1515

Nu gäller krav på covidtest vid Sveriges gränser – men undantag finns

Krav på ett negativt covidtest är nu huvudregel för utlänningar som vill resa in i Sverige.

Kravet började gälla vid midnatt.

Foto:Cecilia Fabiano

Både när det gäller inreseförbudet och kravet på covidtest gäller nu olika regler om man reser från ett land utanför EU/EES, ett land inom EU/EES eller från Danmark, Norge och Storbritannien.

För resor från länder utanför EU/EES, samt från Norge, Danmark och Storbritannien räcker det inte bara med ett covidtest. Det ställs också särskilda krav för syftet med resan. En nöjesresa eller shoppingresa duger inte.

Dessa särskilt strikta regler för resor från Danmark, Norge och Storbritannien gäller också till 31 mars.

För resor från Finland, Danmark, Tyskland och för andra EU-medborgare räcker det däremot med ett testintyg. De omfattas inte av inreseförbudet. Det nya för till exempel resor från Finland är alltså att de från och med nu måste ha med sig ett sådant intyg på Sverigeresan.

Det finns en rad undantag inte bara från inreseförbudet utan även från kravet på covidtest.

Undantag från inreseförbud görs till exempel för utlänningar som bor i Sverige, utlänningar från länder utanför EU/EES som ska utföra nödvändiga funktioner i Sverige, utlänningar som ska studera här eller idrottsmän som ska delta i internationella elitidrottstävlingar.

En utlänning som är undantagen från inreseförbudet slipper även testkravet till exempel om man är under 18 år, om man bor i Sverige, om man har trängande familjeskäl eller är asylsökande eller har andra humanitära skäl.

Arbetspendlare från Danmark och Norge har giltigt skäl för inresa och behöver bara testa sig en gång i veckan. Danskar som reser från Bornholm till Danmark via Sverige har också giltiga skäl, men måste kunna visa upp ett färskt negativt testintyg.

De nya bestämmelserna om testkrav innebär att polisen behöver flytta resurser till den finska gränsen för att kontrollera att de som reser in i landet från Finland har ett negativt covid-test.

Polisen har även uppgett att kontroller på vissa flygplatser och vid vissa färjelägen kommer att bli mer omfattande, eftersom testkravet berör i princip samtliga som reser in i landet.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?