1515

Nu kan du boka din flygande bil – startup tar in handpenning på 5.000 dollar

Sugen på en flygande bil? Nu tar den amerikanska startupen NFT in handpenning på modellen Aska, som planeras att lyfta 2026.

Aska har vikbara vingar, en toppfart på 150 kilometer i timmen och en räckvidd på cirka 40 mil.
Aska har vikbara vingar, en toppfart på 150 kilometer i timmen och en räckvidd på cirka 40 mil.Foto:NFT

Om du tror på idéen om flygande bilar och har 5.000 dollar, drygt 42.000 kronor, liggande så är kanske Silicon Valley-baserade NFT:s erbjudande något för dig. 

Pengarna, som sätts in på ett spärrkonto och kan återbetalas i sin helhet – ger investeraren en andel av företagets aktier, tillträde till statusuppdateringsmöten och möjligheten att köpa ett av de första 1.500 exemplaren av den flygande bilen Aska som är planerad till 2026. Förutsatt att du har ytterligare 789.000 dollar, nästan 6,7 miljoner kronor, på kontot då. 

NTF öppnade på torsdagen sitt första showroom i Los Altos i Silicon Valley, Kalifornen. Med tanke på den saftiga prislappen så vänder sig företaget i första hand till de riktigt rika.

”De har redan sett allt, men det här är något nytt och de vill vara en del av det”, säger NFT:s vd Guy Kaplinsky till Cnet.

Nästa upplaga av Aska ska kosta 589.000 dollar, cirka 5 miljoner kronor, och när modellen väl kommer i massproduktion ska priset ligga på 359.000 dollar, motsvarande 3 miljoner kronor.

Aska, som presenterades 2019, kan köra på helt vanliga vägar och transportera sig till och från start- och landningsplatser. Den har vikbara vingar, en toppfart på 150 kilometer i timmen och räckvidd på cirka 40 mil (250 miles). Bilens sex propellrar drivs av sex separata batterier som laddas upp av två bensinmotorer. Aska har plats för fyra passagerare, skriver Cnet.

”Vi räknar med att flygande bilar kommer att vara lika viktiga för att omdefiniera hur och var vi bor, som den ursprungliga bilen var grunden till vårt lands motorvägs- och vägsystem”, säger Kaplinsky i ett pressmeddelande.

Bilen kan landa- och starta vertikalt, men konventionell start och landning på en bana sparar 30 procent energi som bidrar till en längre räckvidd. Tesflygningar är planerade till 2022, skriver Cnet.

I en rapport som konsultfirman Deloitte tagit fram ihop med branschorganisationen Aerospace Industries Association drar de slutsatsen att industrin för eVTOL - elektriska farkoster som kan landa och starta vertikalt – kommer att vara värd 955 miljarder kronor 2035.

Sammanlagt finns det i dag över 200 bolag som jobbar med att utveckla olika typer av eVTOL.

LÄS OCKSÅ Flygande taxi för en och självkörande poddar – här är GM:s framtidsfordon

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?