Annons

Norrsken satsar tiotals miljoner mot coronavirusets effekter

Klarna-grundaren Niklas Adalberths stiftelse Norrsken satsar ”tiotals miljoner” för att stötta de bästa lösningarna som kan dämpa negativa samhällseffekter av coronaviruset spridning. Initiativet sker i samarbete med Dagens industri.

Niklas Adalberths stiftelse Norrsken samarbetar med Dagens industri kring ett nytt initiativ för att dämpa de negativa samhällseffekterna av coronaviruset.
Niklas Adalberths stiftelse Norrsken samarbetar med Dagens industri kring ett nytt initiativ för att dämpa de negativa samhällseffekterna av coronaviruset.Foto:Amanda Lindgren

”Vi har med växande oro sett coronavirusets framväxt. För lite mer än 24 timmar sedan bestämde vi oss för att släppa i princip allt annat och starta ”Action Against Corona”. Sedan dess har det gått fort och redan nu kan vi tillsammans med Dagens industri lansera en gemensam satsning för att stötta aktörer som kommer med lösningar på de problem som uppstår i virusets spår”, säger Norrskens vd Erik Engellau-Nilsson.

Konkret handlar det om både finansiellt stöd och hjälp med kontakter in till myndigheter och större företag, men också hjälp från it-sektorn till ideella organisationer.

”Det är inte vi som har lösningarna, men det finns massor med goda krafter där ute som kan bli ännu mer effektiva om de får tillgång till kapital, partnerskap och volontärtimmar från exempelvis utvecklare. Vi uppmanar alla goda initiativ och lösningar att registrera sig på sidan för att alla ska kunna se vad det finns för stöd att få från olika aktörer.”

Pengarna kommer dels att hämtas från Norrsken-stiftelsen, dels från den nybildade riskkapitalfonden Norrsken VC som ska investera i bolag som löser samhällsproblem.

Erik Engellau-Nilsson understryker att det inte handlar om att ta fram vaccin eller läkemedel, utan om idéer som hanterar de negativa samhällseffekter som viruset skapar.

Exakt hur mycket kapital som kommer att satsas i kampen är inte bestämt.

”Vi har inte satt något maxtak, men det handlar om minst tiotals miljoner som vi kan tänka oss att bidra med. Det beror i slutändan på vad det är för lösningar och behov vi får in. När det gäller donationer kan vi dessutom agera på någon timme, medan det tar lite längre tid när det kommer till investeringar där förutsättningen är att det också kan skapa avkastning på lång sikt.”

Den som har en idé och söker finansiering uppmanas att registrera sig på den nya hemsidan som Norrsken öppnat på adressen actionagainstcorona.org, där företag också kan anmäla intresse för att stötta olika initiativ med tid eller pengar.

Initiativet sker i samarbete med Dagens industri.

”Många stora och små företag kämpar just nu med den allvarliga ekonomiska situation som uppstått i spåren av coronasmittan”, säger chefredaktör Peter Fellman och tillägger:

”Dagens industri vet samtidigt att det finns en stor vilja och ett stort engagemang bland många företag i näringslivet att hjälpa till för att underlätta och bidra till en bättre situation i samhället. Därför gör vi det här tillsammans med Norrsken.”


Innehåll från Visiba CareAnnons

Digitala vårdmöten är här för att stanna

Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 
Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 

Behovet och användandet av digitala lösningar inom vården har ökat drastiskt under coronapandemin. Dessa lösningar kommer fortsätta att nyttjas även efter krisen, menar Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care, och pekar på mer patienttid för vårdgivaren som en av många fördelar. 

Efter coronavirusets utbrott har vården tagit stor plats i debatter och på nyhetssidor. Vårdpersonal är hårt belastad och vård som inte är kopplad till pandemin har skjutits upp. 

- Det kommer inte bli en tydlig avslutning på covid-19 i Sverige inom förutsebar tid, utan vi kommer förmodligen behöva leva med pandemin länge. Samtidigt finns det ett stort behov att börja beta av den vård som blivit uppskjuten. Då är digitala lösningar ett viktigt stöd för att kunna hantera en längre period av en pandemi och samtidigt få den övriga verksamheten att fungera, säger Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care.

Dramatisk ökning av digitala vårdmöten under coronakrisen

Visiba Care grundades 2014 och har sedan dess gett vården möjlighet att möta patienter digitalt, antingen via videosamtal eller chatt beroende på ärende. Behovet av digitala vårdmöten har skjutit i höjden under rådande kris – sedan 11 mars har volymen av digitala möten per dag ökat med 660 procent. 

- Vi har haft en del att göra, milt uttryck. Många av våra befintliga kunder har varit oerhört flexibla i sina arbetssätt och flera av dem ställde om på dagen, säger Peter Tyreholt. 

EXTERN LÄNK: Så funkar Visiba Cares lösning  

Lätt för vårdorganisationer att anpassa sitt vårdutbud med plattformen

Bolaget riktar sig främst till stora vårdorganisationer – som regioner, kommuner eller större privata vårdgivare – till vilka de levererar en skalbar digital plattform under organisationens eget varumärke där de kan öppna en eller flera digitala mottagningar och anpassa sina erbjudanden. Detta har många också gjort under våren. Peter Tyreholt berättar:

- Ett exempel är vårdcentralerna Bra Liv, som är Jönköpings primärvård. De har flera gånger konfigurerat sina vårderbjudanden för att anpassa sig efter händelseutvecklingen av viruset, till exempel att patienter med luftvägssymtom först tas emot digitalt och nu senast för att hantera det utökade uppdraget runt provtagning.

EXTERN LÄNK: Läs hur Visiba Care med hjälp av AI-teknik guidar patienter till rätt plats i vårdkedjan

Peter Tyreholt tror inte att svensk sjukvård kommer att återgå till det normala när väl pandemin har lagt sig. Undersökningar visar exempelvis att både patienter och vårdutövare ställer sig positiva till digitala möten efter att ha provat dem.

- Det har också pratats länge om att flytta point of care, alltså var du behandlas, så nära hemmet som möjligt. Detta kommer nu att öka kraftigt eftersom det blivit tydligare än kanske någonsin att centrala samlingsplatser är sårbara när något är smittosamt, säger han och avslutar:

- Digitalisering erbjuder helt nya sätt att organisera vården och den möjliggör att man kan automatisera många processer, vilket frigör livsviktig tid som vårdgivarna kan lägga på sina patienter istället. 

Fakta Visiba Care
Visiba Care lanserades 2014 och är idag Nordens ledande plattform för digitala vårdbesök. Plattformen används av över hälften av Sveriges regioner, på över 1 500 mottagningar och inom en stor bredd av vårdverksamheter, både inom hemsjukvård, primärvård och specialistvård. Visiba Care har stor erfarenhet av att hjälpa vårdgivare att komma igång och framgångsrikt införa digitala vårdmöten.
Läs mer på www.visibacare.com 

Mer från Visiba Care

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visiba Care och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?