1515
Annons

Nu är det högtid för hushållens prylbantning

Påsken är gyllene tider för en hemmarensning med hjälp av nätförsäljning.

Sex av tio hushåll planerar för en vårrensning. Cyklar, vitvaror, trädgårdsprylar och verktyg hör till de mest eftertraktade varorna att köpa begagnat.

Foto:Björn Larsson Rosvall/TT

Det är handelssajten Blocket som med hjälp av Kantar Sifo har intervjuat drygt 2.000 personer om deras planer på prylbantning. Traditionellt är det under påskhelgen som dagsförsäljningen på Blocket toppar.

”På våren passar många på att rensa ut och sälja det de inte längre använder och under annandag påsk är det som allra högst tryck på begagnatmarknaden”, säger bolagets kommunikationsansvarige Tero Marjamäki i en kommentar.

Sex av tio hushåll planerar att rensa ut saker som inte används under våren enligt undersökningen. Träningsredskap, skrivbord och andra saker kopplat till hemarbete säljer extra bra just nu enligt handelssajten.

I genomsnitt räknar hushållen med att en prylbantning hemma väntas ta cirka 15 timmar. Värdet på prylarna som ska bort uppskattas till i genomsnitt 17.000 kronor.

Cykel, kyl och frys, trädgårdsmaskiner, saker till uteplatsen och golfprylar hör till saker som säljs snabbast på handelssajten nu.

Mest eftersökt är bland annat soffor, utemöbler, skrivbord, bilar och mopeder. 

Innehåll från VerizonAnnons

Ny studie: Strategisk osäkerhet efter pandemin

Arbetslivet blir sig antagligen aldrig mer helt likt efter pandemin. För att kunna stå stark även framöver krävs flexibla och robusta företag, enligt en färsk studie.

Ta del av hela rapporten ”Business, reimagined” här.    

Sett i backspegeln gick övergången från kontors- till hemarbete under pandemin förvånansvärt smidigt. En studie från telekomjätten Verizon visar att 70 procent av tillfrågade tjänstemän ansåg att de var mer effektiva när de arbetade hemifrån. Även en majoritet av cheferna kände sig bättre rustade att fatta snabba och strategiska beslut och införa ny teknik som en följd av nyordningen på arbetsmarknaden.

Trots att pandemisituationen för tillfället är mindre akut än tidigare, har i stället en känsla av strategisk osäkerhet börjat infinna sig. Två tredjedelar av företagsledarna, 66 procent, hävdar att pandemin har blottlagt svagheter i deras strategi, medan 60 procent säger att de har svårt att hitta ett tydligt förhållningssätt till nya marknadsmöjligheter.

– Osäkerheten är inte förvånande. De flesta företagsledare såg inte pandemin komma, vilket påverkar människors förtroende. Men svaret är inte att eliminera osäkerhet – om det ens vore möjligt. I stället måste företagsledare bygga robusta organisationer som kan anpassa sig för att hantera chocker och överraskningar, säger entreprenören, CEO:n och managementprofessorn Margaret Heffernan, i rapporten.

”Många företag är lyckligt ovetande”

Teknik är viktigt för att skapa motståndskraft i en organisation som inte bara kan ta smällar, utan som kan blomstra och komma tillbaka ännu starkare. Molnbaserade lösningar har varit avgörande för att göra det möjligt för företag att snabbt bli mer flexibla – oavsett om de vill ta tillvara en möjlighet eller möta ett hot.

Rita McGrath, professor vid Columbia Business School, menar att företagsledare måste ställa sig ett antal frågor kring hur tekniken stödjer kundupplevelsen: 

– Var förbättrar den här tekniken upplevelsen för kunderna - och var gör den inte det? Problemet är att många företag implementerar teknik via dåligt designade system, samt att även om teknik kan erbjuda effektivitet, så fokuserar företag ofta mest på kostnadsbesparingar.

Negativa upplevelser, exempelvis utdragna supportsamtal och osmidig samtalshantering, kan tära ordentligt på kundlojaliteten.

– Många företag är lyckligt ovetande om vilken frustration de orsakar sina kunder. Här tror jag att företag helt enkelt gör felbedömningar. De vet inte ens om när de har förlorat en kund, säger Rita McGrath.

Företag står inför utmaningar som innefattar nya konsumentbeteenden, kompetensbrist och förändrade förväntningar från de anställda. Därtill tillkommer ekologiska omställningar, nya politiska riktlinjer samt den ständigt ökande takten av teknisk innovation.

I stället för att sticka huvudet i sanden menar Rita McGrath att ledare måste övervinna trögheten och påskynda sina organisationers transformationstakt. På så sätt det kan de definiera framtiden istället för att vänta på att framtiden ska definiera dem.

Här kan du ladda ner hela rapporten för att läsa mer   

Vill du veta mer? Följ Verizon Business på LinkedIn och Twitter:

VBG LinkedIn

VBG Twitter 

 

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Säkerhetskoncern ber SL avsluta avtal

First North-listade säkerhetskoncernen Nordic Level har bett Trafikförvaltningen i Stockholm att inte förlänga bolagets avtal kring bevakningstjänster för Stockholms Lokaltrafik, SL. Det framgår av ett pressmeddelande. 

Avtalet med SL har gett intäkter på 48 miljoner kronor för Nordic Level, men har inneburit en förlust. 

Avtalet inleddes i april 2019 och sträcker sig över fyra år med en option på ytterligare två år. SL har enligt Nordic Level beslutat att inte utnyttja optionen efter bolagets begäran. Det innebär att avtalet löpet ut 31 mars 2023. 

”Vi bedömer inte att vår kommunicerade omsättningstakt om 450 miljoner kronor per år kommer påverkas med anledning av avtalets upphörande”, skriver bolaget.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera