Annons

Nordea: Vi har kickat ut kunder efter Panamaläckan

Storbanken Nordea har avslutat 110 kundrelationer efter den så kallade Panamaläckan. Det framkom vid en utfrågning i EU-parlamentet. Banken uppger också att antalet kunder har blivit fler efter skandalen.

Bild:TT

Nordea har gått igenom alla kunder vars verksamhet väcker frågetecken och misstankar om skatteparadis. Det uppgav Nordeas Compliance-direktör Matthew Elderfield under en utfrågning i EU-parlamentet på torsdagen.

”110 kundrelationer har till följd av det avslutats”, sa han, enligt Yle.

Nordea håller nu ett vakande öga på över 550 kunder för att utreda om deras verksamhet är förenlig med bankens värderingar, enligt Matthew Elderfield.

Panamaläckan avslöjade att Nordea hade hjälpt sina kunder av via den panamanska juristbyrån Mossack Fonseca öppna 400 brevlådeföretag i skatteparadis. Matthew Elderfield försäkrar att banken nu har brutit all form av samarbete med advokatbyrån, enligt Yle.

Banken har även slutat använda skalbolag och har inte längre kvar någon verksamhet i skatteparadis, enligt de företrädare för Nordea som närvarande vid utfrågningen. De menar att banken har tagit lärdom av Panamahärvan.

”Det är den fråga som styrt vårt arbete allra mest det senaste året. Vi har ändrat våra rutiner, vi har en ny uppförandekod och vi har också en ny etisk kommitté. Det är stort fokus på frågan inom Nordea just nu”, sade Nordea-direktören Johan Ekvall vid utfrågningen, enligt Yle.

På frågan om banken har förlorat kunder efter Panamaläckan svarar Johan Ekvall att antalet kunder är fler jämfört med innan läckan. 

EU-parlamentets Panamautskott kommer fortsätta hålla offentliga utfrågningar med företag som pekats ut i läckan. Utskottet kommer därefter ge EU-kommissionen rekommendationer till kommande lagförslag.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera