1515

Norska bilprenumerationssuccén växlar upp i Sverige – ”Vi är i pole position”

Den norska bilprenumerationstjänsten Imove storsatsar i Sverige. Siktet är inställt på att ha 1.000 bilar under nästa år – en tiodubbling jämfört med i dag. ”Vi står i pole position för att kunna ta den här bilprenumerationsbranschen med storm”, säger Imoves Sverigechef Magnus Engervall till Dagens industri.

Imoves chef i Sverige Magnus Engervall.
Imoves chef i Sverige Magnus Engervall.Foto:Imove

Sedan Imove lanserades i Sverige i februari i år har det gått fort. Från att ha börjat med två olika elbilsmodeller har prenumerationstjänsten i dag 13 olika modeller för deras kunder att välja mellan. Och nu ska också antalet bilar utökas kraftigt under det kommande året, från 100 bilar till 1.000 bilar, och modellprogrammet vidgas ytterligare. Utvecklingen liknar den som Norge haft under det senaste året – men svenska Imove har en fördel.

”Vi har en annan utgångspunkt, med en helt annan infrastruktur, kunskap och plattform än vi hade när vi startade i Norge. Vi står i pole position för att kunna ta den här bilprenumerationsbranschen med storm”, säger Magnus Engervall.

Expansionen möjliggörs av att moderbolaget nyligen avslutade sin första kapitalinhämtningsrunda där Imove fått in motsvarande 130 miljoner kronor. Investerar i bolaget gör fordonsmarknadsplatsen AutoScout24, bilåterförsäljaren Hedin bil, norska klimatinvesteringsfonden Nysnø samt riskkapitalbolagen Norselab och Idekapital. Ambitionen är att genom att plugga in tjänsten i AutoScout24:s plattform snabbt kunna nå nya marknader i Europa. 

I Sverige är det liksom i Norge det egna varumärket som gäller utåt. Imove är i korthet en prenumerationstjänst där man hyr sin bil 30 dagar i taget – och där allt ingår i priset. Samtliga bilar är helelektriska och finns i prisintervallet 5.000 för en mindre bil som till exempel VW E up till 12.500 kronor för en fyrhjulsdriven Polestar 2. Populäraste bilen i Sverige är Tesla Model 3. Vem är då en typisk bilprenumerant?

”Det varierar. En del använder vår tjänst 1-2 månader under sommaren, andra har haft sin bil sedan vi startade i vår, en del använder tjänsten för att testa olika modeller inför ett framtida köp, och en del prenumererar i väntan på en beställd bil. Vi har många sorters kunder men de har gemensamt att de har ett mer flexibelt förhållande till bilen”, säger Engervall.

Magnus Engervall är trots
sin ringa ålder (32 år) något av en veteran inom mobilitetstjänster i Sverige. För tio år sedan startade han upp Sveriges första bildelningstjänst FlexiDrive och har sedan dess drivit SnappCar och varit ansvarig för nya mobilitetslösningar på Skoda Auto. Och han har lärt sig att det inte går att förändra vårt förhållande till den ägda bilen över en dag.

”Det jag lärt mig är att det är rätt stora förändringar i beteende som man försöker åstadkomma och lärdomen är att ta det ett steg i taget. Att köra prenumerationsmodellen så renodlat så möjligt och försöka kommunicera det budskapet är ett bra sätt att börja, för steget blir inte så långt”, säger han och utesluter inte att Imoves affärsmodell kan gå i flera olika riktningar när tiden är mogen.

”För 5-7 år sedan var 90 procent av alla nyregistrerade bilar ägda. I år har 50 procent gått in i privatleasing. Folk vill inte äga bilar längre. Och några år framåt i tiden är det kanske prenumeration som gäller istället, och om ytterligare några år är det ridesharing i autonoma bilar”, säger Engervall och fortsätter:

”Allt vi håller på med nu är mellansteg till robottaxis som kör runt oss dit vi vill när vi vill och ingen äger en bil. Det är dit man vill komma.” 


Innehåll från LitiumAnnons

Ett snabbt och flexibelt e-handelssystem är en avgörande framgångsfaktor för e-handlare

Det är ingen hemlighet att den digitala utvecklingen går snabbt framåt; konkurrensen hårdnar både lokalt och globalt, utbudet av tjänster och lösningar blir mer diversifierat, samtidigt som kundernas krav ökar. I takt med detta ökar emellertid också möjligheterna; att ta sig in på nya marknader och konkurrera med de etablerade jättarna är betydligt lättare idag än för 20 år sedan. Men vad krävs då för att vara lyckosam i ett så komplext landskap?

Gemensamt för de flesta branscher och aktörer – oavsett om det rör sig om B2C eller B2B – är förmågan att vara snabb och flexibel i sitt erbjudande. 

– Även företag som historiskt har byggt sin affär på det personliga mötet har insett vikten av att digitalisera sin verksamhet, såväl för att effektivisera sina processer som för att möta krav på tillgänglighet och self-service från mogna kunder, säger Ludvig Block, CPO på Litium.

Var noggrann i val av leverantör

Att uppnå en snabb time-to-market och den flexibilitet som krävs kan emellertid vara lättare sagt än gjort. De e-handlare som vill investera i en plattform som hjälper dem på traven bör dock ha flera faktorer i åtanke när de väljer leverantör, menar Ludvig. 

– Centralt är att försäkra sig om att det inte finns några begränsningar i plattformen, vilket tyvärr ofta är fallet. Det kan exempelvis vara svårt att anpassa sin e-handel för olika länder, valutor eller momsgrupper. Det kan vara direkt konverteringshämmande att inte kunna erbjuda de betalsätt som är populära på en viss lokal marknad eller att plattformen inte skalar med god prestanda när många personer besöker sajten. Det är också viktigt att fokusera på en tydlig produktinformation som kan leda till ökad konvertering och uppmärksamhet genom riktad SEO.

En aspekt som skiljer sig mellan B2C och B2B är hur man kan arbeta med kundupplevelsen. Där B2C-aktörer får bra utväxling på att prioritera en helhetsupplevelse inom allt från varumärke och produktinformation till leveranstid och kostnad, bör B2B i första hand fokusera på en riktigt bra digital kundservice, med olika möjligheter till self-service för ökad kundnöjdhet och effektivitet. 

– Att investera i en kundportal, som också kan agera samarbetsyta mellan företagen, kan särskilt i B2B scenarion leda till stort mervärde, konstaterar Ludvig.

Oberoende, modulär plattform

För att stötta sina kunder i transformationen erbjuder Litium en heltäckande, molnbaserad e-handelsplattform, med inbyggd PIM och CMS såväl som färdig integration med exempelvis Microsofts ERP-system, vilket ger värdefulla synergieffekter. Plattformen levereras med ett stort antal färdiga funktioner, men är helt modulär och kan byggas ut och kopplas ihop med andra system efter företagets behov, i samverkan med Litiums stora partnernätverk. 

– Att slippa lägga stora summor på separata system samt på att integrera dem innebär en betydligt lägre total ägandekostnad (TCO). I takt med att man skalar upp och växer kan man enkelt börja dra nytta av de flexibla, förintegrerade funktionerna och därmed spara många arbetstimmar. Föredrar man att köra headless och bara nyttja våra kraftfulla API:er, går det emellertid minst lika bra. Sammantaget är det ett oerhört flexibelt och snabbt upplägg. Litiums plattform har också en skalbarhet som kan möta de allra mest krävande högsäsongsperioderna, som till exempel Black Friday, utan att tappa i prestanda och kundupplevelse.

En heltäckande verktygslåda

Ludvig betonar att Litiums plattform därtill redan är ansluten till de allra flesta större internationella betalleverantörer och har kapacitet att hantera olika valutor för olika marknader, vilket möjliggör total flexibilitet i valet av betalväxlar.

– Alla moduler fungerar sömlöst med varandra och resultatet är en heltäckande verktygslåda för både B2B och B2C, där varje företag plockar guldklimpar för att komponera den lösning som möter just deras behov och strategi, avslutar han.

Läs mer om Litiums erbjudande 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?