Annons

Novo Nordisk stäms i USA - kursen rasar

Den danska läkemedelsjätten Novo Nordisks förre stjärn-vd Lars Regien Sørensen stäms av en amerikansk pensionsfond för att ha uppgett felaktiga prognoser. Även börsjättens nuvarande finanschef stäms.
Aktien rasar på Köpenhamnsbörsen.

Lars Regien Sørensen.
Lars Regien Sørensen.

Det är pensionsfonden Lehigh County Employees Retirement System i Pennsylvania som har stämt läkemedelsbolagets tidigare vd Lars Regien Sørensen och koncernens finansdirektör Jesper Brandgaard. De anklagas för vilseledande information där uttalanden om förväntade resultat enligt stämningen ska ha blåsts upp av olagliga prisavtal kring bolagets diabetesläkemedel. 

Novo Nordisk vill inte kommentera anklagelserna.

”Vi är medvetna om klagan, men kommenterar av princip inte pågående processer”, säger Mette Kruse Danielsen, kommunikationschef på Novo Nordisk till Di.

Pensionsfonden anser att ledningen för Novo Nordisk har tecknat en alltför ljus bild av framtiden när man i själva verket har vetat att prispressen på den amerikanska marknaden, som står för en betydande del av Novo Nordisks affär, tyngt bolaget. Man pekar på det faktum att läkemedelsjätten vid upprepade tillfällen mellan 30 april 2015 och 27 oktober 2016 gått ut med tillväxtmål som sedan justerats ner. 

”De uppblåsta finansiella resultaten som har kommunicerats till investerare har dolt sanningen om prispressen som företaget upplever i USA. Det har Novo Nordisk bara kunnat dölja genom att ingå priskarteller med konkurrenter", framgår det av stämningen som danska Børsen har tagit del av. 

Pensionsfonden förvaltar omkring 425 miljoner dollar, 3,8 miljarder kronor, och köpte aktier i Novo Nordisk under den aktuella perioden. Fonden har drabbats av kursnedgången, uppger man i stämningsansökan.

Lars Regien Sørensen utsågs till världens bästa vd av tidningen Harvard Business Review 2015 och 2016. Under fjolåret pressades dock bolaget av prispress och ökad konkurrens i USA och vid årsskiftet lämnade han vd-posten.

Under torsdagen faller Novo Nordisk på Köpenhamnsbörsen med 3,8 procent. En viktig förklaring till nedgången är Donald Trumps uttalande på onsdagen, där han kritiserade läkemedelsbranschen. Donald Trump vill sätta hårdare press på läkemedelsbolagen och bland annat tvinga dem att lägga anbud på statliga kontrakt. Novo Nordisk vill inte heller kommentera Trumps utspel, med hänvisning till att bolaget presenterar sitt helårsresultat den 2 februari och är inne i en så kallad tyst period.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Göteborgs Hamn ABAnnons

Göteborgs hamn ska bli världens mest konkurrenskraftiga hamn

Elvir Dzanic, VD Göteborgs hamn AB.
Elvir Dzanic, VD Göteborgs hamn AB.

Skandinaviens största hamn finns i Göteborg. Med Sveriges bästa logistikläge står hamnen idag för 30 procent av all svensk export och hälften av allt containergods passerar hamnen. Här är innovation och ny teknik starka ledord i skapandet av en hållbar, klimatsmart hamn och för att säkra svenskt näringslivs konkurrenskraft. 

Idag efterfrågar konsumenter i allt högre grad hur varor är transporterade. Som enda svenska hamn kan Göteborgs hamn ta emot fartyg direkt från Asien och från kaj in i Sverige finns det största linjeutbudet via järnväg. Det gör att gods till och från hela landet kan fraktas med minimalt klimatavtryck. 

– Vi ser en tydlig global trend i att man vill veta vilken klimatpåverkan en vara har och vi ser det som en stor konkurrensfördel att erbjuda en klimatsmart transport från fabrik till butik via Göteborgs hamn. För Sverige finns det goda förutsättningar till att bli bäst i världen på detta. Genom samverkan med näringsliv, akademi och politiker är ambitionen att få fart på klimatomställningen och visa på goda exempel hur man skapar maximal nytta i omställningen till att bli en grönare hamn, säger Elvir Dzanic, VD Göteborgs Hamn AB. 

Som nav för den svenska godstrafiken ligger ett stort ansvar på Göteborgs hamn i att främja en grönare, konkurrenskraftigare transportsektor i Sverige. Målet är att till 2030 ha minskat koldioxidavtrycket med 70 procent i hamnen samt transporter till och från hamnen. För att förbereda för framtidens transportsektor som möter både Sveriges och EU:s uppsatta klimatmål arbetar Göteborgs hamn med att främja klimatvänligare bränslen för hantering av gods på sjö, hamn och land. 

Ladda med förnybar el direkt vid kajen

För Göteborgs hamn är det viktigt att skapa förutsättningar för alla som arbetar med import och export för att ställa om till alternativa bränslen. Det innebär bland annat att skapa möjligheter för kunden där det är lätt att till exempel ladda fordon och fartyg med förnybar el direkt vid terminal eller kaj. För att optimera transport och godshantering arbetar Göteborgs hamn även med innovativa digitala lösningar så som bland annat informationstjänster, digital spårning av gods och avläsningssensorer vilka innebär en effektiviserad transportkedja genom alla led. 

– Vårt mål är att skapa tillgång till alternativa bränslen för allt som är kopplat till hamnen och vi satsar på att bygga ut en infrastruktur som gör det lätt att välja klimatsmarta bränslealternativ, men även att trygga framtidens elektrifierade industri med förnybar el. På sikt ser vi också att vi kan påverka transportindustrin att ställa om till att bli fossilfri genom att på olika sätt premiera de aktörer som besöker hamnen och hanterar gods med grön energi, säger Elvir Dzanic.

Läs mer på www.goteborgshamn.se 

Om oss

Göteborg hamn är Skandinaviens största fullservicehamn och en klimatsmart garant för näringslivets access till hela världen. Med direkttrafik till viktiga marknader kan vi garantera högeffektiva, hållbara och pålitliga transporter, dygnet runt, året runt. Fokus ligger på hållbarhet, innovation och digitalisering för att driva på utvecklingen av klimateffektiva godsflöden. Genom ökad elektrifiering, nya uppkopplade innovativa tjänster, fossilfria transporter och en av världens främsta lösningar för järnvägstransporter tar vi viktiga steg mot målet är vara världens mest konkurrenskraftiga hamn.

Mer från Göteborgs Hamn AB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Göteborgs Hamn AB och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?