Annons

Norrsken stöttar bioteknikbolagets virustest

Klarnagrundaren Niklas Adalberths stiftelse Norrsken stöttar ett biotechbolag från Sci Life Lab. Målet är ett nytt snabbtest för att upptäcka coronavirus. Testet ska kunna utföras i hemmet.

Nicole G Joensson, vd och en av tre grundare av bioteknikföretaget Colorna som utvecklar ett snabbtest för att upptäcka coronaviruset.
Nicole G Joensson, vd och en av tre grundare av bioteknikföretaget Colorna som utvecklar ett snabbtest för att upptäcka coronaviruset.Foto:Michael S.U. Hudson
Funda Sezgi, är operativ chef på stiftelsen Norrsken och den som leder det dagliga arbetet med Action against corona.
Funda Sezgi, är operativ chef på stiftelsen Norrsken och den som leder det dagliga arbetet med Action against corona.Foto:Morgan Ekner
Erik Engellau-Nilsson, vd för Norrsken.
Erik Engellau-Nilsson, vd för Norrsken.Foto:Evelina Carborn

Forskningsbolaget Colorna får en halv miljon kronor för att finansiera några veckors intensivt utvecklingsarbete. Målet är att så snabbt som möjligt få fram ett nytt slags snabbtest som kan visa om en person bär på coronaviruset.

”Vi är ett bioteknik-startup som utvecklar en teknik för snabbtester och finansieringen gör det möjligt att anpassa vår plattform för att upptäcka coronaviruset”, säger Nicole G Joensson, vd och en av bolagets tre grundare.

Tekniken kräver inget blodprov, utan testet är tänkt att kunna utföras i hemmet och ge svar inom en kvart.

Den som vill testa sig skrapar med en bomullspinne i halsen och droppar sedan en reagensvätska på provet. Vätskan får provet att ändra färg, om viruset finns där. 

”Målet är att minska trycket på sjukvården”, säger Nicole G Joensson.

Tre års utvecklingsarbete ligger bakom den tekniska plattformen, som kan användas för tester av olika typer av sjukdomar. Det Colorna arbetar med nu är att säkerställa att testet också fungerar för att upptäcka just coronaviruset.

En halv miljon kronor satsas nu för att bolagets utvecklingsarbete ska komma i mål.

Hälften av summan kommer från stiftelsen Norrsken, genom kampanjen Action against corona, som startats tillsammans med Dagens industri för att dämpa de negativa samhällseffekterna av coronavirusets utbredning.

Resten kommer från initiativet WeFightCovid, som är ett initiativ för att samla företag och privatpersoner som vill stötta vården under coronakrisen.

”Vi är en stiftelse med 75 personer som jobbar ideellt för att stötta sjukvården på olika sätt, med allt från matleveranser och gratis hyrbilar till att skaffa fram skyddsutrustning och göra tester mer tillgängliga för att fler ska kunna se om de har eller har haft corona”, säger André Frisk kommunikationschef på WeFightCovid.

Inledningsvis var Norrskens tanke att hålla sig borta från det medicinska området, för att i stället fokusera på lösningar som mildrar svallvågorna av virusutbrottet.

”Men när vi tittat på alla förlag som kommit in och vilka effekter de skulle kunna ha, så är det en sak som står ut och som visar sig göra störst skillnad – och det är utökad testning, så att du vet om du ska sätta dig i karantän eller kan gå tillbaka till jobbet”, förklarar Norrskens vd Erik Engellau-Nilsson.

Därför har Action against corona tagit en delvis ny riktning sedan före påsk och arbetar nu med att hitta lösningar som kan bidra till att fler får möjlighet att testa sig för coronaviruset.

”Norrsken är i grund och botten en startup och vi lever som vi lär, så vi utvecklar kampanjen hela tiden i takt med att vi lär oss”, säger Funda Sezgi, operativ chef på Norrsken och den som leder det dagliga arbetet med Action against corona.

Hon berättar att hittills har över tusen ansökningar om finansiering kommit in från 75 olika länder. Majoriteten av dem kommer från Sverige, USA och Storbritannien – men över 10 procent kommer från länder i Afrika.


Innehåll från Visiba CareAnnons

Digitala vårdmöten är här för att stanna

Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 
Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 

Behovet och användandet av digitala lösningar inom vården har ökat drastiskt under coronapandemin. Dessa lösningar kommer fortsätta att nyttjas även efter krisen, menar Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care, och pekar på mer patienttid för vårdgivaren som en av många fördelar. 

Efter coronavirusets utbrott har vården tagit stor plats i debatter och på nyhetssidor. Vårdpersonal är hårt belastad och vård som inte är kopplad till pandemin har skjutits upp. 

- Det kommer inte bli en tydlig avslutning på covid-19 i Sverige inom förutsebar tid, utan vi kommer förmodligen behöva leva med pandemin länge. Samtidigt finns det ett stort behov att börja beta av den vård som blivit uppskjuten. Då är digitala lösningar ett viktigt stöd för att kunna hantera en längre period av en pandemi och samtidigt få den övriga verksamheten att fungera, säger Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care.

Dramatisk ökning av digitala vårdmöten under coronakrisen

Visiba Care grundades 2014 och har sedan dess gett vården möjlighet att möta patienter digitalt, antingen via videosamtal eller chatt beroende på ärende. Behovet av digitala vårdmöten har skjutit i höjden under rådande kris – sedan 11 mars har volymen av digitala möten per dag ökat med 660 procent. 

- Vi har haft en del att göra, milt uttryck. Många av våra befintliga kunder har varit oerhört flexibla i sina arbetssätt och flera av dem ställde om på dagen, säger Peter Tyreholt. 

EXTERN LÄNK: Så funkar Visiba Cares lösning  

Lätt för vårdorganisationer att anpassa sitt vårdutbud med plattformen

Bolaget riktar sig främst till stora vårdorganisationer – som regioner, kommuner eller större privata vårdgivare – till vilka de levererar en skalbar digital plattform under organisationens eget varumärke där de kan öppna en eller flera digitala mottagningar och anpassa sina erbjudanden. Detta har många också gjort under våren. Peter Tyreholt berättar:

- Ett exempel är vårdcentralerna Bra Liv, som är Jönköpings primärvård. De har flera gånger konfigurerat sina vårderbjudanden för att anpassa sig efter händelseutvecklingen av viruset, till exempel att patienter med luftvägssymtom först tas emot digitalt och nu senast för att hantera det utökade uppdraget runt provtagning.

EXTERN LÄNK: Läs hur Visiba Care med hjälp av AI-teknik guidar patienter till rätt plats i vårdkedjan

Peter Tyreholt tror inte att svensk sjukvård kommer att återgå till det normala när väl pandemin har lagt sig. Undersökningar visar exempelvis att både patienter och vårdutövare ställer sig positiva till digitala möten efter att ha provat dem.

- Det har också pratats länge om att flytta point of care, alltså var du behandlas, så nära hemmet som möjligt. Detta kommer nu att öka kraftigt eftersom det blivit tydligare än kanske någonsin att centrala samlingsplatser är sårbara när något är smittosamt, säger han och avslutar:

- Digitalisering erbjuder helt nya sätt att organisera vården och den möjliggör att man kan automatisera många processer, vilket frigör livsviktig tid som vårdgivarna kan lägga på sina patienter istället. 

Fakta Visiba Care
Visiba Care lanserades 2014 och är idag Nordens ledande plattform för digitala vårdbesök. Plattformen används av över hälften av Sveriges regioner, på över 1 500 mottagningar och inom en stor bredd av vårdverksamheter, både inom hemsjukvård, primärvård och specialistvård. Visiba Care har stor erfarenhet av att hjälpa vårdgivare att komma igång och framgångsrikt införa digitala vårdmöten.
Läs mer på www.visibacare.com 

Mer från Visiba Care

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visiba Care och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?