1515
Annons

Nordkorea vill inte fortsätta samtalen om kärnvapen med USA

Nordkorea har ingen önskan att fortsätta med kärnvapensamtalen med USA, om USA inte släpper sin fientliga politik, rapporterar den nordkoreanska regimstyrda nyhetsbyrån KCNA dagen efter det att samtalen i Sverige avslutades på lördagen.

Nordkorea lämnade samtalen och uppgav att amerikanerna inte tog med sig något till förhandlingsbordet.

USA sade däremot att samtalen innehållit bra diskussioner.


Fotoutställning ska hållet minnet av Auschwitz levande

NORRKÖPING. 2017 slet sig ett par direktörer och marknadschefer från Norrköping loss – med målet att få världen som arbetsmarknad.  Med start i maj står de nu bakom en vandringsutställning som ska ta besökarna innanför taggtrådsstängslen i Auschwitz.

Foto:Henrik Lenngren
Foto:

En gul spårvagn gnisslar förbi när Stefan Papangelis ger sig i kast att klä sina första år som företagare med ord.

”Först växte vi från noll till 39 miljoner kronor på två år och gjorde utställningar om allt från Titanic och dinosaurier till Banksy och en av världens mest unika Louis Vuitton-samlingar. Sedan kom pandemin och hela verksamheten störtdök. Vår bransch stängde först och öppnade sist. Nu känner jag mig som en liten kycklingunge som äntligen får flyga ut igen.”

Som vd för vandringsutställningsarrangören Nordic Exhibitions & Events har han på nära håll fått se hur snabbt det kan gå från tillväxtsuccé till kris och sedan full fart igen.

”Även om rullgardinen drogs ner för oss har vi hela tiden haft strategin att vara redo när samhället väl öppnar upp. Nu i år kommer vi ha mer att göra än någonsin.”

2017 lämnade han en trygg och välbetald roll som vd för Upplev Norrköping för att hoppa på entreprenörståget tillsammans med kollegan Johan Bergerfalk samt Mattias Zingmark, marknadschef på Kolmårdens Djurpark. 

”Efter att ha i många år försökt sätta Norrköping på kartan ville vi prova våra vingar utanför nollelvaområdet. Med vår kompetens, kunskap, kontaktytor kände vi att vi kunde flyga rätt långt”, säger han.

Idag är Nordic Exhibitions & Events ett av ytterst få företag i Sverige som konkurrerar om de stora vandringsutställningar som ambulerar i världen.

”Idag skriver vi faktiskt på ett avtal att bygga en utställning med ett av världens starkaste varumärken för barn. Dessutom har vi fått Europarättigheterna för ett projekt med Jurassic World och Universal Pictures”, berättar Stefan Papangelis.

Men den utställning som lär locka allra mest folk i år är utställningen om Auschwitz, en samproduktion med Musealia och Auschwitz-Birkenau State Museum där mer än 700 originalföremål, däribland Rudolf Hess skrivbord, visas upp för allmänheten. Det handlar också om personliga tillhörigheter från några av offren samt dokument och opublicerat audiovisuellt material. Dessutom kommer överlevare finnas på plats.

”Utställningen har vandrat från Madrid och New York vidare till Kansas och nu till Malmö. Intresset har varit enormt i världen. Bara i Kansas hade man 315 000 besökare. Nu vill vi lyfta in det svenska perspektivet”, säger Stefan Papangelis.

Målet, berättar han, är att skapa en känslosam utställning som ger kunskap och förståelse.

”För oss är det mer än bara en utställning. Vi ser det snarare som att vi är med och sprider någon form av budskap till allmänheten, inte minst i den oroliga tid vi lever i nu.”

Att Malmö blev värdstad för det enda stoppet i Skandinavien var, enligt Stefan Papangelis, mer eller mindre självklart.

”Malmö har varit värd för Internationella Förintelsekonferensen och har dessutom sin egen historia med tanke på att de vita bussarna kom till staden med judar som hade befriats från koncentrationslägren efter andra världskriget.”

I samband med biljettsläpp i vintras såldes 11 000 biljetter inom loppet av tre dygn. Stefan Papangelis tror att utställningen, med premiär den 26 maj, har potential att växa sig stor under de åtta månaderna.

”Varje år reser 50 000 svenska skolungdomar till Auschwitz. Ambitionen är att minst lika många ska besöka vår utställning. Jag skulle inte bli förvånad om vi kan locka totalt 150 000 besökare till Malmö.”

Utställningen rullar fram till slutet av januari. Avslutningen sker samma helg som förintelsens minnesdag, den 27 januari.

”Det känns emotionellt att få vara med på den här resan. Temat är ’not long ago, not far away’, och det sammanfattar väl egentligen allting perfekt. Det som hände i Auschwitz får aldrig hända igen”, säger Stefan Papangelis.

 

.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?