1515
Annons

Nordkorea höjer insatsen

Hårda fördömanden väntar efter Nordkoreas nya kärnvapentest. Men testet är ännu ett bevis på att omvärldens försök att påverka diktaturen genom sanktioner har misslyckats. Bromsklossen i sammanhanget är Kina, som vägrar löpa linan ut, enligt Asienforskaren Niklas Swanström.

Kim Jong-Un.
Kim Jong-Un.Bild:TT

Under natten mot söndag tog Nordkorea sina provokationer mot omvärlden till nya höjder. Två mystiska jordskalv fick så väl japanska, kinesiska som sydkoreanska myndigheter att frukta att en ny provsprängning av kärnvapen inträffat i regionen.

Grannländernas farhågor kom snart att bekräftas av den nordkoreanska regimen själva. Genom statligt kontrollerad tv basunerade diktatorn Kim Jong-Un ut att Nordkorea provskjutit en vätebomb och att resultatet blivit en "total framgång".

Beskedet ackompanjerades av propagandabilder på militärparader i Pyongyang och en jublande lokalbefolkning. Söndagens provskjutning markerade det sjätte nordkoreanska kärnvapentestet genom historien. Det senaste skedde för exakt ett år sedan, i september 2016.

”Det här är allvarligt och situationen på Koreahalvön eskalerar. Agerandet kommer att fördömas hårt av omvärlden”, säger Asienforskaren Niklas Swanström, chef för tankesmedjan Institutet för säkerhets- och utvecklingspolitik, ISDP.

Under den gångna veckan har blickarna varit riktade mot Nordkorea efter den omskrivna provskjutningen av missiller över Japan. Sedan dess har bland andra USA propagerat för skarpare FN-sanktioner mot Kim Jong-Un.

Regimens nästa drag var därför enkelt att förutspå, menar Niklas Swanström. Kim Jong-Un drar nytta av att befinna sig i hetluften.

”Kim Jong-Un försöker visa att sanktioner och militärövningar inte biter på landet. Regimen vill ge sken av att de står starka och har möjligheter att försvara sig”, säger han.

Kraften i den senaste vätebomben uppges vara omkring tio gånger större än vid det senaste testet. Som konsekvens har Sydkoreas militär försatts i beredskapsläge.

En överrenskommelse ska också ha mötts med USA om att vidta militära åtgärder snarast möjligt, enligt den sydkoreanska nyhetsbyrån Yonhap. Några närmare detaljer om vad det rör sig om för åtgärder är inte kända i dagsläget.

Asienforskaren Niklas Swanström tror dock inte att söndagens händelser markerar starten på en väpnad konflikt. Han menar att både Kim Jong-Un och Donald Trump är medvetna om effekterna av ett kärnvapenkrig.

”Kim Jong-Un är oerhört rationell utifrån sitt eget perspektiv. Han är inte redo att begå självmord genom kärnvapen. Det är ett hot och ett maktmedel. Men samtidigt är det ett maktmedel som han nog börjar förstå inte kan användas.”

Kärnvapentestet är dock ett bevis på att omvärldens försök att påverka diktaturen genom sanktioner återigen misslyckats. Det internationella samfundet har fortsatt svårt att komma åt regimen i Nordkorea på allvar.

”Ett problem är att det enda omvärlden kan göra är att öka sanktionerna. Vi har inga andra medel mot Nordkorea. Sanktionerna slår hårt mot civilbefolkningen men inte mot den politiska ledningen”, säger Asienforskaren Niklas Swanström.

Det beror till stor del på att grannen Kina, som under 2016 stod för 93 procent av omsättningen i nordkoreansk export och import, hittills inte velat löpa linan ut i sina sanktioner.

Om stormakten stoppar sina oljeleveranser till Nordkorea finns en faktisk risk för att regimen kollapsar. Men det skulle knappast vara till fördel för Kina, förklarar Niklas Swanström.

”Jag tror inte att man kommer att strypa handeln med Nordkorea till fullo. Effekterna av det skulle bli ett instabilt Nordkorea, med omfattande flyktingströmmar till Kina och militär eskalering i regionen. I ekvationen är Kina den stora förloraren hur man än vänder och vrider på det.”

Den upptrissade situationen riskerar samtidigt slå mot världshandeln, enligt Niklas Swanström. En ökad militarisering i farvatten omkring Japan, Kina och Sydkorea kommer till exempel att blockera viktiga export- och importvägar.

”En eskalering kommer, utan tvekan, att göra det mer vanskligt för svenska företag att verka i regionen. Men man måste samtidigt ha en nykter inställning. Jag tror inte att bolagen ska börja evakuera personal från till exempel Sydkorea ännu. Men visst rör sig utvecklingen sakta i den riktningen”, säger Niklas Swanström, chef för Institutet för säkerhets- och utvecklingspolitik.

Detaljen som ska erövra Europa

Med designade handtag och knoppar har familjebolaget Beslag Design seglat upp som svensk marknadsledare inom inredningsdetaljer. Nu ska det skånska bolaget erövra Europa.

Katarina Sjöstedt på Beslag Design förbereder en transport.
Katarina Sjöstedt på Beslag Design förbereder en transport.Foto:Lars Jansson

I samband med att Beslag Design fyllde 50 år i somras presenterades också en ny kollektion av knoppar och handtag, framtagen av Monica Förster. Hon är en av Sveriges mest kända möbelformgivare och har blivit omtalad långt utanför landets gränser med sin skandinaviska, avskalade, design. 

”Det kanske låter lite pretentiöst, kan man verkligen designa ett handtag? Men också i vår bransch måste man följa med i trenderna. Våra produkter köps med ögat, även om de också har en funktion. Då sitter hemligheten alltid i detaljerna”, förklarar bolagets vd Per Winberg.

Han har varit vd i bolaget i fyra år där han jobbar nära ägarna Björn och Hans Bergström. Det var deras far som grundade bolaget. När han hastigt gick bort 1982 fanns det aldrig någon tvekan hos de då unga bröderna att driva familjebolaget vidare. 

”Vi har heller inte ångrat oss, även om det varit upp och ner. Tuffast var det i samband med krisen på 1990-talet då vi inte tog ut någon lön men till slut kom vi igenom det”, säger Hans Bergström. 

Affärsidén är sig anmärkningsvärt lik efter 50 år där ryggraden i Beslag Design är försäljning av handtag och knoppar. Under årens lopp har bolaget även lagt till andra produkter som belysning, badrumstillbehör och krokar. 

Runt hälften av försäljningen utgörs av en agenturverksamhet där bolaget säljer produkter från europeiska bolag som bröderna bedömt ska passa den svenska marknaden. Den andra hälften av omsättningen kommer från egenutvecklade produkter som säljs under eget varumärket.

Björn och Hans Bergström.
Björn och Hans Bergström.Foto:Lars Jansson

Kunder till Beslag Design är främst stora producenter av kök och badrum. Bolaget säljer även till köksbutiker, rena grossister samt till bygghandeln. En snabbt växande del är e-handel där bolaget säljer via de stora e-handelssajterna samt via det egna BeslagOnline.  

”Vi har en ganska komplex position med en massa produkter, olika leverantörer och även ett stort antal kunder. Vår idé är att vara heltäckande och erbjuda allt från enkla produkter till de mest exklusiva. En styrka vi har är att vi lärt oss förstå vilka produkter som passar olika kunder”, förklarar Hans Bergström samtidigt som han visar runt i företagets lager. I överfulla hyllor trängs här 5500 olika produkter, berättar han. 

”Vi chansade under pandemin och till och med ökade lagret för att vara beredda om efterfrågan skulle ta fart. Det gjorde den ju så det visade sig vara rätt, särskilt som flera av våra konkurrenter hade dragit ner och fick svårt att leverera.”

Under de senaste två åren har bolagets omsättning ökat från 102 till 165 miljoner kronor, inte minst drivet av pandemin som fick svenskarna att investera i sina hem. Målsättningen är att dubbla intäkterna om tre till fyra år. Det är givetvis utmanande i bransch som normalt växer ungefär i takt med BNP. Enligt Pär Winberg ska det uppnås genom att växa på nya marknader. I dag står Sverige för ungefär tre fjärdedelar av omsättningen. Bolaget är också hyfsat stort i Norge men på de flesta andra marknader i Europa finns inte bolaget alls eller har bara börjat ”skrapa på ytan”. 

”Potentialen är stor utanför Sverige där vår strategi är att växa med vårt eget varumärke. Därför är det viktigt att hela tiden utvecklas och lansera nya produkter. Internationellt tror vi mycket på våra exklusiva produkter. Den typiska skandinaviska, avskalade, designen populär på många marknader.”

För tre år sedan flyttade Beslag Design in i en ny byggnad intill Båstad järnvägsstation, strax utanför samhället. Här jobbar samtliga av bolagets 38 anställda. Hans Bergström berättar stolt att huset vann kommunens årliga arkitekturpris 2020. Men också att det inte alltid har varit självklart att bolaget skulle förbli sin födelseort trogen. 

”Egentligen är ju Båstad ingen industrikommun. Men vi har insett att det är bra att finnas här. Det har varit enkelt att expandera och tillgången till bra personal är fantastisk.”

Sedan några år är Hans och Björn Bergström inte längre operativa i bolaget utan endast engagerade i styrelsen. De ser därmed också investeringen i ett nytt hus som en signal till de anställda att de vill satsa vidare och inte har några planer på att sälja familjeföretaget. Enligt Björn Bergström har det funnits en hel del propåer under årens lopp. 

”Men vi har till slut landat i att företaget ska stanna i familjen. Det känns väldigt bra. Vi har båda varsin son som arbetar i bolaget och som är engagerade i alla framtidsplaner.”

Hans bror fyller i. 

”Sedan är den tillväxtresa som vi är inne i nu nog det roligaste vi upplevt hittills under alla år vi hållit på. Den resan vill man ju inte missa!”

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera