Annons

Nischbankens nya satsning: Ratade bolånesökare

Nischbanken Nordax ska ge sig in på bolånemarknaden, då man anser att storbankernas standardiserade processer felaktigt gallrar bort för många kunder.

”Vi vill ha kunderna som inte får lån av fel anledning”, säger den nya vd:n Jacob Lundblad till Di.

Nordax nya vd Jacob Lundblad anser att storbankerna felaktigt gallrar bort för många kunder.
Nordax nya vd Jacob Lundblad anser att storbankerna felaktigt gallrar bort för många kunder.Bild:TT och Nordax Bank

Bolånemarknaden har i dagsläget ett segment med mycket låg konkurrens, enligt nischbanken: kreditvärdiga privatpersoner som nekats lån från storbankerna.

”Deras automatisering och standardisering skapar ganska rigida processer där många kunder faller ur. Det betyder inte nödvändigtvis att kunderna har dålig återbetalningsförmåga. Att allt fler driver eget eller återkommande tillfälliga anställningar driver också den här marknaden”, säger Jacob Lundblad.

Han bedömer att segmentet kan utgöra 1-3 procentenheter av den svenska bolånemarknaden, som ligger på ungefär 3.000 miljarder kronor. Och det finns inga skäl att konkurrera med låga räntor.

”Det är väldigt underpenetrerat. Den låga konkurrensen gör att vi kan upprätthålla en högre prissättning. Vi behöver ju inte konkurrera med universalbankerna.”

Nordax har hittills fokuserat på privatlån. Vd:n konstaterar att han känner sig trygg med kreditbedömningen av kunderna som söker lån, men att man behöver hämta in kompetens vad gäller objektsvärdering.

”Bolån är lite annorlunda mot vad vi gör i dag. Men det här innebär inte att vi på något sätt ska erodera vår riskprofil. Vi ser det här som en lågrisksatsning som kan åstadkomma väldigt god avkastning”, säger vd:n.

Han betonar att kreditbedömning ligger ”i bolagets dna”, och att man absolut inte vill hamna i kundkategorin som inte får lån av rätt anledning.

”Vi vill ha kunderna som inte får lån av fel anledning.”

På onsdagen levererade nischbanken en bättre rapport än väntat för tredje kvartalet. Med ett överskottskapital kring en halv miljard kronor har bolaget råd att satsa på ett nytt produktområde, betonar Jacob Lundberg. Han avstår dock att kommentera tidpunkten, med en ökande oro på bostadsmarknaden.

”Jag ska inte spekulera om bostadspriser. Vi ser en möjlighet här och det är en långsiktig satsning. Jag är trygg med vad vi gör.”

Innehåll från FocalpayAnnons

Så för Focalpay handeln och betalningar in i framtiden

Digitaliseringen går i rasande fart, och driver på paradigmskiften inom både handel och betallösningar. Focalpay vill ta handeln in i framtiden genom att kombinera betal- och köpprocessen i en och samma plattform. Något som gör användarupplevelsen mer smidig, säker, kostnadseffektiv och hållbar för alla inblandade. 

Morteza Kalhour och Peter Fischer, båda grundare av Focalpay, har lång erfarenhet av att skapa innovativa handelssystem och nytänkande betallösningar som underlättar för såväl konsumenten som företagen. I sitt tidigare arbete i bankvärlden blev Morteza ofta påmind om det monopol som kortbetalningarna höll på marknaden. 

– Kortbetalningar har varit praxis på marknaden sedan 80-talet, och tekniken som används har inte uppdaterats nämnvärt sedan dess. I takt med att handelns behov blir mer komplexa och säkerhetsfrågor mer angelägna har behovet av nya, konsoliderade lösningar ökat. Onödig komplexitet och sårbarhet designas bort, till förmån för ökad flexibilitet. 

Mobila betalningar har blivit allt mer populära inom handeln, men tröskeln för att komma igång har fram tills idag varit onödigt hög, menar Morteza. Detta då mobila betalningar ofta kräver att konsumenten aktiverar och auktoriserar betallösningen via sin bank innan köptillfället.

För att råda bot på detta lapptäcke av betal- och kassalösningar har Focalpay utvecklat en tjänst som möjliggör och samlar alla traditionella betalmetoder i en plattform. Focalpay erbjuder dessutom konto till konto-betalningar direkt i kassasystemet eller näthandeln, någonting som Peter menar underlättar för samtliga parter. 

– Med Focalpays nya plattform som vävt ihop betalning, kassa och butiksadministration i ett system skapar vi flexibilitet för handlare att möta konsumenten där en försäljning äger rum. Oavsett om köpet sker på resande fot, i butik eller online kan konsumenten komma igång direkt vid köptillfället utan förhandsregistrering, säger Peter. Det betyder att kunden själv får välja betal- och utcheckningsmetod som passar för stunden, snabbare kan komma igång med denna typ av betalning och kan flytta sin varukorg sömlöst mellan sig själv och handlarens enheter:

– Genom att ersätta fragmenterade affärssystem med ett integrerat molnsystem minimerar Focalpay behovet av manuella uppdateringar och kostsamt underhåll. Något som sänker kostnaderna, minskar klimatavtrycket och gör det lättare för handlare att lansera nya koncept och ligga steget före i en värld med allt snabbare förändringar.

Molnäkta och kostnadseffektivt

Focalpay är en molnäkta lösning vilket innebär att användarna alltid har tillgång till den senaste versionen i realtid, med säljsiffror och rapporter i aktuell version av mjukvaran. Det innebär även färre säkerhetsrisker, både gällande implementeringen av systemet och den personinformationsspridning som kan förekomma vid kortbetalningar. Handlare betalar per transaktion, enbart när systemet används, vilket sänker kostnaderna. Den unika helhetslösningen innebär dessutom att handlare kan spara mellan 40-90% av CO2e utsläpp.

– Som kund hos Focalpay behöver man inte ta en stor risk inför bytet till vår plattform. Genom att göra en mjuk övergång och använda Focalpay som backuplösning behöver man inte stänga ner det gamla systemet innan det nya är i gång. Detta innebär att den dagliga verksamheten kan fortlöpa under installationstiden, säger Morteza och avslutar:

– Focalpay ger inte bara en större frihet till individen, det framtidssäkrar också företag och ger dem möjligheten att anpassa sina handels- och betallösningar för framtiden.  

Läs mer om Focalpay här

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Focalpay och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera