1515

Novo Nordisk aktiekurs kollapsar

Det haglar dåliga nyheter kring Nordens största bolag, danska Novo Nordisk. Torsdagens rapport har fått aktien att rasa nästan 8 procent. Raset slår hårt mot svenska sparare.

Bild:TT

Insulinjätten Novo Nordisk släppte på torsdagsmorgonen en delårsrapport där rörelseresultatet på 11,2 miljarder danska kronor och omsättningen på 29,5 miljarder var i linje med förväntningarna. Samtidigt höjer bolaget utdelningen till 7,60 danska kronor, vilket var mer än väntat.

Men de goda nyheterna överskuggas av andra och betydligt sämre nyheter. Bolagets sänker sin prognos för helåret 2017, för tredje gången på ett halvår. Orsaken är utvecklingen i USA, bolagets absolut största marknad.

President Donald Trump krävde nyligen att läkemedelsbolagen måste sänka sina priser. Det sätter press på Novo Nordisk som redan brottas med prispress på USA-marknaden.

”Vi kan alla se att det är pågår många diskussioner i USA om läkemedelspriserna. Vi känner oss bekväma med våra prissättning för 2017, men vi rör oss i en mer oförutserbar miljö än tidigare”, säger koncernchefen Lars Fruergaard Jørgensen.

I rapporten avslöjade Novo Nordisk också att världens största tillverkare av läkemedelskopior, israeliska Teva, har begärt att amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA godkänner en kopia av Novo Nordisks storsäljare Victoza.

Torsdagens beska besked var bara de senaste i raden av negativa nyheter som kommit från Novo Nordisk hittills under 2017.

Bland annat har tolv patienter i USA stämt de tre största tillverkarna av diabetesmedicin, däribland Novo Nordisk, för kartellbildning. Enligt stämningen har bolaget höjt priserna med 150 procent de senaste fem åren. Novo Nordisk har tillbakavisat anklagelserna.

Samtidigt har bolagets förre vd Lars Regien Sørensen och finanschefen Jesper Brandgaard stämts av en amerikansk pensionsfond för att ha uppgett felaktiga prognoser.

Novo Nordisk aktie rasar nästan 8 procent på torsdagen och drar med sig hela Köpenhamnsbörsen som faller 1,9 procent.

Aktiens kollaps är en hård smäll för svenska fonder och privatsparare. Läkemedelsbolaget är den vanligaste utländska aktien i svenska privatsparares portföljer.

Novo Nordisk väger också tungt i många fonder, till exempel äger Handelsbankens Nordenfond 3,3 miljoner aktier och i Swedbanks Allemansfond Komplett nästan 3 miljoner aktier.

Bolaget hade inför rapporten ett börsvärde på över 800 miljarder svenska kronor. Under torsdagen har över 60 miljarder kronor försvunnit.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?