ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Nu kan företag enkelt sprida låsta Di-artiklar till sina kunder

  • Di:s marknadschef Martin Mellgren, Cecilia Schramm, redaktionschef, och Peter Fellman, chefredaktör och affärschef för Di-Gruppen. Foto: Jesper Frisk

Dagens industri lanserar en ny digital tjänst framför allt för företag som vill kunna sprida relevanta artiklar till kunder, medarbetare eller andra intressenter.

Tillsammans med teknikbolaget Glimta erbjuder Di nu företag en unik möjlighet att låsa upp en viss artikel för att kunna dela den i till exempel sociala medier, i nyhetsbrev eller på sin egen sajt.

”Vi vet att många kommunikations- och marknadsavdelningar är frustrerade över att de inte kan dela en publicerad vd-intervju, en ny analys av företagets aktie eller andra företagsspecifika nyheter eftersom vi har en betalvägg. Med Glimta kan vi äntligen erbjuda företagen en smart och smidig lösning. På det här sättet blir vi mer sofistikerade i våra digitala lösningar”, säger Peter Fellman, chefredaktör Di och affärschef Di-Gruppen.

Köp och leverans av upplåsningen sker digitalt och tar bara ett par minuter. Efter betalning med kort eller faktura får kunden en så kallad superlänk som passerar förbi Di:s betalvägg. Superlänken kan delas med vem som helst som då kan läsa artikeln utan att vara prenumerant.

”Affärstidningar har länge sålt särtryck av artiklar i papperstidningen till företag. Med Glimta gör vi den affären helt digital, automatiserad och blixtsnabb, precis som den ska vara på nätet”, säger Martin Mellgren, marknadschef Di.

Priset för upplåsning av en artikel på Di beror bland annat på hur länge superlänken ska vara tillgänglig och hur många som läser artikeln. Di kommer inom kort att gå ut med ett erbjudande till alla företagskunder.

Glimta Technology har utvecklat tekniken bakom upplåsningstjänsten. Glimta är en svensk startup som grundats av Mikael Runhem och Thomas Peterssohn. Ambitionen är att skapa en marknadsplats för premiuminnehåll där publicister och företag kan mötas.

”Di går först och visar vägen, men vi tror att Glimta fungerar för alla sajter med betalvägg. Vi för diskussioner med andra mediehus i Sverige och Europa. Ytterst handlar Glimta om att skapa nya intäkter till journalistiken”, säger Thomas Peterssohn, vd för Glimta.

  • Foto:

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer