Annons

Northbaze ökade orderboken

Northbaze, som designar och utvecklar musikhörlurar och tillbehör för mobila enheter, hade under tredje kvartalet i år en nettoomsättning i nivå med föregående års tredje kvartal med ett positiv ebitda-resultat.

Det framgår av delårsrapporten.

Sammantaget hade koncernen en omsättning om 28 miljoner kronor under kvartalet (28). 

Koncernens B2C-försäljning online för kvartalet uppgår till cirka 19 procent av den totala försäljningen av koncernens egna varumärken exkluderat försäljning inom affärsområdet Adiantes och dess externa OEM-tillverkning.

Bruttomarginalen ökar under kvartalet och uppgick till 44 procent (42%).

Orderboken i Northbaze Group är 280% större jämfört med föregående år och vid tredje kvartalets utgång uppgår den till 25,1 miljoner kronor (6,6), varav 5,4 miljoner inom Audio & Sound, 7,7 miljoner inom Smart Mobility och 12 miljoner inom Adiantes.

Ebitda-resultatet var positivt och uppgick till 0,3 miljoner kronor (-5,0). Ebitda har under kvartalet påverkats av löpande kostnader relaterade till det avslutade omstruktureringsprogrammet, engångsavskrivningar av obsoleta produkter samt vitesbeloppet från Nasdaq, samtliga dessa kostnader är av engångskaraktär. 

Kassaflödet för kvartalet var positivt och uppgick till 0,2 miljoner kronor (-27).

Soliditeten för koncernen uppgår till 49 % (60%) vid periodens slut.

Northbaze har sedan pandemin startade fokuserat på att erbjuda anpassade skyddsprodukter för både professionella användare ute på fälten inom exempelvis serviceyrken och för användare inom skolsektorn som i allt större utsträckning är användare av olika former av digitala verktyg. 

Northbaze har som tidigare kommunicerats satsat på att bygga en ny IT-infrastruktur för den europeiska verksamheten inklusive nya E-com-plattformar under tredje kvartalet, vilket tagit mer tid än vad som tidigare prognostiserats. Det har medfört kortsiktiga negativa effekter på boalgets online-försäljning. 

”Men nu är Jays onlineplattformar igång och anpassade för både den svenska och tyska marknaden samt den internationella scenen”, skriver bolaget.


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?