1515
Annons

Nu kan du köpa Gucci och Adidas till dina avatarer

Adidas, Puma, Gucci, Ralph Lauren, North Face... alla satsar de nu stort på att sälja kläder som inte finns. Åtminstone inte i form av fysiska plagg, utan bara digitalt för att dressa upp sig och sin avatar online.

Puma och Adidas virtuella kläder.
Puma och Adidas virtuella kläder.Foto:Fabricant

Som ett nästa steg efter D2C, direct to consumer, det vill säga varumärken som säljer direkt till konsument och hoppar över detaljhandelsledet kommer nu D2A, direkt till avatar. Handeln med digitala varor, inte minst kläder, som alltså inte existerar fysiskt har tagit ordentlig fart det senaste året. 

Många unga tänker redan lika mycket på vad de har på sig i den digitala världen, eller rättare sagt vad deras avatarer har på sig, i spel och på sociala medier, som på den fysiska kroppen. 

”Virtuellt mode har diskuterats i flera år och många företag har försökt kapitalisera på det. Swedish Fashion Council har också drivit frågan länge, men med begränsad framgång”, säger Philip Warkander, doktor i modevetenskap vid Lunds universitet.

”Jag tror dock att det nu finns potential, det finns till exempel flera kopplingar mellan mode och gaming, där spelare haft möjlighet att köpa digitala kläder”, fortsätter han.

Det är mycket på gång på området. Gucci och North Face släppte en gemensam kollektion för avatarer på Pokémon Go i januari i år. I mars lanserade Gucci också virtuella sneakers som endast kan bäras i AR, augmented reality, det vill säga med glasögon som ger förstärkt verklighet.

Foto:Fabricant

Adidas, Puma och Tommy Hilfiger har alla samarbeten med det digitala modehuset Fabricant. Ralph Lauren släppte dels en digital klädkollektion för några veckor sedan i den sydkoreanska sociala nätverksappen Zepeto och har dels ett partnerskap med Snapchat.

”Modeföretag med starka varumärken, starkt uttryckssätt och likaså starka relationer till sin målgrupp får inga problem att förflytta sig in i den digitala världen”, konstaterar modeprofilen Konrad Olsson som bland annat driver Scandinavian Mind, ett digitalt magasin om livsstil och teknik.

”Den svenska modebranschen däremot kan få det tuffare. Den är så funktionell, med minimalistiska, enkla plagg uttrycksmässigt. En beige kashmirtröja från Filippa K kanske inte gör sig så bra i en digital värld, den har inte så mycket uttryck.”

När Zoom- och Teamsmöten ersätts av Virtual reality-möten kommer många att börja shoppa kläder till sina avatarer, menar Konrad Olsson.

”Jag tror absolut att det kommer en massa olika spännande uttryckssätt i yrkesmässiga möten när VR-plattformarna börjar användas brett.”

Han ser också den digitala modeutvecklingen ur ett hållbarhetsperspektiv.

”Det produceras omkring 150 miljarder fysiska plagg i världen varje år, och en ohyggligt stor del av dessa når aldrig konsumenterna. När vi väl köper så använder vi plaggen i snitt tre gånger. Definitionen av mode handlar ju mycket om identitet, det är ett sätt att kommunicera med din omvärld och dina närmaste. Så kan vi hamna i ett läge i framtiden där vi köper färre fysiska plagg och istället lägger resurser på digitala uttryck så skulle det kunna vara en viktig lösning på modebranschens enorma hållbarhetsproblem”, säger Konrad Olsson.

Tyskland inför extra gasavgift

Tyskland kommer införa en extra gasavgift på cirka 2,4 eurocent per kilowattimme med syftet att fördela de höga energikostnaderna. Det skriver bland annat nyhetsbyrån dpa. 

Foto:Stefan Sauer

Avgiften kommer introduceras i oktober och kan betyda att en familj på fyra kommer behöva betala runt 500 euro mer i kostnader. Den förväntas sträcka sig till 1 april 2024. 

Beslutet att införa avgiften kommer efter att det statliga ryska bolaget Gazprom dragit ned på sina leveranser till Europa. Tyskland är sedan tidigare beroende av rysk energi, vilket har gjort att landet fått konsekvenser som en högre inflation. 

I ett marknadsbrev skriver den tyska storbanken Commerzbank att avgiften sannolikt kommer få inflationen att stiga över 9 procent vid årsskiftet.  

”I juli var gaspriserna för befintliga kunder i genomsnitt redan mer än 50 procent högre än genomsnittet för 2021, och gasavgiften kommer nu att driva upp dem ytterligare. Totalt sett kommer naturgaspriserna sannolikt att vara ungefär dubbelt så höga som genomsnittet för förra året när avgiften väl har överförts fullt ut. Om moms tas ut på tilläggsavgiften blir effekten ännu större”, skriver Commerzbank i en kommentar. 

Samtidigt lyfter banken att de tyska gaslagren fyllts upp snabbare än förväntat. I nuläget är de fyllda till runt 76 procent, enligt Commerzbank. Trots det finns det fortfarande risker enligt banken, som att Ryssland kan stänga av sina gasleveranser helt eller att en kall vinter ökar användandet av gas. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera