1515

Nobelpristagaren om rekordklubbade svenska verket: ”Extremt exempel”

Ett extremt exempel, men konst är subjektivt. Det är Nobelpristagaren Paul Milgroms analys av den uppmärksammade konstauktion där ett verk av Nathalie Djurberg, med ett utropspris på 300.000-400.000 kronor, såldes för rekordsumman 16,3 miljoner.

Konstverket ”Krokodil, ägg, man” och Nobelpristagaren Paul Milgrom.
Konstverket ”Krokodil, ägg, man” och Nobelpristagaren Paul Milgrom.Foto:Bukowskis/Jeff Chiu

Paul Milgrom och Robert Wilson får Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne år 2020, eller Nobelpriset i Ekonomi som det kallas i dagligt tal, för sitt arbete med ”förbättringar av auktionsteorin och uppfinningar av nya auktionsformat.”

I en intervju i DI Tv:s Ekonomistudion utvecklar Paul Milgrom varför teorierna är viktiga: 

”Teorierna kan hjälpa den som budar, om man är orolig för vinnarens förbannelse. När jag började med den här forskningen pratade vi om bolag som budade på oljeprospekt. Då värderades buden på hur mycket olja som fanns i marken, och den som gjorde den högsta uppskattningen lade också det högsta budet. Och sen kunde man upptäcka att estimaten var för höga. Att förstå att det ibland finns en vinnarens förbannelse och ibland inte – för anledningen till varför jag köper något mer än någon annan är att jag behöver det mer”, säger Paul Milgrom. 

Finns det en perfekt auktion?
”Nej, det finns ingen perfekt auktion. Poängen är att olika situationer måste hanteras på olika sätt. Historiskt har det funnits auktioner i tusentals år, där man säljer ett unikt föremål åt gången. Det har fungerat bra, för enkla unika föremål. Vad vi gjort senare är att när det är många sammanlänkande saker som människor kanske vill köpa i olika konstellationer, då behövs nya modeller.”

I Sverige hade vi nyligen en uppmärksammad konstauktion där ett verk av Nathalie Djurberg, med ett utropspris på 300.000-400.000 kronor, såldes för rekordsumman 16,3 miljoner, från ditt perspektiv, vad hände där?
”Anledningen till varför vi har auktioner är att folk ofta inte har en aning om vad priset borde vara. Det där låter som ett extremt exempel, men jag har många gånger sett, till exempel i bolagsvärderingar där finansanalytikernas uppskattningar skiljer sig åt orimligt mycket. Det är svårt att värdera vad något är värt, inom konsten finns det också ett väldigt subjektiv inslag.”

Ekonomistudion är Dagens industris program om dagens viktigaste nyheter på marknaden och i politiken.

Se det på di.tv eller hör det i din poddspelare.

APPLE 

ACAST 

SPOTIFY 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?