Annons

Normalstor spannmålsskörd trots pandemin – havre mer populärt

Den ovanliga våren till trots – årets spannmålsskörd blir normalstor. Ett positivt besked i tider när den svenska livsmedelsförsörjningen är mer aktuell än någonsin.

”Man tar för givet att mat alltid ska finnas på hyllorna, men någonstans ska det komma ifrån”, säger Mikael Jepsson på Lantmännen.

Foto:Lantmännen Lantbruk,

Bunkring, stängda restauranger och en osäker omvärld. Under coronapandemin aktualiserades frågan om livsmedelsförsörjningen – och strålkastarljuset riktades mot det svenska jordbruket.

”Att säkerställa en god livsmedelsförsörjning är av största vikt, i synnerhet i kristider. Därför är årets skörd mer betydelsefull än någonsin”, säger Per Lindahl, Lantmännens styrelseordförande, i ett pressmeddelande.

Mikael Jeppsson, spannmålschef på Lantmännen, stämmer in:

”Man tar för givet att mat alltid ska finnas på hyllorna, men någonstans ska det komma ifrån”, säger han till TT.

Enligt Lantmännens förväntningar finns det dock ingen anledning till oro. Prognosen för årets skörd av spannmål, oljeväxter och trindsäd uppgår till 6,1 miljoner ton, vilket är lägre än förra årets skörd men strax över femårssnittet.

”Det är en bra, ganska normal skörd som inte sticker ut kvantitetsmässigt. Vi hade en större höstsådd än normalt vilket var en god förutsättning”, säger Mikael Jeppsson.

Trots att coronakrisen har skakat om praktiskt taget alla delar av samhället har det svenska lantbruket kommit undan helskinnade.

”Alla leveranser som är viktiga för att kunna etablera en skörd har fungerat utan bekymmer. Vi har inte heller haft folk sjuka i någon större omfattning, vare sig i lantbrukarleden eller i transportleden. Coronapandemin har inte påverkat produktionen speciellt mycket.”

Inte heller har de påverkats nämnvärt av att utländska arbetare haft svårt att komma in i landet, berättar Mikael Jeppsson. Det är ett problem som snarare drabbar grönsaks-, frukt- och bärproducenter.

Det som däremot har förändrats är vad man faktiskt producerar. Under pandemin har ölkonsumtionen minskat kraftigt, vilket lett till en mindre efterfrågan på maltkorn. Samtidigt har efterfrågan på havre-, råg- och vetebaserade produkter som havregryn, mjöl och pasta skjutit i höjden.

Det är bland annat det som har gjort att fler lantbrukare satsat på havre inför årets skörd. Arealen har ökat från 149.000 hektar till 185.000 hektar, en ökning med ungefär 24 procent.

”Det är det som sticker ut mest i vår skördeprognos. Fler har fått upp ögonen för havreprodukter, och då anpassar sig produktionen till det”, säger Mikael Jeppsson.

Skörden startar i slutet av juli, och lantbrukare över hela landet förbereder sig nu för det intensiva arbetet.

”Nu går vi in i en känsligare period när vi ska ta hand om skörden, då måste allt fungera”, säger Mikael Jeppsson.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?