1515

”Norges Wallenberg” vill utmana välfärdsstaten: ”Det behöver den”

Norrmannen Johan H Andresen brukar kallas för ”Norges Wallenberg”. Han är ordförande i familjens investmentbolag Ferd, värt över 30 miljarder kronor. Den 12 augusti är han sommarvärd i P1, där han ska prata om ansvar.

Johan H Andresen.
Johan H Andresen.Foto:Chris Maluszynski
Foto:Chris Maluszynski

Du har som femte generationens företagsledare kallats för ”Norges Wallenberg” och ska prata om att ha och ta ansvar. Hur tänker du?
”När man har inflytande, kanske även makt, så måste man använda den till bra saker. Det experimenterar jag med kontinuerligt och vill berätta olika exempel på det.”

Vad vill du att lyssnarna ska komma ihåg efteråt?
”De behöver inte komma ihåg ett skvatt. Men om de av sig själva tänker nya tankar, går ut och gör bra saker, gärna för andra människor och gärna med sin egen organisation som en plattform till att göra bra förändringar, då blir jag glad. Jag blir förresten glad om någon lyssnar, gärna aktivt.”

Var får du själv gåshud av?
”Jag fick i februari, på gatan i Stavanger, en kram av tjej, som gått tungt på heroin. Hon var tidigare säljare av ett gatumagasin som Ferd bidrog till att starta. Att göra skillnad för en person och veta att den skillnaden kan skalas upp till att nå flera hundra, kanske tusentals, människor, det får jag ståpäls av.”

Din familj drev Tiedemanns Tobaksfabrik i nästan 150 år. Röker eller snusar du?
”Inte längre. Jag rökte i 20 år men slutade 2012. Var trött på det, så slutade bara.”

Du ska spela musik av ”rebeller”. Varför just den kategorin?
”För att de gör den bästa musiken. Och så berättar de sanningen om sin samtid.”

Rebeller brukar ifrågasätta sin tids etablissemang. Ser du dig själv som en rebell, och mot vadå i så fall?
”Ja, i viss mån. Genom våra sociala entreprenörer utmanar vi välfärdsstaten, och det behöver den! En modern välfärdsstat måste vara innovativ och där finns stor potential, för att uttrycka sig milt. Jag utmanar på så vis både den yttersta vänstern och yttersta högern, rent politisk. De behöver det – vi behöver det.”

 


Innehåll från SPPAnnons

Experten tipsar: Tre krav du ska ställa på er pensionsleverantör

Shoka Åhrman, pensionsexpert på SPP.
Shoka Åhrman, pensionsexpert på SPP.

Det kan upplevas som en djungel att orientera sig bland pensionsleverantörer. Men det behöver egentligen inte vara svårt, menar Shoka Åhrman, pensionsexpert på SPP. Här är kraven du som arbetsgivare kan ställa.

Vill du få en enklare pensionsadministration? Ladda ner SPPs kompletta guide  

Undersökningar från bland annat Försäkringsgirot visar att så många som en av fem anställda i dag är felförsäkrad. Men med rätt verktyg kan du som arbetsgivare säkerställa att dina anställda får rätt skydd och rätt försäkringar.

– Säkerställ att ditt företag kan undvika administrativt gnissel och enkla misstag genom att pensionsbolaget tillhandahåller smidiga digitala verktyg. En av grundstenarna för en bra pensionslösning är att administrationen av den blir både enkel och korrekt.

Det finns en rad fallgropar för den som administrerar företagets pensionslösningar – missar som riskerar att bli kostsamma över tid. Det gäller att exempelvis ha koll på om de anställda håller sig inom gränserna för att inte påverka intjänandet till den allmänna pensionen, och att säkerställa att pensionspremierna håller sig inom ramen för avdragsrätten.

– Inför varje månad ska pensionsgrundande löner registreras i lönesystem och här är det viktigt att det blir rätt för de anställda, även för dem som är föräldralediga, tjänstlediga, utlandsanställda och för dem som löne- och bonusväxlar. Som växande bolag vill man självklart hålla fanan högt som trygg arbetsgivare med attraktiva förmåner. Då ska administrationen vara både enkel och rätt, betonar Shoka Åhrman.

Förebygg kostsamma missar

En viktig del i kravställandet mot företagets pensionsleverantör är att säkerställa att de administrativa tjänsterna underlättar administrationen.

Shoka Åhrman tipsar om tre digitala funktioner du bör kräva av er pensionsleverantör:  

1. En tydlig översikt

Du ska enkelt och tydligt kunna se de anställdas försäkringar samt företagets fakturor och specifikationer.

2. Hantera anställda och deras premier

Ansluta nyanställda, avsluta anställningar och uppdatera löner genom lönefiler. Självklart ska du kunna uppdatera premier och göra extra insättningar.

3. Styra över behörigheter

Att ge ut behörigheter och samtidigt ha en översikt av administratörerna är en förutsättning för ordning och reda, det är också att kunna hantera flera bolag i samma koncern.

Vill du få en enklare pensionsadministration? Ladda ner SPPs kompletta guide  

Mer från SPP

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SPP och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?