Annons

Nöjesparker kräver 1,5 miljarder: ”Oansvarigt av regeringen”

Att Sveriges nöjesparker inte får öppna i sommar är i praktiken ett näringsförbud, menar parkerna, som nu begär sammanlagt 1,5 miljarder kronor i statlig ersättning av regeringen.

”Vi ställs på ruinens brant, säger Magnus Widell”, vd för Gröna Lund och ordförande för Svenska nöjesparksföreningen.

Foto:Fredrik Sandberg/TT

Det är tyst på Liseberg, Gröna Lund och Skara Sommarland.

Nöjesparkerna väntade in i det sista, beredda att öppna med en plan för att minimera risken för smittspridning. För drygt två veckor sedan kom beskedet: nöjesparkerna undantas inte från förbudet mot allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 50 deltagare.

”Det är oansvarigt av regeringen att ge oss ett näringsförbud utan att komma med någon idé om hjälp. Vi ställs på bar backe. Det är en omöjlig situation”, säger Magnus Widell, vd för Gröna Lund och ordförande för Svenska nöjesparksföreningen.

Nu begär Svenska nöjesparksföreningen ersättning från staten på totalt 1,5 miljarder kronor för förlorade intäkter under sommarmånaderna.

”Vi har intäkter under ungefär tre månader om året, men kostnader för 12 månader. Det är pengar som vi lever på när vi inte har några intäkter från höst till vinter.”

Det statliga omställningsstödet utgår från mars och april och träffar inte nöjesparkernas sommarmånader, poängterar han. Det blir heller ingen ersättning från försäkringsbolagen, eftersom det är ordningslagen och inte smittskyddslagen som används för att begränsa sammankomster.

”Vi ställs på ruinens brant. Vi behöver låna pengar för att klara oss igenom den här krisen”, säger Widell.

Nöjesparkers tivolinöjen faller under ordningslagen och förordningen om allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. Det gör att exempelvis Liseberg, Gröna Lund och Skara Sommarland håller stängt medan Kolmården, Astrid Lindgrens Värld, och Furuvik till viss del håller öppet.

För Liseberg handlar det om ett tapp på 99 procent av årets omsättning jämfört med i fjol, närmare 819 miljoner kronor. Och för koncernen Parks and Resorts, som äger Gröna Lund, Skara Sommarland, Furuvik och Kolmården handlar det om ett tapp på 83 procent av omsättningen, drygt 853 miljoner kronor.

”Vi har dragit ner på våra kostnader, stoppat utvecklingsprojekt, sagt upp avtal med lokala entreprenörer och sagt upp all säsongspersonal och en tredjedel av vår fasta personal”, säger Christer Fogelmarck, koncernchef på Parks and Resorts.

Förbudet i ordningslagen mot allmänna sammankomster särbehandlar nöjesparker, anser han.

”Är du tillståndspliktig spelar det ingen som helst roll om du har en liten klubblokal inomhus för konserter eller om det är Skara sommarland utomhus på 400 000 kvadratmeter. Det blir för trubbigt och slår oproportionerligt hårt mot våra verksamheter.”

TT har sökt näringsminister Ibrahim Baylan för en kommentar.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?