Annons

Nödsignalen: Sveriges varuförsörjning är hotad

Sveriges utrikeshandel inklusive livsmedels- och läkemedelsförsörjningen hotas när coronapandemin nu slår mot rederierna. Den varningen utfärdar Svensk Sjöfart, som kräver att regeringen omedelbart vidtar ytterligare åtgärder för att rädda den samhällsviktiga sjöfarten. 

Foto:SÖREN HÅKANLIND

”Vi sänder absolut en nödsignal. Vi har aldrig varit med om en sådan akut och allvarlig kris som nu slår med full kraft mot särskilt färjerederierna. Sjöfarten transporterar över 90 procent av alla varor till och från Sverige och om rederierna går under får det enorma spridningseffekter för både övriga näringslivet och för samhället”, säger Rikard Engström, vd för Svensk Sjöfart.

”För Sverige som i dag inte är självförsörjande vare sig vad avser livsmedel, läkemedel och delkomponenter till industrin är sjötransporterna helt avgörande och måste helt enkelt upprätthållas.”

Branschorganisationen Svensk Sjöfart är bland de som på tisdagsmorgonen ska träffa infrastrukturminister Tomas Eneroth, efter att regeringen kallat in sjöfartens aktörer för ett möte om hur branschen påverkas av coronaepidemin. 

”Vårt budskap är glasklart. De åtgärder som regeringen hittills vidtagit räcker inte utan det krävs ytterligare och kraftfulla grepp riktade just mot sjöfarten”, säger Rikard Engström. 

Flygbolagens djupa kris där nordiska jättar som SAS och Norwegian nu genomför massiva neddragningar har fått stor uppmärksamhet. Men även inom den svenska sjöfarten är alltså krisen nu ett faktum. På måndagen meddelade Stena Line, som är Sveriges största och ett av Europas största färjerederier, att bolag tvingas till varsla 950 medarbetare i den svenska verksamheten om uppsägning som en direkt konsekvens av den påverkan och de reserestriktioner som införts på grund av det nya Coronaviruset. Verksamheten i Skandinavien är värst drabbad och under de senaste dagarna har passagerartrafiken till och från Sverige, Danmark, Polen, Tyskland och Lettland i stort sett avstannat helt, uppger Stena Line som inte utesluter fler neddragningar eller förändringar. 

”Och Stena Line är långtifrån ensamt. Tallink, Viking Line är några i raden av andra stora passagerarrederier som nu direkt påverkas av den kraftiga kollapsen i efterfrågan”, säger Rikard Engström.     

Som Di rapporterat har det varit kraftiga störningar i den globala containersjöfarten, vilket även påverkat både den svenska importen och exporten. Men nu är det alltså passagerarrederierna som drabbas hårdast och när de nu kraftigt drar ned på trafiken påverkas inte bara persontrafiken utan även godstrafiken.

”Färjerederierna har jättestor betydelse för varuförsörjningen både vad gäller import och export till och från Europa som ju är vår största handelspartner. Livsmedel, mediciner, insatsvaror till industrin och mycket annat transporteras sjövägen”, säger Rikard Engström.

”En del av godset kan gå landvägen, men det blir oerhört svårt eller omöjligt att klara detta utan allvarliga konsekvenser både på kort och lång sikt.”

Och nu vädjar branschen om att regeringen snabbt vidtar åtgärder, och har redan inför mötet med infrastrukturministern skickat en rad förslag.

”Regeringen bör bland annat se till att det finns statliga lånegarantier så att vi kan upprätthålla likviditeten, annars riskerar företag att gå i konkurs”, säger Rikard Engström.

Regelrätta kontantstöd och andra riktade stödåtgärder för att upprätthålla trafik trots vikande bokningsläge så att samhällsviktiga transporter kan fortsätta att genomföras, är andra förslag.

 


Innehåll från ScriveAnnons

Svenska tillväxtbolaget slår hål på myter om e-signering

Elektroniska underskrifter ge bättre lönsamhet.
Elektroniska underskrifter ge bättre lönsamhet.

Trenden är tydlig – att signera avtal med ett klick lockar både stora och små företag.

Samtidigt finns det fortfarande många myter och missuppfattningar kring e-signering.

Kom igång säkert med Nordens ledare inom e-signering – läs mer om Scrive här 

När Scrive drog igång sin verksamhet 2010 hade digitaliseringen inte fått sitt ordentliga genombrott i Sverige. För det svenskägda bolaget krävdes det enträget arbete för att övertyga kunderna om att e-signaturen faktiskt hade kommit för att stanna.

– Marknaden började mogna på allvar 2016 och i dag är det inte längre en frågeställning om en elektronisk underskrift är juridiskt bindande eller inte, säger Scrives vd Viktor Wrede.

Samtidigt tvekar vissa kunder fortfarande kring säkerhetsaspekten. Farhågan är att e-signeringsverktyget som gör det möjligt att signera avtal och många andra typer av dokument med hjälp av några tangentklick helt enkelt inte är tillförlitligt.

– Men det är bättre och säkrare att använda Scrive och e-signering än att underteckna avtal och kontrakt på ett fysiskt utskrivet papper. Det har alltid varit juridiskt möjligt att signera dokument elektroniskt men det är först nu marknaden vågar, säger Viktor Wrede.

Lämpar sig väl även för småföretag

En vanlig missuppfattning är att e-signeringstjänster enbart passar bolag med stora volymer av avtal och dokument. På sin kundlista har visserligen Scrive flertalet globala bolag med verksamheter i många länder.

– Men vi finns till för alla, stora som små. Tjänsten gör att även småföretagarnas arbetstillvaro underlättas, att de sparar tid och att de därmed kan göra fler affärer. Behoven finns i alla sorters bolag. Varje år ska exempelvis något styrelseprotokoll, en årsredovisning och ett stämmoprotokoll undertecknas, säger Viktor Wrede.

En annan myt, konstaterar han, är att elektroniskt underskrivna dokument i högre grad riskerar att hamna i fel händer. I verkligheten är det snarare tvärtom.

– Genom vår lösning kan företagen digitalisera alla kontrakt och sedan lagra dem virtuellt. På så sätt kan både chefer och anställda komma åt alla sina kontrakt från butikerna och kontoren med en enkel knapptryckning men åtkomst för utomstående är förstås skyddad, säger Viktor Wrede.

Minskad risk att slarva bort dokument

Följdeffekten blir snabbare kundservice, bättre skydd mot bedrägerier och ett betydligt bättre system för säker förvaring av kontrakt.

– Och risken för att du som företagare ska tappa bort dokument är obefintlig. Du får helt enkelt bättre koll. Du slipper att gå runt i arkivrum och leta reda på rätt avtal, dokument och offerter. Den här typen av minskad administrationstid gör att företagen kan effektivisera sina verksamheter – och därmed göra fler affärer.

Dessutom, påpekar Viktor Wrede, kan ett ökat fokus på elektroniska underskriften ge bättre lönsamhet.

– När en av våra kunder inom bilindustrin gick över till en helt digitaliserad process sparade de in åtta heltidsanställningar. Det här handlade om personer som tidigare bara satt och hanterade fel i kontrakt, och som nu fick andra och mer relevanta arbetsuppgifter.

Ett av de vanliga missförstånden är att man tror att tjänsten ska vara dyr – när det egentligen finns pengar att spara i förlorade affärer för att administrationstiden slukar tid.

– Nettoeffekten av att gå över till e-signering är i princip alltid positiv för våra kunder, säger Viktor Wrede.

Här kan du testa Scrive gratis 

Mer från Scrive

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Scrive och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?