1515

NMR stoppade efter rusningsförsök

NMR-anhängare har angripit de poliser som gått med deras tåg vid ett försök att avvika från den väg som polisen anvisat dem och ta sig fram till Bokmässan.

Polisen slog snabbt tillbaka och har nu stoppat demonstrationen strax öster om Bokmässan.

NMR-aktivister i konfrontation med polisen i Göteborg på lördagen.
NMR-aktivister i konfrontation med polisen i Göteborg på lördagen.Bild:Fredrik Sandberg/TT

Nordiska motståndsrörelsen (NMR) har tillstånd för att gå ett demonstrationståg längs Sten Sturegatan i Göteborg från klockan 13 till klockan 15. Under förmiddagen samlade NMR-anhängare på en parkeringsplats i Mölndal för att därifrån ta sig vidare till startplatsen för det tillståndsgivna demonstrationståget.

"NMR:s avsikt var kanske att gå förbi Bokmässan men nu har vi tagit fram en annan väg åt dem för att de ska komma till den egentliga startplatsen", säger polisens presstalesperson Peter Adlersson, till TT.

Vid Fabriksgatan gjorde demonstranteran en rusning mot polisen i ett försök att ta sig fram till Bokmässan.

Samtidigt har tusentals motdemonstranter samlats på Heden. Där har ett mindre antal personer gjort en rusning mot polisen och hästar sätts nu in för att hålla kontroll vid manifestationen.

Polisen har också vidgat avspärrningen vid NMR:s samlingsplats så att allmänhet och motdemonstranter ska vara längre från NMR-demonstrationen.

Tre personer är anhållna och flera personer har tagits i förvar inför dagens demonstration. Polisen är på plats vid NMR:s samlingsplats och även på andra platser. Ett större område runt demonstrationsvägen är avspärrat och kravallstaket har satts upp.

Två utländska medborgare som greps på Landvetter i går kväll med knivar i bagaget har anhållits misstänkta för förberedelse till grov misshandel, skriver polisen på sin hemsida. Ytterligare sju utländska medborgare är tagna i förvar. Även en person som greps på Göteborgs centralstation i går kväll har anhållits.

"Han är misstänkt för förberedelse till grov misshandel", säger polisens presstalesperson Peter Adlersson.

Även på andra platser i landet har polisen ingripit mot personer med koppling till dagens demonstration. I Helsingborg har en utländsk medborgare gripits ombord på en buss efter att ha sparkat en polis i ansiktet. Personen misstänks för våld mot tjänsteman. Nio utländska medborgare har hämtats till förhör med stöd av utlänningslagen och en person har avvisats från Sverige med stöd av samma lag.

Polisen har förberett sig och förstärkts inför dagens demonstration men många Göteborgare uttrycker ändå olust inför det som komma skall. Både inför nazisternas tåg, men också inför motdemonstrationerna och inför allt stök som stör rutinerna. Det blir ett intrång i vardagen.

"Jag bor i de västra förorterna. Jag kommer att stannar hemma i dag", säger Seid Abdi, ursprungligen från Somalia.

Han känner sig illa berörd av alltihop.

"Jag förstår inte varför de hatar oss för ingenting. De vill ha bort oss bara för att vi har en annan hudfärg eller religion."

Många Göteborgare vill gärna prata. Men få vill uppge sitt namn, än mindre vara med på bild.

"Jag tänker motdemonstrera på Heden", säger en flicka i gymnasieåldern som vill vara anonym.

"Det är klart man ska markera mot nazister, men när det gäller vänsterextremister verkar det som ingen riktigt bryr sig", säger hon.



Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?