Annons

Norska Europris går in i ÖoB: ”Vi blir en av de större spelarna i Europa”

I ett första steg säljer ägarfamiljen bakom ÖoB 20 procent till norska Europris. Affären värderar lågpriskedjan till cirka 1 miljard kronor.

”Storlek blir allt viktigare”, säger Europris vd Pål Wibe.

Familjen Svensson har i 70 år från sin bas i Östergötland byggt upp Runsvengruppen som äger lågpriskedjan ÖoB. Nu säljer de sju ägarna 20 procent av bolaget till norska noterade branschkollegan Europris som samtidigt får option på att köpa resterande 80 procent om två år.

Baserat på dagens aktiekurs och förväntad utveckling i ÖoB får familjen Svensson i det första steget aktier i Europris motsvarande 4,5 procent av bolaget. Aktieposten är värd cirka 200 miljoner svenska kronor.

”Vi går från ett ägande i Runsvengruppen till att bli en större och långsiktig ägare i Europris”, säger Runsvengruppens ordförande Oskar Svensson om att sälja bolaget som har sitt ursprung i den lanthandel farfar Rune Svensson öppnade 1948.

”Vi har kartlagt marknaden under en längre tid och haft samtal med bland andra Europris. I början av året blev det mer konkret”, förklarar Oskar Svensson som understryker att det svensk-norska samgåendet är ett gemensamt initiativ.

ÖoB har i dag 94 butiker i Sverige och hade i fjol intäkter på 3,9 miljarder svenska kronor med en nettoförlust på 8,8 Mkr. Europris sålde under 2017 för 5,8 miljarder norska kronor i sina 255 butiker spridda över hela Norge.

”Vi är två bolag med liknande koncept som känner varandra sedan långt tillbaka, så det här var ett naturligt steg”, säger Pål Wibe, vd för Europris.

De två kedjorna ska direkt inleda ett inköpssamarbete som väntas ge synergier på cirka 60-80 miljoner norska kronor. De ska även använda det Shanghai-baserade samriskbolaget som Europris har med finländska Tokmanni.

”Vi blir en av de större spelarna i Europa”, säger Pål Wibe som poängterar att de två bolagen ska fortsätta som självständiga bolag.

”Vi tror på starka nationella varumärken som samarbetar om inköp. Vi ska inte slå ihop organisationerna”, säger han.

Båda parter understryker vikten av storlek i dagens pressade detaljhandel med hård konkurrens och digitalisering.

”Storlek kommer bli mycket viktigt framöver, särskilt på inköpssidan”, säger Runsvensgruppens vd Fredrik Söderberg.

”Initialt ser vi stor potential på inköpssidan, det finns en fin affärslogik där vi får större volymer och kan göra gemensamma inköp”, säger han.

Lågprissegmentet har varit sena med e-handel. Europris nyligen dragit igång medan ÖoB hittills suttit på händerna. 

”Vi lägger all kraft på vår fysiska handel, men vi kommer dra lärdomar av deras arbete med e-handel”, säger vd Fredrik Söderberg.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Visiba CareAnnons

Digitala vårdmöten är här för att stanna

Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 
Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 

Behovet och användandet av digitala lösningar inom vården har ökat drastiskt under coronapandemin. Dessa lösningar kommer fortsätta att nyttjas även efter krisen, menar Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care, och pekar på mer patienttid för vårdgivaren som en av många fördelar. 

Efter coronavirusets utbrott har vården tagit stor plats i debatter och på nyhetssidor. Vårdpersonal är hårt belastad och vård som inte är kopplad till pandemin har skjutits upp. 

- Det kommer inte bli en tydlig avslutning på covid-19 i Sverige inom förutsebar tid, utan vi kommer förmodligen behöva leva med pandemin länge. Samtidigt finns det ett stort behov att börja beta av den vård som blivit uppskjuten. Då är digitala lösningar ett viktigt stöd för att kunna hantera en längre period av en pandemi och samtidigt få den övriga verksamheten att fungera, säger Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care.

Dramatisk ökning av digitala vårdmöten under coronakrisen

Visiba Care grundades 2014 och har sedan dess gett vården möjlighet att möta patienter digitalt, antingen via videosamtal eller chatt beroende på ärende. Behovet av digitala vårdmöten har skjutit i höjden under rådande kris – sedan 11 mars har volymen av digitala möten per dag ökat med 660 procent. 

- Vi har haft en del att göra, milt uttryck. Många av våra befintliga kunder har varit oerhört flexibla i sina arbetssätt och flera av dem ställde om på dagen, säger Peter Tyreholt. 

EXTERN LÄNK: Så funkar Visiba Cares lösning  

Lätt för vårdorganisationer att anpassa sitt vårdutbud med plattformen

Bolaget riktar sig främst till stora vårdorganisationer – som regioner, kommuner eller större privata vårdgivare – till vilka de levererar en skalbar digital plattform under organisationens eget varumärke där de kan öppna en eller flera digitala mottagningar och anpassa sina erbjudanden. Detta har många också gjort under våren. Peter Tyreholt berättar:

- Ett exempel är vårdcentralerna Bra Liv, som är Jönköpings primärvård. De har flera gånger konfigurerat sina vårderbjudanden för att anpassa sig efter händelseutvecklingen av viruset, till exempel att patienter med luftvägssymtom först tas emot digitalt och nu senast för att hantera det utökade uppdraget runt provtagning.

EXTERN LÄNK: Läs hur Visiba Care med hjälp av AI-teknik guidar patienter till rätt plats i vårdkedjan

Peter Tyreholt tror inte att svensk sjukvård kommer att återgå till det normala när väl pandemin har lagt sig. Undersökningar visar exempelvis att både patienter och vårdutövare ställer sig positiva till digitala möten efter att ha provat dem.

- Det har också pratats länge om att flytta point of care, alltså var du behandlas, så nära hemmet som möjligt. Detta kommer nu att öka kraftigt eftersom det blivit tydligare än kanske någonsin att centrala samlingsplatser är sårbara när något är smittosamt, säger han och avslutar:

- Digitalisering erbjuder helt nya sätt att organisera vården och den möjliggör att man kan automatisera många processer, vilket frigör livsviktig tid som vårdgivarna kan lägga på sina patienter istället. 

Fakta Visiba Care
Visiba Care lanserades 2014 och är idag Nordens ledande plattform för digitala vårdbesök. Plattformen används av över hälften av Sveriges regioner, på över 1 500 mottagningar och inom en stor bredd av vårdverksamheter, både inom hemsjukvård, primärvård och specialistvård. Visiba Care har stor erfarenhet av att hjälpa vårdgivare att komma igång och framgångsrikt införa digitala vårdmöten.
Läs mer på www.visibacare.com 

Mer från Visiba Care

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visiba Care och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?