka skulden till staten, något som fått Skatteverket att säga nej till fortsatta rekonstruktionsförsök.

Förutom skattebetalare, anställda och brukare berörs Curiras redan hårt prövade aktieägare av den accelererande osäkerhet som omgärdar omsorgskoncernen. Nordic Growth Market stoppade handeln med aktien efter IVO:s beslut och den 2 augusti meddelades att någon omnotering inte kan ske.

Curiras vd Adam Grbavac säger dock till Di att Curira kommer att drivas vidare och att Lystra Assistans Väst och Ellas Assistans i nuläget inte begärs i konkurs.

”Jag kan inte säga mer än så”, meddelar han och avlutar samtalet.

Di har utan framgång sökt Mikael Odenberg och hans styrelsekollega Cristina Husmark Pehrsson, även hon tidigare M-statsråd i Alliansregeringen. De båda ex-ministrarna värvades i början av året till Curiras styrelse mot ett arvode om 200.000 kronor per år.

Enligt Mikael Odenberg skedde detta i syfte att sanera en bransch som de båda betraktade som bekymmersam.

”Jag och Cristina har gått in i styrelsen därför att assistanssektorn brottas med väldigt mycket problem. Det är fusk ... det är oklart om Försäkringskassan får ut det de betalar för och det är osäkert om klienter får det de har rätt till”, förklarade Mikael Odenberg för Di i juni i år.

Innehåll från LyrecoAnnons

Problemfri arbetsdag – är det möjligt?

Borde alla företag lägga lika mycket tid och energi på att åstadkomma hållbarhet i alla led? Det tror inte Patrik Schedvin, Managing Director på Lyreco. Han menar istället att man bör fokusera på att göra ett bra jobb och låta Lyreco leverera mer hållbara produkter och lösningar till arbetsplatsen.

Modern aktör med långvarig tradition

Lyreco, som nyligen förvärvade Staples i norra Europa, har närmare hundra års erfarenhet av att förse sina kunder, medarbetare och samarbetspartners med hållbara lösningar för arbetsplatsen. Nu är de redo att föra vidare sitt arv till framtida generationer.

– Tidigare har vi varit starka på varsitt håll, men de olikheter som förr skiljde oss åt gör idag att vi kompletterar varandra. Lyreco hade en starkare global närvaro och Staples kunde tillföra lokal förankring hela vägen ut till fysiska butiker. Gemensamt för oss båda är att vi har haft en stark cirkulär mentalitet och en vilja att göra vardagen på jobbet så hållbar som möjligt, säger Patrik Schedvin. 

Läs mer om Lyrecos hållbarhetsarbete 

Ett löfte som ska hållas

Som Sveriges marknadsledande aktör inom kontors- och förbrukningsmaterial till arbetsplatser vill Lyreco skapa något banbrytande och täcka behov med lösningar som varit efterlängtade på marknaden. Vi har alltid sett oss som pionjärer, någon som är nyfiken och bryter ny mark, någon som alltid har kundens nuvarande men också framtida behov i fokus.

– Vår vision är ”A great working day. Delivered”. För att tala klarspråk handlar det om att vi vill leverera de bästa förutsättningarna och lösningarna som underlättar arbetet i vardagen, säger Patrik Schedvin.

Läs mer om Lyreco och vårt erbjudande 

Flexibilitet och innovation har alltid drivit Lyrecos ambition om att kunna leverera precis vad varje enskild arbetsplats behöver.

– Vi strävar ständigt efter att bli ännu bättre på det vi redan gör bra. Och vi ser fram emot att göra det tillsammans, säger Patrik Schedvin och fortsätter:

– En av våra främsta tillgångar framåt är vår gedigna säljkår som agerar rådgivande mot våra kunder och samarbetspartners. Det innebär en starkare lokal närvaro och en möjlighet att se till flera behov på den svenska marknaden. Vi är en global aktör med lokal expertis.

– När vi talar om ordet leverans gör vi det ur flera aspekter. Det är både den fysiska leveransen av varor med hållbara transporter, men sen handlar det även om att vi vill leverera ett löfte om att alltid skapa förutsättningar för en riktigt bra arbetsdag, säger Patrik Schedvin.

Resan har bara börjat

Framåt siktar Lyreco mot en fullkomlig omni-närvaro. Med en marknadsnärvaro som sträcker sig från digitalt på web, kundservice till fysisk dialog via säljkår och i butik.

– För oss är det viktigt att kunna nå varje kund, där kunden vill bli nådd. Flera marknader innebär flera sätt att anpassa våra lösningar för att kunna tillgodose så många behov som möjligt, säger Patrik Schedvin.

Fakta om Lyreco:

Idag är Lyreco marknadsledande i Sverige. Efter Lyrecos förvärv av Staples har Staples i Sverige integrerats i varumärket under namnet ”Lyreco”. Lyreco finns för närvarande i 25 länder i Europa och Asien, samt i ytterligare 17 länder via partners.

Lyreco en global aktör 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lyreco och ej en artikel av Dagens industri

Billigare att köra elbil – trots högt elpris

Trots höga elpriser är det fortfarande billigare att köra elbil än bensin- och dieselbilar.

”Men det är klart, fortsätter elpriserna att öka kraftigt resten av året, så minskar de här skillnaderna”, säger Sofia Linder, chefsekonom på branschorganisationen Mobility Sweden.

Elbilar, som ofta har ett dyrare inköpspris än motsvarande som drivs på bensin och diesel, har kunnat locka med billigare milkostnad. Och det gäller fortfarande, trots att elpriserna har gått upp.

”Ser man på helåret och drivmedelskostnaden att köra en bil så är det fortsatt en stor fördel för elbilen”, säger Sofia Linder.

Priset på el varierar kraftigt mellan de fyra elprisområdena som Sverige är indelat i, och är dyrast i södra Sverige. Därför är det främst där som prisskillnaderna mellan att köra en elbil och bensin- eller dieselbil vid vissa tillfällen skulle kunna jämnas ut.

”Beroende på hur både bensin- och dieselpriset och hur elpriset utvecklas de kommande månaderna, så kan det för en enskild månad bli så att driftkostnaderna är i nivå med varandra eller att elbilen skulle kunna vara dyrare att köra”, säger Sofia Linder.

Om man räknar på att en bensinbil i snitt kommer en mil på 0,73 liter, var milkostnaden i augusti omkring 14:40 kronor. Om man jämför med att en elbil i snitt drar 2 kilowattimmar på en mil, behöver kilowattpriset vara runt 7:20 kronor för att milkostnaden ska vara lika hög som för bensinbilen. 

Bilköparna verkar inte ha skrämts bort av de höga elpriserna. Antalet nyregistrerade elbilar i augusti tyder på att intresset för att skaffa elbil fortsätter att öka.

”Det är ju fortfarande så att alternativen som de flesta har, alltså bensin och diesel, också är relativt dyra nu”, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk rådgivare på konsumentorganisationen M Sverige.

Men det finns också andra orosmoment kring elen som kan få bilköpare att fundera en extra sväng kring hur det skulle fungera med en elbil. En sådan fundering är om elen rent generellt kommer att räcka i och med att allt mer el behövs, enligt Carl-Erik Stjernvall.

”Där tror jag väl att det är en bild som kanske inte når tillräckligt många, just att vi har ett rätt stort överskott, och exporterar mycket el”, säger han.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera