1515

Northvolt tar miljölarm med ro

Nya larm om klimatutsläpp från elbilsbatterier är inget hot mot Northvolts planer på en batterifabrik för 40 miljarder. Det hävdar vd Peter Carlsson som ser Nordens elförsörjning som en avgörande konkurrensfördel, och även regeringen ser fortsatt ljust på elbilar och batteritillverkning i Sverige.

EFTERFRÅGAD. Peter Carlsson, vd och grundare av bolaget Northvolt.
EFTERFRÅGAD. Peter Carlsson, vd och grundare av bolaget Northvolt.

"Vi har ett av världens bästa elgenereringssystem med mycket låga klimatutsläpp. Det gör att våra utsläpp kommer att bli mycket lägre jämfört med många konkurrenter. Det är också därför vi ser en av de största komparativa fördelarna med att etablera batteritillverkning just här", säger Peter Carlsson, vd för Northvolt, i en kommentar till nya uppgifter om stora klimatutsläpp från tillverkning av batterier.

Det handlar om en ny forskningsrapport från IVL Svenska Miljöinstitutet som fått stort medialt genomslag och där elbilarnas batterier uppges kunna vara riktiga klimatvärstingar.

"Jag tycker nog att sådana rubriker är missvisande och vi är absolut inte emot elbilar, som har stora miljöfördelar speciellt när det gäller lokala utsläpp", säger Lisbeth Dahllöf, som är en av forskarna bakom rapporten.

"Men vår studie visar att tillverkningen av batterier är energikrävande och kan ha betydande utsläpp som åtminstone delvis förtar elbilens klimatnytta. Variationerna är samtidigt stora bland annat beroende på vilka råvaror och el som används liksom återvinningen."

Studien, som har gjorts på uppdrag av Energimyndigheten och Trafikverket, visar att utsläppen av växthusgaser från tillverkningen av ett typiskt elbilsbatteri motsvarar utsläpp vid körning i en vanlig fossildriven bil med förbränningsmotor i 2-7 år.

"Och ju större batteri desto större blir utsläppen. Därför bör man som köpare tänka på att inte välja en elbil med större batteri än nödvändigt", säger Lisbeth Dahllöf.

Och tillsammans med medförfattarna anser hon att fordonsindustrin nu måste ställa krav på sina batterileverantörer att kraftigt minska användningen av fossila bränslen och underlätta återvinningen, som hittills är begränsad. Samtidigt bör EU ta fram regler så att bra återvinning säkras. De svenska skatterna på fordon och bilförmåner behöver också ta hänsyn till utsläppen i tillverkningsledet.

Northvolt, som aviserat planer på att de närmaste åren bygga en av världens största batterifabriker, anser inte att de nya uppgifterna om klimatutsläpp från batteritillverkning undergräver mångmiljardprojektet.

"IVL säger också i rapporten att om man lägger tillverkningen i Sverige kan utsläppen minska med 60 procent jämfört med snittet. Vi jobbar hårt för att minimera utsläppen och tror att vi kan visa en ännu större förbättring än så", säger Peter Carlsson.

Regeringen har hittills varit positivt inställd och näringsminister Mikael Damberg har öppnat för att det även kan bli aktuellt med ekonomiskt stöd till en etablering i Sverige. Miljöminister Karolina Skog välkomnar också satsningen.

"Det är väldigt positivt både för sysselsättningen men även för klimatet, eftersom Sverige har en så hög andel förnybar energi att elkrävande produktion kan ske med lägre utsläpp än i många andra länder."

Hur ser du på IVL:s rapport?
"Den bekräftar tidigare uppgifter om att batteritillverkning kan ge upphov till stora utsläpp. Och det är viktigt att utsläppen reduceras", säger Karolina Skog.

Och trots uppgifter om batteriernas klimatbelastning så ser regeringen fortsatt elektrifieringen av transportsektorn som en mycket viktig åtgärd för att klara målet att Sverige ska bli fossilfritt.

"Utvecklingen går rasande fort, men batterierna behöver bli effektivare. Här kan staten också vara delaktig som partner för fortsatt teknisk utveckling och lägre miljöbelastning."


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?