1515
Annons

Nu gräver vi djupare in i kriminaliteten

Kriminaliteten har klättrat högst upp på listan över de mest prioriterade frågorna hos näringslivet. Med Lasse Wierup i Dagens Industris spalter vill vi gräva ännu djupare i den nya kriminalitetens påverkan på företag och samhälle, skriver Di:s redaktionschef Jonas Jonsson. 

Foto:Fredrik Sandberg/TT

Dagens industri ska med sin journalistik bidra till att bygga ett välmående samhälle med en blomstrande ekonomi.

Det kan låta som en högtravande ambition, men genom vår bevakning och granskning av vardagen för företag, entreprenörer och investerare kan vi belysa viktiga frågor och därmed sätta agendan. Vi ska också ge beslutsunderlag till våra läsare i yrket och privat.

Trogna Di-läsare vet att det kan handla om råd kring aktier eller andra placeringar. Det kan också handla om råd kring företagande, hjälp med förståelse om världs- och konjunkturläget, hur den politiska utvecklingen påverkar näringslivet eller vilka konsekvenser ett teknikskifte får för en bransch.

Historiskt har skattefrågan varit den högst prioriterade politiska frågan när Dagens industri frågat näringslivet. 

Men tyvärr tvingas vi konstatera att en annan fråga klättrat högst upp på listan: Kriminaliteten.

Sedan några år tillbaka är brottsligheten och samhällets handfallenhet inför frågan det som näringslivets makthavare ser som det högst prioriterade området för politikerna i riksdagen.

På senare år har Dagens industri återkommande granskat utvecklingen i nyhetsartiklar, reportageserier och på ledarplats. Men mycket mer går att gräva i för att sätta ljuset på den tuffa vardag många företagare har att hantera. Lars Wierup uttrycker det slagkraftigt i intervjun här intill:

”Det är inte så många steg mellan Vårby-nätverket och det etablerade näringslivet”.

Dagens industris reportrar Martin Rex, Linda Öhrn, Linnea Bolter och Jesper Mothander bevakar redan i dag den ekonomiska brottslighet som på olika sätt korsar näringslivet.

Med Lasse Wierup i Dagens industris spalter vill vi gräva ännu djupare i den nya kriminalitetens påverkan på företag och samhälle. 

Då bidrar Dagens industris journalistik till att lyfta upp frågan om brottsligheten på beslutsfattarnas agenda och på så sätt bidra till ett bättre samhälle.


Innehåll från NorwegianAnnons

Så använder piloter på Norwegian data för att minska utsläppen

Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.
Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.

Genom lösningar som samlar in och analyserar data får piloter på flygbolaget Norwegian tips för att minska utsläppen när de flyger flygplanet.

– Det är alla piloters önskan att flyga så snålt man kan, just för att minska utsläppen och dessutom hålla kostnaden och därmed biljettpriserna nere, säger Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.

Flygbolaget Norwegian använder databaserade applikationer för att minska bränsleförbrukningen och därmed utsläppen, vilket är i linje med flygbolagets hållbarhetsmål.

En sådan är SkyBreathe, som registrerar data för hur alla flygbolagets piloter flyger flygplanen på respektive rutter.

– Inför varje flygning kan vi se statistik över hur våra kollegor flugit och hur mycket bränsle som gått åt. Då vet vi vad som är en optimal flygning. Genom att flyga på det sättet kan vi spara bränsle, vilket är bra för både ekonomin och klimatet, förklarar Niklas Lindfors. 

På marken kan det till exempel handla om taxning med en avstängd motor och mer omfattande användning av hjulbromsning istället för motorbromsning.

Dessa tips för piloterna kan hjälpa flygbolaget att spara upp till fem procent på bränsleförbrukningen.

– För en flygning mellan Arlanda och Kiruna kan vi spara ungefär 200 kg koldioxidutsläpp, enkel väg. Det är mer än ett kilo per passagerare, om flygmaskinen är full, säger han.

Norwegian utnyttjar väderdata för mer hållbart flygande

En annan lösning är tjänsten ClearPath från det svenska företaget AVTECH, som levererar optimala flyghöjder i realtid. Kraftfulla datorer på marken analyserar stora mängder väderdata och skickar ett kort meddelande till piloterna i luften om var de bästa väderförhållandena finns på den aktuella rutten.

Genom att till exempel byta höjd vid rätt position kan man utnyttja en bättre vind. Det kan spara drygt två procent bränsle under en flygresa. 

– Det ligger i allas intresse att vi förbrukar så lite bränsle som möjligt, med så små utsläpp som vi bara kan, utan att tumma på vår höga säkerhet. Det försöker vi göra hela tiden, avslutar Niklas Lindfors.

Om Norwegians hållbarhetsarbete

Flygbolaget Norwegian har lanserat en ambitiös hållbarhetsstrategi. Bland annat ska man:

° Minska koldioxidutsläppen per passagerare med 45 procent till 2030.
° Ta bort all icke-återvinningsbar plast ombord senast 2023.
° Minska användningen av engångsplast med 30 procent och återvinna all engångsplast till 2023.

Läs mer på: www.norwegian.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Norwegian och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?