Nordea sänker MTG

MTG-aktien har haft en bra utveckling på sistone. Men nu ökar riskerna och bolagets huvudverksamhet står inför strukturella problem.

Det menar Nordea som i en analys som släpptes på torsdagen har sänkt sin rekommendation från behåll till sälj, något Nyhetsbyrån Direkt rapporterade tidigare på torsdagen.

Nordea ser stigande risker på tre fronter för MTG:s tv-område Nordic Entertainment som står för huvuddelen av bolagets intäkter och absoluta merparten av rörelsevinsten.

För det första kan nedgången i tittandet på ordinär tv, ofta kallad linjär-tv, komma att accelerera och därmed få konsekvenser för MTG:s affär inom reklamfinansierad tv.

Vidare kan utrullningen av fibernät resultera i att MTG:s intäkter från satellitbaserade tv-abonnemang går ned snabbare än tidigare.

För det tredje ser Nordea risk för fortsatt intensiv konkurrens om sändningsrättigheterna inom sport. Här har Discovery, med "djupa fickor", nyligen ersatt fattigare Cmore som MTG:s värsta rival, påpekar Nordea. Nyligen blev det klart att Discovery tack vare ett köp på rekordhög prisnivå kommer att sända Allsvenskan i fotboll från och med 2020, rättigheter som i nuläget innehas av just Cmore.

"Som en följd förväntar vi oss att såväl intäkterna som marginalerna kommer komma under press under de kommande åren", summerar Nordea efter att ha listat de tre riskområdena.

Banken sätter samtidigt frågetecken kring värdeskapandet inom MTG:s framtidslöfte och den digitala inkubatorn MTGx som är verksamt på en fragmenterad marknad. Nordea menar att de långsiktiga utsikterna är "högst osäkra". Det är ännu för tidigt att peka ut de vinnande aktörerna inom e-sport, resonerar Nordea.

MTG-aktien har stigit med 32 procent under det senaste halvåret till cirka 300 kronor. Nordea skriver att den handlas över bankens "fair value"-intervall och skruvar ned riktkursen från 295 till 275 kronor.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?