Annons

Norrlandspatrioter inleder samarbete med Mumin

Det är tre år sedan Rasmus Molund och Måns Hegevall bestämde sig för att se hur långt de kunde ta sitt klädmärke. I fjol dubblade de omsättningen och 2019 ­ fortsätter de att växa. 

Nu gör Sqrtn Company en kollektion i samarbete med Mumin.

Måns Hegevall och Rasmus Molund bakom Sqrtn Company.
Måns Hegevall och Rasmus Molund bakom Sqrtn Company.Foto:Malin Palmqvist, Fredrik Persson/TT

En ensam skateboard står lutad mot en kartong hos Sqrtn Company i Östersund, som en påminnelse om idén om en egen skateboardramp i lagerlokalen. Just nu upptar kartonger med tröjor, kepsar, strumpor och muggar i mängder av färger och mönster varje vrå. 

Det var i skateboardhallen Rasmus Molund och Måns Hegevall lärde känna varandra. För snart sex år sedan, den 27 december 2013, släppte klädföretaget sin första kollektion: Fem olika tröjor numrerade från 1–15. 

”Temat var redan då starkt norrlandspatriotiskt. Idén kom från att det var väldigt poppis med lagkepsar och ­tröjor, så vi ville göra sådana för de som bor i Norrland”, säger Rasmus Molund. 

Länge tryckte de kläderna själva på beställning. Lagret rymdes i Rasmus baklucka. För tre år sedan bestämde de sig för att satsa ett år på heltid och se hur långt det skulle bära. De hade båda nyligen flyttat tillbaka till Östersund.

”I slutet av 2016 sa vi att vi kör ’all in’ och ser hur det går. Det är väl sedan dess man har märkt att det gått fort”, säger Måns Hegevall. 

2017 omsattebolaget 6,2 Mkr och gjorde en vinst på 1,6 Mkr. Året efter mer än dubblades omsättningen till 12,7 Mkr och resultat efter finansiella poster uppgick till 2,4 Mkr. Omsättningsökningen ser ut att fortsätta för 2019.

”Nu är det svårt att säga exakt i och med att december är vår överlägset starkaste månad, men jag skulle tro någonstans runt 50 procent upp mot 2018”, säger Rasmus Molund. 

Först i november 2017 började de ta ut en försiktig lön. På så vis har de kunnat bygga upp företaget utan att ta lån. En förklaring till den snabba ökningen är att antalet återförsäljare ökat från 30 till 70 i Sverige och en i finska ­Torneå de senaste åren. 

Den egna webbshopen ökar också, men inte lika snabbt som antalet återförsäljare. 

Nu i februari anställs en till person för att avlasta Rasmus Molund med säljresorna. 

”I Norrland finns kanske inte så många fler återförsäljare, på så sätt tror jag inte att det kan växa så mycket mer. Men det trodde jag i och för sig inte inför i år heller”, säger Måns Hegevall. 

Större delen av webbshoppens försäljning går till södra Sverige och mycket till storstäderna som inte har några återförsäljare. Ungefär 5 procent säljs utomlands via webben.

Hittills harSqrtn Company gjort all design på egen hand. Gemensamt idéarbete utifrån teman som jakt, fiske eller norrländska ikoner. Måns gör det grafiska och tar in frilansare vid behov. De flesta kläder går att få med eller utan de karakteristiska Norrlandsloggorna.

Men just nu ligger företaget i startgroparna för ett helt nytt samarbete:

”Vi ska göra en kollektion i samarbete med Mumin och i samband med det ska vi även göra en satsning mot Finland”, säger Rasmus Molund. 

De kommer även att testa marknaden i Norge och Tyskland.

Muminprocessentar tid. Företaget som äger rättig­heterna är mycket noggranna med hur figurerna används. De små vita trollen får inte kombineras med andra varumärken hur som helst. Skisserna är godkända, men än är det en bit kvar. Förhoppningen är att släppa kollektionen i vår.

Sqrtn Company har hela tiden varit noga med att skydda sin egen design. Men i våras dök en sajt upp med snarlika produkter. 

”I våra ögon har de kopierat det vi gör rakt av, både med liknande mönster och loggor”, säger Rasmus Molund. 

Ett varningsbrev ledde till att produkterna togs bort, men snart kom de upp igen. Patent- och marknadsdomstolen gav Sqrtn Company rätt i sin preliminära bedömning och meddelade ett interimistiskt förbud, men den andra parten har överklagat det beslutet till nästa instans. Även där är den preliminära bedömningen densamma i intrångsfrågan, men dom kommer sannolikt i början av nästa år.

Förkortningen Sqrtnstår för Swedish Quality Represent The North. Sedan i våras tillverkar Sqrtn Company merparten av sina kläder i ekologisk bomull i kombination med återvunnen poly­ester. Men vägen till rätt material har varit lång. 

”Vi har polyester i våra kläder eftersom hållbarheten blir så mycket bättre just i passform”, säger Måns Hegevall.  

”Där väger två hållbarhetsaspekter mot varandra. Antingen byta till supermiljövänliga material snabbt, men få en produkt med kortare livslängd. Där valde vi att kvalitet ska gå före, men om det går att kombinera kvalitet och hållbara material vill vi välja det”, säger Rasmus Molund. 

Fabriken i Portugal hade aldrig fått frågan om ekologisk bomull i kombination med återvunnen polyester tidigare, men två år senare hade efterfrågan vuxit och de kunde fortsätta med samma leverantör.

”När vi kände att vi kunde få exakt samma känsla och kvalitet som vi hade innan så valde vi att byta”, säger Rasmus Molund.

Ute i lagerlokalen har Sqrtn’s senaste produktkategori strumpor just anlänt. Jonathan Nyström och Sara Sjöling, som jobbar deltid i firman, står vid varsitt packbord och skickar ut varor till kunderna. I ett angränsande rum finns en fotostudio där Måns Hegevall, som också är fotograf, tar företagets produktbilder. En av dem hänger i entrén där Måns pappa poserar i en Norrlandströja. 

”Han är den som har varit med på alla foton sedan dag ett. Många har varit skeptiska, men jag tror att det är en av anledningarna till att vi har kunnat sälja våra kläder ganska högt upp i åldrarna”, säger Rasmus Molund. 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?