1515
Annons

Northvolt har börjat leverera batterier

LULEÅ. Batteritillverkaren Northvolt har skeppat iväg de första batterierna från fabriken i Skellefteå. Kunden var en biltillverkare, skriver Bloomberg. 

Foto:© Oliver Szabo

I mellandagarna tillverkades den första battericellen i Northvolts anläggning i Skellefteå. Vid det tillfället utlovade bolaget att de första kommersiella batterierna skulle levereras till kund under det första halvåret 2022. 

Nu har det skett, skriver Bloomberg. I förra veckan skeppades de första batterierna från fabriken i Skellefteå till kund. Mottagare var en biltillverkare. Northvolt är den första europeiska batteritillverkaren att tillverka ett eget batteri till elbilar. 

Under 2022 och 2023 ska produktionen skalas upp vid anläggningen i Skellefteå. 


10.000 nya laddplatser i Stockholm – antalet laddstolpar ska tredubblas

Stockholm Parkering, Stockholmshem, Svenska Bostäder, Familjehem och Skolfastigheter i Stockholm ska tillsammans bygga 10.000 laddplatser, utöver de 5.000 som redan finns i dag. Det meddelar Stockholms grönblåa styre i ett pressmeddelande. 

”Vi vill radera klimatutsläppen, minska motorbullret och förbättra luften. Därför ska Stockholm få över 100.000 nya laddplatser fram till år 2030. Det kräver att alla kommunala bolag ökar takten. Nu tar vi ett viktigt steg på vägen genom att tredubbla antalet laddplatser i stadens garage”, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd och ordförande i Stockholm Parkering.

Drygt en tredjedel av de planerade laddplatserna ska installeras på parkeringsplatser som tillhör Stockholmshem. 137 miljoner kommer att avsättas för ändamålet fram till 2026. 

Vänsterpartiet i Stockholm välkomnar satsningen men saknar en satsning på laddplatser i gatumiljö även i de yttre delarna av Stockholm. 

”Det är jättebra att man satsar fler på laddplatser från kommunalt håll. Vi har tidigare efterfrågat att staden själv ska leda arbetet med elektrifiering istället för att förlita sig på privata företag. En viktig pusselbit saknas dock fortfarande och det är laddplatser i gatumiljö, speciellt utanför stadskärnan. Ska klimatomställningen bli en rättvis omställning så behöver man som privatperson ha lika möjligheter att ställa om i ytterstan som inne i city”, säger Maria Mustonen (V), vice ordförande Stockholms stads parkering AB, i en kommentar till Dagens industri. 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?