1515
Annons

Nordmark om las: ”Väldigt stora förändringar”

Arbetsmarknadsminister Eva Nordmark bekräftar att regeringen förbereder sig på att ta parternas förslag vidare. Frågan om LO:s inflytande besvarar hon endast indirekt. 

”Det här är lagstiftning som ska fungera på hela arbetsmarknaden”, säger hon. 

Foto:Ali Lorestani/TT

Snart landar den politiskt känsliga las-frågan återigen i arbetsmarknadsminister Eva Nordmarks (S) knä. Nu väntar hon på den beställning från Svenskt Näringsliv och PTK till regeringen, som har dragit ut på tiden. 

”Jag förväntar mig att vi kan ta emot överenskommelsen inom de närmaste veckorna”, säger hon.  

PTK:s förhandlingschef Martin Wästfelt uttryckte i torsdagens Di en förhoppning att på sikt få med hela LO på uppgörelsen. Men LO-ordföranden Susanna Gideonsson gav honom inga goda odds, tvärtom. 

Samtidigt arbetar regeringen med att sammanställa remissvaren på den statliga utredning av Gudmund Toijer, som väckt ett avgrundsvrål i den fackliga rörelsen. Men huvudspåret är numera det förslag som Svenskt Näringsliv och PTK har skakat hand på. 

”Vi har också parallellt börjat förbereda oss för att ta emot den här överenskommelsen”, säger hon.   

En mycket känslig fråga i den fortsatta hanteringen är vilket inflytande LO kommer att få i processen. Inget alls, är beskedet från Centern och Liberalerna. 

Vad är senaste budet kring vilket inflytande LO kommer att ha? 

”Så fort vi har fått in den formella hemställan från parterna kommer vi att kunna ge ett samlat besked om hur exakt processen framöver ska se ut.”

”Det är klart att det här är den största förändringen i las som är gjord. Det vi ska göra nu är väldigt stora förändringar och regeringen tar ansvar för att det här är lagstiftning som ska fungera på hela arbetsmarknaden: Både för arbetare och tjänstemän, privat och offentlig sektor.”

Tycker du partsöverenskommelsen är balanserad?

”Ja, det tycker jag absolut att den är”, säger Eva Nordmark. 

 

 


Swedavias ordförande om kaoset på Arlanda: ”Väldigt bekymmersamt läge”

Tillströmningen av nya resenärer har gått snabbare efter pandemin än vad Swedavia räknade med. Nu pågår ett intensivt arbete för att få ned de långa köerna till säkerhetskontrollen.

”Det här är ett väldigt bekymmersamt läge”, säger Swedavias styrelseordförande Åke Svensson.

Swedavias styrelseordförande Åke Svensson.
Swedavias styrelseordförande Åke Svensson.Foto:TT

Di rapporterade på torsdagen om kaoset på Arlanda, där resenärer ibland tvingas vänta i flera timmar för att sig igenom säkerhetskontrollen.

Åke Svensson säger sig förstå den ilska som många har gett uttryck för.

”Det är naturligtvis oerhört besvärande för resenärerna att hamna i långa köer, det har jag full förståelse för”, säger han.

”Det är oerhört besvärande och olyckligt. Jag vet att bolaget gör väldigt stora ansträngningar för att komma till rätta med problemen”, fortsätter han.

Men ni visste väl att folk skulle börja resa mer efter pandemin?
”Absolut”, säger Åke Svensson och fortsätter:

”Styrelsen har varit involverad i den frågan, alltså när man ska börja växla upp och dra på sig kostnader. Vi försökte stänga ned fort när pandemin kom och sedan har den svåra frågan varit när man ska starta igen.”

Har ni missbedömt det här?
”Nej, det skulle jag inte säga. Det är en väldigt svår avvägning, där vi å ena sidan har ett behov av att starta tillräckligt tidigt för att hinna med, där vi å andra sidan har en väldigt svår ekonomisk situation i bolaget sedan flera år tillbaka”, säger Åke Svensson.

Enligt Åke Svensson har tillströmningen av resenärer gått snabbare än vad Swedavia räknade med i sitt huvudscenario under pandemin.

”Vi är på de högsta scenarierna, glädjande nog, även om det skapar oacceptabla köbildningar”, säger han.

Det är inte bara bland resenärerna som frustrationen är stor. Även flygbolagen, som redan är hårt pressade, påverkas av de långa köerna.

SAS kommunikationsdirektör Karin Nyman beskrev situationen som ”oacceptabel” under torsdagen. Men Åke Svensson hävdar att Swedavia har en bra dialog med SAS och de andra flygbolagen.

”Min uppfattning är att vi har en bra dialog med alla våra kunder kring den här frågan, det är jätteviktigt att vi har det. De har det svårt och vi har det svårt och jag tror att vi alla försöker att stå skuldra vid skuldra och få tillbaka kapaciteten så fort det går”, säger han.

Swedavias ledning har flaggat för att problemen kan bli långvariga och dröja sig kvar under semestern.

Kan ni som styrelse acceptera det?
”Det är ingen som vill acceptera det, men jag förstår att man vill vara uppriktig. De här rekryteringarna och förstärkningarna av resurser tar tid”, säger Åke Svensson om arbetet med att få in fler anställda till säkerhetskontrollerna.

Men hur ser du på att det ändå kan ta flera månader innan ni kommer till rätta med det här?
”Man jobbar väldigt hårt med de frågorna, vilket jag tycker framkommer i intervjun som ni hade i Di i dag”, säger han.

”Det här är ett väldigt bekymmersamt läge och vi arbetar intensivt för att komma till rätta med det”, fortsätter han.

Är det något ni borde ha gjort annorlunda?
”Nej, jag kan egentligen inte se det, även om det så klart är väldigt olyckligt. Vi låg i framkant när vi inledde uppväxlingen, innan vi kunde konstatera att resenärstillväxten blev så här hög”, säger Åke Svensson.

”Jag har stort förtroende för den operativa ledningen”, tillägger han.

Åke Svensson var 2003-2010 vd och koncernchef för börsnoterade Saab.

LÄS MER: Di:s Love Strandberg: Sveriges rykte på spel – nu bör ledningen hänga löst


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?