1515
Annons

Nissan ska bygga billiga elbilar

Nissan får med sig koncernsyskonen Renault och Mitsubishi i plattformen för den kommande nya versionen av elbilen Leaf. Resultatet ska bli avgasfria bilar som inte kostar mer i inköp än motsvarande fossila modeller.

En Nissan Leaf får full laddning på en laddstation i Oregon.
En Nissan Leaf får full laddning på en laddstation i Oregon.Bild:Rick Bowmer

Den gamla modellen av Leaf är världens mest sålda bil utan avgasrör. Men även om den är väldigt billig i drift skräms många kunder bort av att den kostar avsevärt mer i inköp än många bensin- och dieselbilar i sin klass. I Sverige är priset över 300.000 kronor.

I Japan kostar en Leaf från 2,8 miljoner yen (220.000 kronor). Målet är nu att få fram en ny generation elbilar vars startpris ska kunna ligga kring 2 miljoner yen, skriver den japanska tidningen Nikkei.

Det ska uppnås genom att utvecklingskostnaderna delas med Mitsubishi och Renault. Fransmännen och Nissan ingår i samma koncern, och även Mitsubishi är nu på väg in i den, men trots det har Renaults elbilar hittills tagits fram helt separat.

Enligt Nikkeis rapport ska Mitsubishi och Renault från och med 2018 inte syssla med några egna så kallade plattformar, grundkonstruktionen för bilarna, utan i stället använda den nya Leaf-plattform som Nissan snart presenterar.

Även viktiga delar som motorer och batterier ska delas. I dag tillverkar Nissan sina egna elbilsbatterier, bland annat i Sunderland i England, medan Renault köper in sina från LG.

Många hade väntat sig att den nya Leaf redan skulle vara presenterad, eftersom elbilspionjären Nissan håller på att bli omkörd av bland andra just Renault. Den franska tillverkarens senaste Zoe har ett batteri på 41 kilowattimmar, vilket ger den mycket längre räckvidd än Leafen, som funnits på marknaden ända sedan 2010.

Och inte minst skapar just nu GM svallvågor över hela världen med Bolt, som ses som den första "folk-elbilen" med räckvidd i klass med Teslas miljonvagnar.

De senaste signalerna är att "Leaf 2" presenteras på IT-mässan CES i USA i januari, där Nissans vd Carlos Ghosn ska hålla tal.

”Jag berättar inte vad vi ska visa på CES i Las Vegas. Jag vill ju att folk ska komma dit", sade Ghosn nyligen till journalister i Japan, men tillade att det blir något "substantiellt".

Det fransk-japanska beskedet kommer efter att det stått klart att Toyota och Volkswagen beslutat sig för att satsa på att massproducera batteridrivna bilar.


Di avslöjar: FI tvingade bort Dinkelspiel – på grund av p-böter

Finansinspektionen, FI, tvingade Jan Dinkelspiel att lämna Nordnets styrelse. Orsaken var tidigare skulder hos Kronofogden.

Mattias Miksche tvingades lämna Avanzas styrelse av liknande skäl, erfar Di.

Jan Dinkelspiel och Mattias Miksche.
Jan Dinkelspiel och Mattias Miksche.Foto:Jack Mikrut/Oskar Omne/Hanna Wemmenhag

Under våren har nätbankerna Avanza och Nordnet drabbats av styrelseavhopp. Vad gäller Nordnet kom beskedet genom ett reviderat valberedningsförslag den 13 april där det framgick att Jan Dinkelspiel – styrelseledamot sedan 2017 och dessförinnan mångårig chef – plötsligt avböjt omval.

Två dagar tidigare hade Avanza meddelat att Mattias Miksche – styrelseledamot sedan 2008 – avgår, bara två veckor efter att han valdes om vid årsstämman.

Enligt Di:s uppgifter har de här två avhoppen en sak gemensamt: De tvingades fram av Finansinspektionen, FI, vilket är ovanligt. 

FI nämner inga namn, men myndigheten bekräftar att den under våren framfört preliminära synpunkter på en styrelseledamot i Avanza och en styrelseledamot i Nordnet. Enligt FI gjordes dessa bedömningar inom ramen för ansökningar om godkännande av Avanza Holding respektive Nordnet Holding som finansiella holdingföretag.

”Den preliminära bedömning som FI därvid lämnade till respektive bolag var att dessa ledamöter inte bedömdes som lämpliga att ingå i ledningen för ett finansiellt holdingföretag”, uppger Victoria Ericsson, biträdande kommunikationschef på FI, i ett mejl till Di.

Nordnets ordförande Tom Dinkelspiel bekräftar omständigheterna.

”Jag kan bekräfta att FI, i samband med att vi skulle bli ett finansiellt holdingbolag, hade synpunkter på en styrelseledamot och den styrelseledamoten valde då att inte ställa upp för omval”, säger han till Di.

Vad hade FI synpunkter på?
”Han hade ett antal betalningsanmärkningar som låg ett par år tillbaka i tiden, och då gjorde FI bedömningen att han inte var lämplig. Jag tror att det var parkeringsböter.”

Det stämmer att Jan Dinkelspiel har fått minst en parkeringsbot som hamnat hos Kronofogden, tillsammans med obetald fordonsskatt. Detta är dock betalt i maj 2020 och sedan dess har han inga registrerade skulder, uppger Kronofogden för Di.

Även vad gäller affärsängeln och entreprenören Mattias Miksche var det obetalda räkningar som, tillsammans med ett strafföreläggande för försenade årsredovisningar i ett privat bolag, fick FI att agera, erfar Di.

Vid åtta tillfällen har det riktats krav mot Mattias Miksche genom så kallade betalningsförelägganden till Kronofogden. Samtliga har dock återkallats innan de övergått i en registrerad skuld, och den sista av dem drogs tillbaka i juli 2021.

Åtta betalningsförelägganden är färre än vad klimat- och miljöministern Annika Strandhäll (S) haft de senaste åren. I december 2021 avslöjade TV4 att hon sedan 2018 haft nio obetalda räkningar som gått till Kronofogden. I februari 2022 rapporterade Dagens Nyheter att ytterligare en faktura hamnat där.

Annika Strandhäll är alltjämt klimat- och miljöministern.

När Di frågar FI varför obetalda räkningar vägs in i deras lämplighetsprövning, och hur många eller hur stora räkningarna måste vara för att en person ska anses som olämplig, svarar myndigheten att en rad faktorer beaktas när en persons lämplighet bedöms.

”Till exempel huruvida det kan tänkas föreligga tvivel kring en viss ledningspersons integritet och yrkeskompetens. Andra faktorer som kan vara relevanta är till exempel om en ledningsperson har åsidosatt skyldigheter i näringsverksamhet eller i andra ekonomiska angelägenheter eller gjort sig skyldig till ekonomisk brottslighet”, skriver Victoria Ericsson, biträdande kommunikationschef på FI, i ett mejl.

En persons ”laglydighet och omdöme i övrigt” kan också få betydelse vid en lämplighetsprövning, uppger hon. 

”Därutöver kan omständigheten att en person vid upprepade tillfällen försummat sina skyldigheter i sig inverka på lämplighetsbedömningen. Var gränsen för lämplighet går varierar således beroende på samtliga relevanta omständigheter i det enskilda fallet.”

Avanzas ordförande Sven Hagströmer vill inte kommentera Mattias Miksches avhopp. Inte heller Mattias Miksche eller Jan Dinkelspiel vill ge någon kommentar.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?