Annons

Norsk rusning till gränshandeln uteblev: "Det råder lite Sverigeskam"

Gränshandeln hade rustat för anstormning från Norge innan de nya och mycket skärpta reglerna börjar gälla i helgen. Men den uteblev.

”Det är känsligt att åka hit, det råder lite Sverigeskam hemma”, säger norska besökaren Linda Johansen till TT i värmländska Töcksfors.

Foto:Jonas Dagson/TT

Efter en lång vår av ekonomiska tapp på upp till 95 procent kunde delar av gränshandeln med Norge andas ut den 25 juli. Norrmännen flockades åter till bland annat Värmland, som inte längre var en rödlistad region.

Nu är andningspausen över.

Statsminister Erna Solberg (H) och hälsominister Bent Høie (H) meddelade på onsdagen att krav på karantän införs natten till lördag för norrmän som besökt Värmland och flera andra regioner i Sverige. De avrådde även norrmän att åka dit redan före helgen.

”Jag hade föredragit om det hade varit öppet. Smittan är ju inte här, den är ju snarare i Norge nu”, säger Ingunn Ljosåk, från Østfold i Norge.

Hon har handlat på Systembolaget i Årjäng tillsammans med sin kusin. När rödlistningen lyftes senast var det hundratals meter lång kö ut på gatan. På torsdagen är det emellanåt nästan helt folktomt, trots att butiken hade fyllt upp med extra personal.

Tvärsöver gatan finns blomsterhandlaren Morgan Skytt, som också känner viss förvåning.

”De flesta trodde nog att det skulle bli mer folk, för jag har hört att de har kallat in extrapersonal både här och i Töcksfors”, säger han.

Blomsterhandeln är en av få detaljhandlar som inte förlitar sig på norska kunder, vilket han är tacksam över nu.

Det är en skillnad mot ett kafé högre upp på gatan. De norska kunderna tar sig gärna en fika i samband med turen till Systembolaget.

”Vi har varit permitterade, men nu jobbar alla igen. Vi får se hur det blir nu”, säger Catrin Orefjord på kaféet.

”Vi saknar norrmännen. Det är roligt när de kommer. Det blir mer liv”, flikar kollegan Mikaela Andersson in.

Standardturen för de norska gränshandelskunderna går ofta därefter till Töcksfors shoppingcentrum, drygt två mil från Årjäng. Även här märks det att butiksansvariga räknat med fler kunder. Mycket personal syns till på stundtals tomma golv.

Torbjörn Swartz är vd för Gränsköp väst, som driver Maximat-butikerna. Han befann sig under dagen i ett annat gränshandelsnav – Charlottenberg – där samma trend syntes.

”Vi trodde att det kanske skulle bli lite av en hamstringeffekt, men kanske har norrmännen lyssnat på det som sades på presskonferensen. Kanske kommer det fler under fredagen”, säger han.

På Maximat återupptas korttidspermitteringarna på måndag.

Redan när rödlistningen av Värmland togs bort varnade Norge för att den kunde återinföras, vilket har varit på gång under veckan.

”Vi sitter här med för mycket färskvaror, men vi var ändå förutseende. Läget är sämre försäljningsmässigt än svinnmässigt”, säger Torbjörn Swartz.

En familj som passade på att åka till Töcksfors innan helgen är familjen Johansen från Drammen, som har handlat mat och väsentligheter inför skolstarten. De upplever att norrmän som åker över gränsen skambeläggs.

”Vi har familj i Sverige och läste att det inte var så mycket smitta här. Vi håller avstånd och följer rekommendationerna. Vi förstår inte riktigt hur man tror att det ska hjälpa oss att stänga gränsen”, säger Linda Johansen.

Denna skam märker riksdagspolitikern Kjell-Arne Ottosson (KD), samt Jonas Ås (KD), kommunpolitiker i Årjäng, också av. De bor båda ett stenkast från gränsen.

”Det är tydligt både i sociala medier och i norska medier, det är mycket hårda ord”, framför allt i kommentarsfälten, säger Ottosson.

Jonas Ås tillägger:

”Vi driver företag över gränsen. Vår norska personal tog avstånd från vår svenska personal, värdegrunden försvann.”

Båda tycker att fokus inte bara ska ligga på att gränshandeln drabbas, utan även den sociala biten. Och att länderna måste sluta leta syndabockar.

”Alla har ett ansvar på båda sidor. De norrmän som kommer hit till våra köpcenter träffar till 99 procent andra norrmän. Sedan skyller de på oss värmlänningar, att vi smittar – jag köper det inte”, säger Ottosson.


Innehåll från LonginesAnnons

Tidlös klassiker hyllar luftens hjältar

Paul-Émile Victor och Amelia Earhart använde båda två Longines-klockor på sina expeditioner. De har fungerat som inspiration till Longines nya klockserie Spirit.
Paul-Émile Victor och Amelia Earhart använde båda två Longines-klockor på sina expeditioner. De har fungerat som inspiration till Longines nya klockserie Spirit.

Amelia Earhart, Howard Hughes, Elinor Smith och Paul-Émile Victor. 

Alla var de äventyrare som förverkligade sin upptäckarlust.

Nu presenterar ett av Schweiz mest anrika klockföretag en kollektion, helt dedikerad dessa djärva hjältar.

Sport och luftfart är bara några områden där närvaron av tid är helt nödvändig. Utan stoppur ingen tidtagning – utan klockor inga flygplan i luften. 

Världens äldsta logotyp på en klocka visar just ett bevingat timglas. Symbolen skapades av den schweiziska klocktillverkaren Longines. Företaget, som grundades redan år 1832 i lilla Saint-Imier strax utanför Bern, har alltid förknippats med lika delar elegans och sportig framtoning. 

Longines har varit officiell tidmätare vid mängder av olympiska spel, världsberömda tennismästerskap och världscuper i utförsåkning. Samtidigt har man också tydligt profilerat sig som livsviktig leverantör av precisa instrument till Féderation Aéronautique Internationale (FAI), den internationella organisationen för att främja aerodynamisk verksamhet. 

År 1938 flög Howard Hughes jorden runt på rekordtid, mätt av Longines.
År 1938 flög Howard Hughes jorden runt på rekordtid, mätt av Longines.

”Gör det omöjliga”

En av de pionjärer som levde för luften var den excentriske mångmiljonären och filmproducenten Howard Hughes. Han vilade knappast på sin förmögenhet. 1938 flög han jorden runt på rekordtid, mätt av Longines. Ombord hade Hughes alltid sin Longines Sidérograph, en patenterad klocka skräddarsydd för cockpit. 

”Gör det omöjliga, eftersom nästan alla har sagt till mig att mina idéer mest är fantasier”, löd ett av hans många kända citat. 

Legenden av långflygningar

Tio år tidigare flög Amelia Earhart som första kvinna över Atlanten. Och 1932 satt hon ensam vid spakarna för att göra om bedriften. Exakt 14 timmar och 56 minuter tog det för henne att förbinda kontinenterna och landa på Irland – efter att ha färdats genom isande vindar och drabbats av olika mekaniska fadäser. Som trygg följeslagare på resan hade denna amerikanska legend av långflygningar sin Longines-kronograf på armen. 

Amelia Earhart var knappast ensam om sin starka längtan efter äventyr och unika upplevelser. 1936 gjorde den franske etnologen Paul-Émile Victor en sju veckor lång expedition över hela Grönland. Med hjälp av klockan kunde han räkna ut sin exakta geografiska position: ”Däri låg skillnaden mellan misslyckande och succé”, sade den franske upptäckaren senare. 

Mer om hjältarna som inspirerat Longines Spirit 

Longines Spirit hyllar hjältarna

Som en hyllning till dessa djärva hjältar lanserar Longines kollektionen Spirit. Den både tidlösa och exakta designen är tydligt inspirerad av de berömda klockor och tidsinstrument som användes av dåtidens pionjärer. Alldeles oavsett om de erövrade luft, land eller hav. 

På så sätt tickar tiden för nya generationer av hjältar, utan att förlora det historiska fokus som alltid har omgärdat Longines – ända sedan urmakaren Auguste Agassiz grundade företaget på exakt samma plats som man huserar än i dag. 

Longines Spirit.
Longines Spirit.

OM LONGINES:

Det schweiziska klockföretaget grundades 1832 som ett av världens äldsta. I dag har Longines vuxit till att bli världens tredje största klocktillverkare. I Norden har Longines särskilt fokuserat på sina sport- och klassikermodeller. 

Den nya kollektionen Longines Spirit är en kombination av dessa två – sportiga klockor med en tydlig länk till historien. Spirit-modellerna är samtliga kronometer-certifierade av COSC och de mekaniska urverken innehåller spiralfjädrar av kisel för att garantera precision och ökad livslängd.  

Mer om Longines kollektion Spirit 

Mer från Longines

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Longines och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?