1515
Annons

Northvolt vill bygga fabrik i Tyskland

Det svenska företaget Northvolt bygger sedan tidigare fabriker i Skellefteå och i Västerås för att tillverka och testa batterier till bland annat elbilar. Nu har företaget ansökt om tillstånd för att bygga ännu en fabrik, denna gång i Tyskland, enligt 

SVT Västerbotten.

– Vi drar lärdomar från arbetet med att bygga Northvolt ett i Skellefteå och Northvolt Labs i Västerås och gör helt enkelt en så kallad blåkopia i Tyskland, berättar Jesper Wigardt, chefskommunikatör vid Northvolts, för SVT.

Om allt går som planerat ska fabriken börja byggas i Salzgitter utanför Hannover 2021, och fabriken kan stå färdig 2024. Den nya fabriken ska få namnet Northvolt Zwei.

Enligt Jesper Wigardt kommer den nya fabriken även få konsekvenser i Sverige, skriver SVT. Bland annat kommer det att behövas mer arbetskraft.

Innehåll från TorkAnnons

Att se till helheten - avgörande för hållbara produkter

Hållbarhet är ordet på allas läppar, men vad är egentligen en hållbar produkt? Reneé Remijnse, Sustainability Communications Director för Essitys Professional Hygiene förespråkar att det krävs mer än bara en ”grön märkning”.

– Hållbarhet är ett modeord som är lätt att använda. Men hållbarhet måste integreras i alla delar av ett företag, och alla delar av en produkt för att ha en positiv påverkan på planeten, människor och vinst. Vi kallar detta ”hållbar hygienhantering” med målet att designa produkter och tjänster som passar in i ett cirkulärt samhälle, uppfylla kundernas hygienbehov och stödja deras verksamhet, säger Reneé Remijnse, Sustainability Communication Director, Essity. 

Essity visar vägen

Hon säger att Essity har valt att ligga i framkant eftersom det är en viktig del av företagskulturen och strategin att bryta barriärer och driva hållbara innovationer.

– Redan 1992 började vi använda livscykelanalyser för att mäta miljöpåverkan. Sedan dess har Essity utvecklat hygienprodukter och tjänster från Tork för att minska miljöpåverkan i olika faser av livscykeln som: råmaterial, produktionsprocess, transport och avfallshantering. Essity arbetar också för ett nettonollutsläpp av koldioxid 2050.

Så bidrar produkter från Tork till att minska koldioxidpåverkan

Essity är först i världen med att producera mjukpapper utan fossila CO2-utsläpp för produkter från Tork vid produktionsanläggning i Lilla Edet. Men Tork jobbar även cirkulärt med produktinnovationer. Några exempel på det är: Tork Clarity skumtvål, som minskar vattenkonsumtionen vid användning och består till 99 procent av naturliga ingredienser. Tork PeakServe, handdukar som är komprimerade till 50 procent vilket minskar transportvolymerna. Tork Coreless toalettpapper utan hylsa, som reducerar både avfall och råvaruanvändning. 

Tork PaperCircle tjänsten minskar både avfall och CO2-utsläpp

Reneé Remijnse ger ytterligare ett exempel som hon säger är banbrytande: Tork PaperCircle – världens första återvinningstjänst för använda pappershanddukar. Genom att pappershanddukarna slängs i särskilda återvinningskärl kan dessa samlas in och återanvändas till nya pappersprodukter. Vilket reducerar koldioxidutsläppen för pappershanddukarna med 40* procent och mängden avfall.

– Den största utmaningen när vi skapade den här tjänsten var att involvera alla intressenter i kedjan. Från vår egen produktion till logistik, lokalvårdare och avfallshanterare. Men resultatet har blivit fantastiskt! Idag finns tjänsten i 14 länder och hjälper 35 miljoner människor att återvinna använda pappershanddukar.

– Det är ett bra exempel på tankeledarskap. Vi behöver vara smarta med våra produkter och hjälpa våra kunder att kommunicera vad återvinning kan bidra med, vilket skapar beteendeförändringar. Hållbarhet är inte längre ”Nice to have” utan ett måste. Människor vill ha hållbara produkter och jobba på hållbara företag, säger Reneé Remijnse. 

Hållbarhet ett måste

Ett påstående som styrks av marknadsundersökningen ”Tork Eco Office Research” som Essity genomförde i juni i år. Den visade att 42 procent av Sveriges kontorsanställda anser att deras kontor är för miljöovänliga och att 7 av 10 väljer arbetsplats utifrån företagets hållbarhetsarbete. Dessutom ville 92 procent av respondenterna återvinna mer på kontoret. 

– Med produkter och tjänster från Tork finns möjligheten att visa både anställda och kunder att du bryr dig om miljön, avslutar Reneé Remijnse.

 

* Resultatet från en livscykelanalys (Life Cycle Assessment, LCA) som utfördes av Essity Tork och verifierades av IVL, Svenska Miljöinstitutet, 2017, där estimat baserats på genomsnittsförhållanden inom EU och processerna som undvikits har tagits med i beräkningen.

 

Om Tork: 

Varumärket Tork, en del av det globala hygien- och hälsobolaget Essity, startades 1968 och är verksam på 110 marknader.

• Först i världen med storskalig produktion av mjukpapper utan fossila CO2-utsläpp.

• Först i världen med återvinningstjänst av pappershanddukar, Tork PaperCircle ®. Sluter cirkeln, minskar avfallet och koldioxidavtrycket från pappershanddukar.

Tork PaperCircle – världens första återvinningstjänst för pappershanddukar. | Tork SE 

Ett hållbart liv utanför hemmet med Tork | Tork SE 

 

Mer från Tork

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tork och ej en artikel av Dagens industri

Många fördelar med hybridlivet

Nu när pandemin är över, eller i alla fall är en del av vår vardag, har många börjat sitt nya hybridliv. Att delvis jobba hemifrån är för många det nya normala. Med ett smart upplägg kan det bli riktigt bra, menar mobilitetsexperten Christer Ljungberg i en gästkrönika. 

Foto:Fredrik Sandberg/TT

Pandemin visade tydligt på att det går att ändra beteende snabbt, när det behövs. Vi vande oss vid att arbeta hemifrån, att ha digitala möten i stället för att resa, och e-handeln exploderade. Man kan säga att 2030 kom redan 2020, eftersom digitaliseringen redan hade börjat påverka dessa vanor. 

Och en hel del av dessa vanor har vi valt att behålla. Nu är det vanligt att de som kan och får arbetar hemifrån ett par dagar i veckan. Och detta påverkar resandet en del.

Av de cirka 40 procent som kan jobba hemifrån är det en stor del som gör det, i olika omfattning. En stor del av arbetsgivarna tillåter detta. Och det gäller allt från att den anställde väljer fritt, till att man anger antal dagar man skall vara på jobbet, och ibland till och med vilka dagar man skall vara där. Men det finns också arbetsgivare som kräver ett fullständigt återgående till kontoret, men de är ganska få. 

Låt oss säga att 30 procent väljer att jobbar hemma, och gör det två dagar i veckan. Då minskar arbetsresorna med cirka 12 procent. Arbetsresorna utgör i dag cirka 30 procent av resorna, och minskningen totalt skulle då bli knappt 4 procent. Och cirka 60 procent av arbetsresorna görs med bil, vilket ger att minskningen av personbilstrafiken skulle bli cirka 2 procent. Och frågan är då om trafiken minskar, eller om man gör fler fritidsresor?  Och hur blir det med kollektivtrafiken? Ännu har vi inte en klar bild av detta.

Christer Ljungberg, grundare av och senior advisor på konsultbolaget Trivector.
Christer Ljungberg, grundare av och senior advisor på konsultbolaget Trivector.Foto:Trivector

Vi lärde oss också under pandemin att i stället för att resa så kan man ha digitala möten via Teams och Zoom. Detta har även efter pandemin inneburit väsentligt färre tjänsteresor.

Flyget har påverkats av detta på olika sätt. Man har haft svårt att få tillbaka personalen efter pandemin, och det tillsammans med den minskade efterfrågan har inneburit att resorna i business class blivit 45 procent dyrare under 2022, och beräknas bli ännu dyrare under nästa år. På sikt kan det innebära att bolag går i konkurs, eftersom företagskunderna står för 75 procent av flygbolagens vinster, men bara 12 procent av resten av passagerarna. 

Men det nya hybridlivet kan ge fördelar på många olika sätt. Att jobba hemifrån en del av arbetsveckan är ett exempel av de åtgärder som den senaste IPCC-rapporten föreslår, för att minska utsläppen av koldioxid. 

Pendlingen innebär ju också trängsel på vägarna och i kollektivtrafiken för många. En del kommer att hävda att ingen pendling är värd priset.

Men mycket hänger på hur du gör din resa till jobbet. Om du inte bara hoppar in i din bil därhemma, och hoppar ur den på jobbets parkering finns en hel del att vinna. Om du cyklar, eller går till bussen eller tåget, får du röra på dig och dessutom lite luft.

Och skulle du missa tåget, så är ju det nya arbetslivet mer flexibelt än den gamla nio till fem rutinen. Och nästa tåg, buss eller spårvagn är kanske inte lika överfull.

En av poängerna med att resa till jobbet är att du också blir exponerad för både fysiska och psykiska element som du missar om du bara jobbar hemifrån. Det finns ju exempel på personer som träffat sin partner på pendeltåget. 

En annan poäng med att åka till jobbet är att det blir ett mentalt avstånd mellan jobbet och bostaden. Vilket för en del försvunnit när köksbordet också blivit ditt arbetsbord. Du slipper fråga dig själv om du jobbar där du bor eller bor där du jobbar.

Distansarbete kräver att man kan motivera sig själv. Detta kan vara en av de största utmaningarna för de som just börjat arbeta hemifrån. Det är lätt att ta ”en paus” och starta en maskin med tvätt, eller titta ett avsnitt på Netflix. Att fokusera på arbetet är viktigt för att kunna slutföra och leverera en uppgift i tid. Det spelar ingen roll att du har flexibiliteten att jobba hemifrån om det tar dubbelt så lång tid att göra jobbet. För en del innebär detta att de måste fastställa arbetsrutiner även för hemarbete.

Men att arbeta på distans kommer troligen inte bara att innebära att du jobbar hemifrån. Allt fler kommer att arbeta på den tredje platsen. Den första platsen är där du bor, den andra platsen där du arbetar. Och den tredje platsen är där man träffas och hänger. Och det kan vara sådana platser som caféer, coworking-platser och så vidare, och sådana blir nu också alltmer en arbetsplats.

Så om vi funderar lite och gör smarta upplägg kan det nya hybridlivet bli riktigt bra.

Christer Ljungberg är grundare och senior advisor för konsultbolaget Trivector. Han har arbetat med strategiska transportfrågor i över 30 år. Åsikterna som uttrycks i artikeln är författarens egna.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera