ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Turbulensen i Nordea

Nordeas kommunikation gynnar ingen

Under en tid har Dagens industri arbetat med uppgifter om att Nordens största bank Nordea är på väg att byta ut nuvarande vd:n Casper von Koskull efter bara fyra år på posten.

I fredags var vi på redaktionen så pass säkra på uppgifterna stämmer och valde därför att kontakta Nordea pressavdelning för en kommentar till Dagens industris uppgifter. Vi var också raka med att vi tänkte publicera uppgifterna och bad därför om en kommentar från Nordea.

Utan att komma tillbaka till Dagens industris redaktion med ett rakt svar på våra frågor valde Nordea att två dagar senare att på söndagen publicera ett pressmeddelande där nyheten att Casper von Koskull lämnar banken under 2020.

I pressmeddelandet skriver Nordea att banken meddelar Casper von Koskulls reträtt på grund av ”en spekulation på marknaden”.

I det här fallet får ordet spekulation stå för Nordea, men det ligger mycket nära till hands att Dagens industris frågor till banken i fredags är en utlösande faktor till pressmeddelandet. En annan är en analys i tidningen Helsingin Sanomat där tidningen drar slutsatsen att Casper von Koskull sannolikt kommer att lämna banken.

Nordeas agerande i det här fallet är ett prov på en form av proaktiv kommunikation som i förlängningen försämrar relationen mellan medier och företag.

I samband med att Johan Molin lämnade Assa Abloy under 2017 valde verkstadsbolaget att hantera Dagens industris uppgifter på ett sätt som liknar Nordeas agerande under söndagen. Även i det fallet hade det varit bättre att visa respekt för mediet som hade nyheten och ställde frågorna genom att svara på frågorna istället för att skicka ut ett pressmeddelande.

Som medieföretag ska Dagens industri uppföra oss på ett pressetiskt korrekt sätt. Det innebär till exempel att ge de företag vi skriver om en god chans att bemöta uppgifter vi är på väg att publicera.

Men om svaren uteblir, som i fallen med Nordea och Assa Abloy, och i stället bemöts med pressmeddelanden ställs den principen på sin spets.

Hur gör Dagens industri nästa gång vi har en exklusiv nyhet om Nordea eller Assa Abloy?

Finns fortfarande förtroendet att agera på ett schysst sätt och i rimlig tid kontakta företagen för en kommentar till de aktuella uppgifterna?

Det bästa i det här båda fallen hade varit att återkomma till Dagens industri med svar på våra frågor, men nu valde Nordea och Assa Abloy en annan strategi.

Därmed bidrar de båda företagen till en mer komplicerad relation mellan landets näringslivsredaktioner och företagen än nödvändigt.

Med en sådan utveckling som beskrivs i fallen med Nordea och Assa Abloy är risken att Dagens industri och andra ekonomiredaktioner i bästa fall tvingas hålla inne med informationen så nära publicering det bara går eller i värsta fall tvingas konfrontera ett företag efter publicering. 

Med en sådan utveckling blir respekten och relationerna mellan granskande medier och företag knappast bättre.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies