1515

Nordea: "Unikt läge i den svenska ekonomin"

"Det är ett unikt läge i den svenska ekonomin, med en konjunktur som är starkare än på länge samtidigt som den ekonomiska politiken är mycket expansiv."

Det skriver Nordea i sin konjunkturprognos på onsdagen.

Först senare under 2018 avtar stimulanserna i Sverige och omvärlden vilket dämpar tillväxten.

Sveriges BNP väntas öka med 3,1 procent i år och 2,5 procent 2018. I en prognos i mars räknade Nordea med en BNP-tillväxt på 2,8 procent i år och 2,2 procent nästa år.

Kalenderkorrigerat väntas en BNP-tillväxt på 3,3 procent i år och 2,6 procent nästa år.

"En konjunktur med överhettningstendenser, expansiv penningpolitik och valår runt hörnet riskerar få svensk ekonomi att gå över styr", skriver chefekonom Annika Winsth i rapporten.

Spänningar på flera områden så som arbetsmarknaden och bostadsmarknaden är redan nu stora och det lär inte behövas mycket för att det kan gå riktigt fel. Under ytan oroar det finansmarknaderna.

"En mandatperiod med politisk turbulens går att hantera, två riskerar att bli en för mycket", skriver hon.

Nordea ser ingen risk för att de offentliga finanserna urholkas. Däremot är det olämpligt att driva på ekonomin ytterligare i detta läge, det ökar risken för bakslag längre fram.

Även om inflationen ökat på senare tid bedöms den prisökning på över 2 procent som vi sett under sommaren vara tillfällig och inflationen dämpas under 2018.

En nyckelfråga är hur lönerna utvecklas och Nordea tror att löneökningarna stiger men att det dröjer till 2019 innan de närmare sig det historiska genomsnittet.

Att inflationen minskar medför att utmaningarna kvarstår för Riksbanken att skapa förtroende för inflationsmålet.

"Det är ett knepigt läge för Riksbanken. Med en så stark konjunktur är det inte önskvärt med ytterligare stimulanser. Samtidigt skulle signaler om räntehöjningar stärka kronan och dämpa inflationen mer påtagligt", säger Annika Winsth i en kommentar.

Nordea räknar med att Riksbanken höjer reporäntan i ett första steg under fjärde kvartalet 2018 och sedan ytterligare två gånger under 2019.

"Att avsluta obligationsköpen och höja räntan när inflationen är under målet betyder att vi räknar med att Riksbanken antar en mer flexibel politik framöver", skriver Nordea.

Nordea konstaterar att den inhemsk inflation har stigit de senaste åren. Den bedöms dock inte accelerera ytterligare då det inhemska kostnadstrycket är förhållandevis stabilt. Sammantaget bedöms inflationen bli lägre nästa år. Nordea spår en KPIF-inflation på 1,9 procent i år och 1,6 procent nästa år.

Således består Riksbankens utmaning att göra inflationsmålet trovärdigt. Det mycket starka konjunkturläget gör ytterligare stimulanser osannolika, men räntehöjningar dröjer då de kan stärka kronans växelkurs ytterligare och dämpa inflationen.

"Eftersom Riksbanken lättar på gasen något snabbare än ECB får kronans växelkurs stöd och stärks gradvis under prognosperioden", skriver Nordea.

Bild: BNP-prognos

image

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?