Northvolt-vd:n om hur de ska besegra kineserna: ”Kommer skapa jobb”

Northvolts vd Peter Carlsson är helt säker på att deras första battericeller ska kunna monteras om tio veckor i den nya testanläggningen i Västerås. ”Kineserna kan bygga en hel fabrik på tio veckor. Vi kommer lyckas”, säger Peter Carlsson till Wall Street Journal.

Foto:Jesper Frisk, Andy Wong

Ett av målen som Peter Carlsson har med Northvolt är att se till att Europa behåller sin konkurrenskraft mot Kina när biltillverkningen nu går från att handla om mekanisk kunskap till kunskap om batterier och mjukvara.

”Vi måste agera snabbt”, säger Peter Carlsson till Wall Street Journal. ”Om Europa kan bygga sitt eget ekosystem som stödjer universitet, forskning och utveckling och produktion, kommer det skapa jobb, i stället för att bara importera från asiatiska leverantörer.”

Europas viktigaste konkurrensfaktorer mot Kina, enligt Peter Carlsson, är kunskapen inom automation och ett växande utbud av billig energi från vindkraft, sol och vattenkraft.

”Det finns en möjlighet för Europa om vi kan bygga för kunna skala upp anläggningarna och placera dem på platser med världens lägsta energikostnader. Då kan du verkligen tävla med kineserna”, säger Peter Carlsson.

Elbilstillverkaren Nevs kinesiska ägare Evergrande presenterade i juni planer på att bygga två stora batterifabriker i södra Kina. Fabrikerna kommer kunna producera nästan dubbelt så mycket som Northvolts planerade anläggning i Skellefteå.

I början av september meddelade Northvolt och biljätten Volkswagen att de skapar ett gemensamt bolag som ska ha en färdig batterifabrik i Tyskland senast 2024. Affären som är värd 900 miljoner euro, motsvarande 9,6 miljarder kronor, innebär också att Volkswagen fick en 20-procentig ägarandel i Northvolt, samt en post i styrelsen.

Förutom Volkswagen har bland annat Goldman Sachs, Vestas, BMW och Ikeastiftelsen IMAS investerat i Northvolt.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?