1515

Norge rasar mot Bildts tweet

Sverige hade bättre försvar än Norge under kriget, och om Hitler beslutat att invadera Sverige hade det blivit en kamp, skriver Carl Bildt i en tweet som väckt ont blod.

”Med all respekt: Håll käft”, svarar en norsk journalist.

Carl Bildt.
Carl Bildt.Foto:Oskar Omne

Det var på fredagen, tillika årsdagen för Tysklands invasion av Norge och Danmark, som tidigare statsminister Carl Bildt (M) skrev en rad inlägg på Twitter. I ett av dem medger han att Sveriges försvar inte var lysande under kriget, men att det åtminstone var starkare än Norges och särskilt starkare än Danmarks. Hade Hitler beslutat att invadera Sverige hade det blivit en kamp, skriver Bildt.

Tweeten har fått tusentals reaktioner och Bildts twittrande har också plockats upp av norska nyhetssajter.

Flera anser att han antyder att att Norge inte gjorde något motstånd. Sylvi Listhaug, Fremskrittspartiets första vice ordförande, säger till Verdens Gang att om alla hade gjort som Sverige så hade Hitler vunnit kriget.

Hon pekar på att Sverige lät Tyskland transportera både vapen och soldater genom landet, som sedan användes till att ockupera Norge och Danmark. Något som också återkommer i flera av kommentarerna på Twitter.

”Det är så otroligt respektlöst på en dag som är ganska mörk i både norsk och dansk historia”, säger Rødt-politikern Mímir Kristjánsson till NRK, och tillägger att uttalandet är ett utslag av ”svensk självgodhet”.

”Det kanske är det enda VM där Sverige alltid vinner – tron att man är bäst i världen i allt”, säger Kristjánsson.

Den norska NRK-journalisten Jenny Dahl Bakken skräder inte orden i sitt svar till Bildt: ”Med all respekt: Håll käft”, twittrar hon och påminner om att över 10.000 norrmän dödades i kriget.

Tom Kristiansen, professor i historia vid Tromsö universitet, säger till NRK att Bildt dock inte har fel i sak:

”Det svenska försvaret var klart starkare än det norska och danska – kanske särskilt armén och flygvapnet”, säger han men tillägger att Norge ändå höll ut 62 dagar mot den tyska invasionen – längre än både Danmark, Belgien, Nederländerna och Polen.

Kristiansen anser dock att även om Bildt inte har fel så är uttalandet ”opassande” och dåligt tajmat.

”Ta också hänsyn till att många norrmän beskyller Sverige för att ha fört en tyskvänlig politik under krigets första år.”

Bildt säger i ett sms att han har blivit missförstådd och att han inte vill beklaga tweeten.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?