1515
Annons

Norska it-företaget har anställt ett 50-tal med asperger

Personer med autism och asperger riskerar att hamna i långvarig arbetslöshet. Men flera it-konsultbolag har insett att gruppen kan vara en tillgång vid mjukvarutester. 

Norska Unicus har anställt ett 50-tal personer med asperger.

”Vi har lärt oss saker och slagit hål på myter”, säger Lars Johansson-Kjellerød.

Unicus grundare Lars Johansson-Kjelleröd och Mikael Hallberg.
Unicus grundare Lars Johansson-Kjelleröd och Mikael Hallberg.Foto:Joey Abrait

Han grundade Unicus i Norge för drygt tio år sedan. Inspirationen kom från danska Specialisterne, som var tidigt ute med ett koncept där egenskaper som förknippas med autism kan vändas till en fördel på arbetsmarknaden.

”Jag hade ingen koppling till varken it eller autism, men förälskade mig i affärsidén och bestämde mig för att starta en liknande verksamhet.”

Första kund var Telenor, som såg möjligheten att hjälpa personer utanför arbetsmarknaden genom att välja Unicus för it-tjänster de ändå upphandlade.

”Telenor gillade idén att kunna göra skillnad, men de såg också att vi gjorde jobbet lika bra och till och med hittade fel som andra inte hittade. Så de är kvar som kund tio år senare”, säger Lars Johansson-Kjellerød.

Trots det har expansionen inte gått så fort som han trodde från början.

”Det är fortfarande något nytt och lite skrämmande att ta in ett team med autism och asperger. Många kunder tror att de måste anpassa sig mycket, trots att det inte är mer jobb med oss än andra konsulter. Tvärtom får de långsiktiga resurser som är dedikerade uppgiften.”

Majoriteten av de drygt 50 konsulterna jobbar ute hos kunderna. Unicus har jobbcoacher som följer upp hur arbetet går och även kan hjälpa till med praktiska rutiner.

”Genom åren har vi lärt oss saker och slagit hål på myter. Till exempel är de här personerna inte statiska, utan bygger erfarenheter om de får en chans att komma in i arbetslivet. De lär sig även de sociala interaktionerna, som ofta är det de är dåliga på. Och det är ofta en lärdom som de gillar”, säger Lars Johansson-Kjellerød.

För tre år sedan bestämde sig bolaget för att expandera utanför Norge och öppnade i Stockholm. Bland kunderna i Sverige finns SEB, Scania, H&M, SVT och Bonnier.

Nyligen inleddes en satsning i Finland, där de första konsulterna ska anställas nu i augusti.

”Vår ambition är att närma oss 110 konsulter nästa år och 150 året därpå samtidigt som vi etablerar oss i ett eller två nya länder.”

För att säkerställa expansionen har bolaget tagit in kapital från norska Ferd, som investerar i sociala entreprenörer och samhällseffekter, så kallad impact investing.

Ferd har en ägarandel på 38 procent i Unicus.

”Syftet har hela tiden varit att de sociala och affärsmässiga målen skulle leva i symbios. Ferd ville se om det gick att skala verksamheten och hjälpa oss att ta den ut i världen.”

Unicus har varit lönsamt sedan start, med undantag för ett av de första åren. I fjol omsatte koncernen 30 miljoner norska kronor med ett rörelseresultat på nära två miljoner. 

I år hoppas Lars Johansson-Kjellerød nå 40 miljoner i omsättning.

Unicus rekryterar sina konsulter bland långtidsarbetslösa för att hjälpa dem ur utanförskap. Bortsett från den inledande perioden när en ny konsult anställs tar bolaget inte emot stöd från det offentliga, utan verksamheten drivs helt på kommersiella villkor.

”Vi är i grunden ett it-bolag med en social effekt. Vi ska leverera kvalitet på samma nivå och villkor som alla andra.”

De omedelbara samhällseffekterna är enkla att mäta, enligt Lars Johansson-Kjellerød. Det handlar om hur många personer som går från arbetslöshet till att kunna försörja sig själva. Men långsiktigt vill han även kunna mäta den ökade livskvaliteten.

”När vi mognar som bolag blir det viktigare att mäta livskvalitet och hur vi inspirerar andra. Det är en viktig effekt, om vi kan ändra synen på vad autism och asperger är och vad dessa personer kan vara duktiga på. Att det finns hopp och att de inte behöver gå in i utanförskap resten av livet.”

Agenda 2030 och Globala målen

FN:s Agenda 2030 innehåller 17 globala mål för hållbar utveckling, som världens länder enades om i september 2015.

Målen handlar om allt från att utrota fattigdom till innovationer för hållbar tillväxt.

Mål 10 har rubriken ”Minskad ojämlikhet” och handlar om en rättvis fördelning av resurser såväl ekonomiskt och socialt som politiskt oberoende av kön, etnicitet, religion, funktionsvariation och ålder.

Mer information om Agenda 2030 finns på https://www.globalamalen.se

Innehåll från RekomoAnnons

Tänker andra hand i första hand

Fler och fler företag och organisationer inser fördelarna med att tänka begagnat i stället för nytt när de gör om sina kontor. Rekomo hjälper företag att inreda med återbrukade och prisvärda möbler.

– Vi köper, säljer och hyr ut begagnade kontorsmöbler över hela Sverige, förklarar Jonas Åström, VD Rekomo. Vi erbjuder allt från hela arbetsplatser med bord, stolar, skärmväggar, förvaring men även möbler till övriga utrymmen som lounger, fikarum och konferensrum.

Helhetslösning

Jonas Åström menar att det inte är svårare att köpa in begagnad kontorsinredning än att köpa helt nytt.

– Vi är som vilket annat inredningsföretag som helst. Vi har ett stort utbud av återbrukade kvalitetsmöbler och köper in stora kvantiteter så vill man ha en enhetlig möblering löser vi det.

Rekomo hjälper till med allt från att komma med inredningsförslag till leverans och montering.  Dessutom kan de köpa och hämta de gamla möblerna för återanvändning hos andra företag. 

– Många kontorsmöbler och annan inredning är av väldigt bra kvalitet och håller länge. Sådana möbler köper vi gärna in. Även om fler och fler tänker andra hand i första hand slängs det tyvärr fortfarande alldeles för mycket möbler. Är en stolsdyna sliten så kan vi klä om stolen i ett nytt fräscht tyg i den färg kunden vill ha, säger Jonas Åström.

Nytt kontor till halva priset

Ofta går det knappt att se att möblerna är begagnade och många hade nog blivit förvånade om de visste att all inredning i det splitternya kontoret faktiskt är återbrukat. Prislappen för en kontorsrenovering med begagnad inredning brukar hamna på ungefär hälften av vad det hade kostat att köpa in helt nytt. Men även om ekonomin är viktig så är miljöbesparingen den största vinsten.

Attraherar arbetskraft

Många företag har idag hållbarhet som ledstjärna och då ska det naturligtvis även inbegripa kontorsrenoveringen. Och den ökade miljömedvetenheten märks, intygar Jonas Åström.

– Förr köpte man begagnat för att det var billigare, idag har det svängt och nu köper många begagnat främst för att det är bättre för miljön. För många företag är det också ett medvetet val för att locka yngre miljömedvetna medarbetare som vill arbeta på ett företag som tar miljön och hållbarhetsfrågan på allvar. 

På senare tid har även flera offentliga verksamheter genom ramavtal fått förutsättningar att inreda sina lokaler med begagnade möbler. Det är ett stort steg framåt.

Flerårsgaranti och leasingmöjligheter

Marknaden för begagnade kontorsmöbler har utvecklats mycket de senaste åren och Rekomo erbjuder alltid minst två års garanti även på begagnade kontorsmöbler. Det finns också möjlighet att hyra eller leasa möbler.

– Kunden kan välja om man vill hyra en månad eller över en längre period. Företagen får en ökad flexibilitet och kan anpassa sitt kontor efter olika behov, säger Jonas Åström.

Om Rekomo
Rekomo säljer, köper och hyr ut begagnade kontorsmöbler till kontor i hela landet och har erbjudit återvunna och prisvärda kontorsmöbler sedan 1992. Grunden i affärsidén är hög kundnöjdhet och låg miljöpåverkan – det är lika viktigt att kunden ska bli nöjd med sitt kontor som att rädda miljön. 

Läs mer på rekomo.se

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Rekomo och ej en artikel av Dagens industri

Rättegången inleds – Bonnesen riskerar flerårigt fängelsestraff

Efter år av tystnad ska Birgitte Bonnesen nu göra upp – inte bara med åklagarna, utan även med Finansinspektionen, Stockholmsbörsen och Swedbank.

Det är inte hon som vilselett marknaden, utan ”Uppdrag granskning” som vilselett alla andra, hävdar den tidigare bankchefen.

Rättegång mot Swedbanks tidigare vd Birgitte Bonnesen.
Rättegång mot Swedbanks tidigare vd Birgitte Bonnesen.Foto:Oscar Olsson

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera