ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Logistik och transport

Nödsignalen: Sveriges varuförsörjning är hotad

  • Foto: SÖREN HÅKANLIND

Sveriges utrikeshandel inklusive livsmedels- och läkemedelsförsörjningen hotas när coronapandemin nu slår mot rederierna. Den varningen utfärdar Svensk Sjöfart, som kräver att regeringen omedelbart vidtar ytterligare åtgärder för att rädda den samhällsviktiga sjöfarten. 

”Vi sänder absolut en nödsignal. Vi har aldrig varit med om en sådan akut och allvarlig kris som nu slår med full kraft mot särskilt färjerederierna. Sjöfarten transporterar över 90 procent av alla varor till och från Sverige och om rederierna går under får det enorma spridningseffekter för både övriga näringslivet och för samhället”, säger Rikard Engström, vd för Svensk Sjöfart.

”För Sverige som i dag inte är självförsörjande vare sig vad avser livsmedel, läkemedel och delkomponenter till industrin är sjötransporterna helt avgörande och måste helt enkelt upprätthållas.”

Branschorganisationen Svensk Sjöfart är bland de som på tisdagsmorgonen ska träffa infrastrukturminister Tomas Eneroth, efter att regeringen kallat in sjöfartens aktörer för ett möte om hur branschen påverkas av coronaepidemin. 

”Vårt budskap är glasklart. De åtgärder som regeringen hittills vidtagit räcker inte utan det krävs ytterligare och kraftfulla grepp riktade just mot sjöfarten”, säger Rikard Engström. 

Flygbolagens djupa kris där nordiska jättar som SAS och Norwegian nu genomför massiva neddragningar har fått stor uppmärksamhet. Men även inom den svenska sjöfarten är alltså krisen nu ett faktum. På måndagen meddelade Stena Line, som är Sveriges största och ett av Europas största färjerederier, att bolag tvingas till varsla 950 medarbetare i den svenska verksamheten om uppsägning som en direkt konsekvens av den påverkan och de reserestriktioner som införts på grund av det nya Coronaviruset. Verksamheten i Skandinavien är värst drabbad och under de senaste dagarna har passagerartrafiken till och från Sverige, Danmark, Polen, Tyskland och Lettland i stort sett avstannat helt, uppger Stena Line som inte utesluter fler neddragningar eller förändringar. 

”Och Stena Line är långtifrån ensamt. Tallink, Viking Line är några i raden av andra stora passagerarrederier som nu direkt påverkas av den kraftiga kollapsen i efterfrågan”, säger Rikard Engström.     

Som Di rapporterat har det varit kraftiga störningar i den globala containersjöfarten, vilket även påverkat både den svenska importen och exporten. Men nu är det alltså passagerarrederierna som drabbas hårdast och när de nu kraftigt drar ned på trafiken påverkas inte bara persontrafiken utan även godstrafiken.

”Färjerederierna har jättestor betydelse för varuförsörjningen både vad gäller import och export till och från Europa som ju är vår största handelspartner. Livsmedel, mediciner, insatsvaror till industrin och mycket annat transporteras sjövägen”, säger Rikard Engström.

”En del av godset kan gå landvägen, men det blir oerhört svårt eller omöjligt att klara detta utan allvarliga konsekvenser både på kort och lång sikt.”

Och nu vädjar branschen om att regeringen snabbt vidtar åtgärder, och har redan inför mötet med infrastrukturministern skickat en rad förslag.

”Regeringen bör bland annat se till att det finns statliga lånegarantier så att vi kan upprätthålla likviditeten, annars riskerar företag att gå i konkurs”, säger Rikard Engström.

Regelrätta kontantstöd och andra riktade stödåtgärder för att upprätthålla trafik trots vikande bokningsläge så att samhällsviktiga transporter kan fortsätta att genomföras, är andra förslag.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer