Annons

Norska bilprenumerationssuccén växlar upp i Sverige – ”Vi är i pole position”

Den norska bilprenumerationstjänsten Imove storsatsar i Sverige. Siktet är inställt på att ha 1.000 bilar under nästa år – en tiodubbling jämfört med i dag. ”Vi står i pole position för att kunna ta den här bilprenumerationsbranschen med storm”, säger Imoves Sverigechef Magnus Engervall till Dagens industri.

Imoves chef i Sverige Magnus Engervall.
Imoves chef i Sverige Magnus Engervall.Foto:Imove

Sedan Imove lanserades i Sverige i februari i år har det gått fort. Från att ha börjat med två olika elbilsmodeller har prenumerationstjänsten i dag 13 olika modeller för deras kunder att välja mellan. Och nu ska också antalet bilar utökas kraftigt under det kommande året, från 100 bilar till 1.000 bilar, och modellprogrammet vidgas ytterligare. Utvecklingen liknar den som Norge haft under det senaste året – men svenska Imove har en fördel.

”Vi har en annan utgångspunkt, med en helt annan infrastruktur, kunskap och plattform än vi hade när vi startade i Norge. Vi står i pole position för att kunna ta den här bilprenumerationsbranschen med storm”, säger Magnus Engervall.

Expansionen möjliggörs av att moderbolaget nyligen avslutade sin första kapitalinhämtningsrunda där Imove fått in motsvarande 130 miljoner kronor. Investerar i bolaget gör fordonsmarknadsplatsen AutoScout24, bilåterförsäljaren Hedin bil, norska klimatinvesteringsfonden Nysnø samt riskkapitalbolagen Norselab och Idekapital. Ambitionen är att genom att plugga in tjänsten i AutoScout24:s plattform snabbt kunna nå nya marknader i Europa. 

I Sverige är det liksom i Norge det egna varumärket som gäller utåt. Imove är i korthet en prenumerationstjänst där man hyr sin bil 30 dagar i taget – och där allt ingår i priset. Samtliga bilar är helelektriska och finns i prisintervallet 5.000 för en mindre bil som till exempel VW E up till 12.500 kronor för en fyrhjulsdriven Polestar 2. Populäraste bilen i Sverige är Tesla Model 3. Vem är då en typisk bilprenumerant?

”Det varierar. En del använder vår tjänst 1-2 månader under sommaren, andra har haft sin bil sedan vi startade i vår, en del använder tjänsten för att testa olika modeller inför ett framtida köp, och en del prenumererar i väntan på en beställd bil. Vi har många sorters kunder men de har gemensamt att de har ett mer flexibelt förhållande till bilen”, säger Engervall.

Magnus Engervall är trots
sin ringa ålder (32 år) något av en veteran inom mobilitetstjänster i Sverige. För tio år sedan startade han upp Sveriges första bildelningstjänst FlexiDrive och har sedan dess drivit SnappCar och varit ansvarig för nya mobilitetslösningar på Skoda Auto. Och han har lärt sig att det inte går att förändra vårt förhållande till den ägda bilen över en dag.

”Det jag lärt mig är att det är rätt stora förändringar i beteende som man försöker åstadkomma och lärdomen är att ta det ett steg i taget. Att köra prenumerationsmodellen så renodlat så möjligt och försöka kommunicera det budskapet är ett bra sätt att börja, för steget blir inte så långt”, säger han och utesluter inte att Imoves affärsmodell kan gå i flera olika riktningar när tiden är mogen.

”För 5-7 år sedan var 90 procent av alla nyregistrerade bilar ägda. I år har 50 procent gått in i privatleasing. Folk vill inte äga bilar längre. Och några år framåt i tiden är det kanske prenumeration som gäller istället, och om ytterligare några år är det ridesharing i autonoma bilar”, säger Engervall och fortsätter:

”Allt vi håller på med nu är mellansteg till robottaxis som kör runt oss dit vi vill när vi vill och ingen äger en bil. Det är dit man vill komma.” 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera