1515

Nu börjar brexit

Enighet och konstruktivitet betonades när förhandlingarna om Storbritanniens utträde ur EU slutligen kom igång.
Den brittiska regeringen utlovar snabba besked om sin syn på framtida rättigheter för EU-medborgare i Storbritannien.

Michel Barnier
Michel BarnierBild:AP

"Klockan tickar", konstaterar EU:s chefsförhandlare Michel Barnier på presskonferensen efter den första formella brexitförhandlingen i Bryssel.

Men både han och motparten David Davis – Storbritanniens brexitminister – trycker ändå hårt på enighet och konstruktivitet.

"För både EU och Storbritannien är en rättvis uppgörelse möjlig — och betydligt bättre än ingen uppgörelse alls. Vi kommer att arbeta hela tiden med Storbritannien, aldrig mot", säger Barnier.

"Det står tydligt från början att båda sidor vill nå bästa möjliga lösning som fungerar för både EU och Storbritannien", fyller Davis i.

Den första förhandlingsdagen gick först och främst ut på att slå fast hur själva förhandlingarna ska gå till.

"I dag har vi enats om datum, vi har enats om organisationen och vi har enats om prioriteringarna", säger Barnier.

En vecka varje månad ska själva samtalen föras är det tänkt. Däremellan ska parterna förbereda sig, utbyta dokument och gå igenom vad som sagts.

Nästa runda är aviserad till vecka 29, som inleds den 17 juli.

Rent konkret lovar samtidigt Storbritannien att nästa måndag komma med besked om hur regeringen ser på framtida rättigheter för de EU-medborgare som nu bor i landet. EU:s stats- och regeringschefer ska informeras om premiärminister Theresa Mays planer redan vid inkommande EU-toppmöte på torsdag och fredag.

Enligt David Davis hoppas britterna på en "snabb lösning" om rättigheterna. Däremot kan det dröja lite längre innan frågan om gränsen mellan det brittiska Nordirland och resten av Irland är löst.

Från Tyskland skickade samtidigt förbundskansler Angela Merkel en förhoppning om en "bra uppgörelse".

"För mig handlar det framför allt om att EU27 (de medlemsländer som blir kvar när Storbritannien lämnar) fortsätter tillsammans och noga lyssnar på Storbritanniens önskemål och förväntningar", sade Merkel efter ett möte med Rumäniens president i Berlin, enligt Reuters.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?