1515

Pensionärslån ny giv för nischbanken

Nordax Bank förvärvar Svensk Hypotekspension, SHP. SHP erbjuder lån till pensionärer som har lågt belånade bostäder, men som inte får lån hos vanliga bostadsinstitut.

Erik Åsbrink är styrelseordförande i Svensk Hypotekspension, som nu köps upp av Nordax.
Erik Åsbrink är styrelseordförande i Svensk Hypotekspension, som nu köps upp av Nordax.Foto:Janerik Henriksson/TT

"Vi har blivit uppvaktade genom åren, och nu är det dags att komma in i en större och starkare struktur. Vi har ett väldigt spritt ägande, med ett 40-tal aktieägare", säger Lennart Grabe, vd och grundare av SHP. 

SHP har i nuläget 5.000 kunder och utlåningen uppgick i slutet av 2017 till 3,5 miljarder kronor. Utlåningen ökar enligt företaget med 15-20 procent per år. Styrelseordförande är förre finansministern Erik Åsbrink (S).

Den typiska kunden är en person mellan 70 och 80 år, ofta ensamstående, som bor i en i bostadsrätt eller ett hus i Stockholmsregionen eller någon annan tätort, och som inte har så hög pension.

"Nordax och SHP är båda utmanare på en bankmarknad där allt fler kreditvärdiga bolånekunder inte passar in i storbankernas alltmer standardiserade mallar och kreditbedömningar", skriver Jacob Lundblad, vd för Nordax, i ett pressmeddelande.

Förvärvssumman är inte officiell.

Enligt den senaste årsredovisningen från 2017 gjorde SHP  ett resultat efter skatt på 21,8 miljoner kronor. Men Nordax ser god tillväxtpotential på sikt, givet den åldrande befolkningen och pensionärer som vill leva ett aktivt liv.

Produkten seniorlån har tidigare fått kritik från Pensionsmyndigheten för att vara dyr, och i vissa fall svår att förstå. Efter att andra aktörer slutat med seniorlån är SHP i dag ensamma på marknaden. 

Modellen går ut på att låntagaren inte betalar något under lånetiden. Räntan läggs på lånebeloppet, och betalas när lånet löses. Lånet kan aldrig överstiga bostadens värde. 

Räntan justeras var tredje månad och är för närvarande 4,5 procent. Lennart Grabe förklarar det med att SHP har högre finansieringskostnader än traditionella banker.

"En del har jämfört med bolån, men det är en helt annan produkt", säger han.


Innehåll från AteaAnnons

Så underlättar molntjänster i kriser

Urban Järved, Concept Manager för Cloud på Atea och Stefan Fasth, innovationschef.
Urban Järved, Concept Manager för Cloud på Atea och Stefan Fasth, innovationschef.

Även om många företag lyckades skapa en fungerande arbetssituation under coronakrisen med digitaliseringen som verktyg är det för tidigt att luta sig tillbaka. Det menar Atea som uppmuntrar till reflektion och förberedelser inför nästa utmaning.

Företag som hade en modern IT-miljö på plats, innan pandemin slog till, lyckades anpassa verksamheten efter de nya utmaningarna och landa i en ”normal” arbetssituation snabbare än företag som stod utan. Det konstaterar Stefan Fasth, innovationschef på Atea.

– Dessa företag hade licenser där verktyg för att arbeta på distans ingick och fanns i molnet. Funktionerna kunde aktiveras genom ett knapptryck. Det handlar om en milsvid skillnad i startsträcka gentemot företag som satt med eget datacenter i källaren, säger han.

Inte läge att slappna av

För en företagsledare kan det vara lockande att slappna av nu när organisationen till synes tagit sig igenom den värsta delen av krisen. Men det kan finnas risker med detta, menar Urban Järved, Concept Manager för Cloud på Atea.

– Vi har inte identifierat alla konsekvenser av pandemin ännu. Dessutom vet vi inte vad nästa kris blir och vad vi kommer att ställas inför då. Här gäller det att försöka spana in i spåkulan, vara lyhörd inför vilka behov som finns inom verksamheten och ta dessa på allvar, säger han.

Även om framtiden är oviss kan Ateas experter identifiera vissa trender. Distansarbete kommer sannolikt fortsätta vara centralt, där molntjänster är en stor möjliggörare, men arbetssätten förädlas.

– Hittills har många tagit analoga arbetssätt in i den digitala kontexten. En av de starkare trenderna i höst tror jag blir att vi istället tar tillvara på de digitala verktygens möjligheter, som nya sätt att samskapa eller automatisera, säger Stefan Fasth.

Kroka arm med experter

För att vara förberedd och maximera effekterna av IT-miljön i molnet kan det vara en god idé att kroka arm med en partner som sitter på den tekniska expertisen och kan agera rådgivare, menar Stefan Fasth och Urban Järved. 

– Vi kan filtrera flodvågen av information och innovation. Genom lång erfarenhet och feedback från verkligheten vet vi vad som fungerar för olika typer av organisationer, säger Stefan Fasth.

Om Atea:

Atea är den ledande leverantören av IT-infrastruktur i Norden och Baltikum, och drivande inom informationsteknologi på den svenska marknaden. 

Läs mer om Atea här.

Mer från Atea

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Atea och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?