Annons

Nischat svenskt klädmärke till USA: ”De är lite mer crazy”

MÖLNDAL. Som 21-åringar fick Emrik Olausson och Gustav Peterson rättigheter för att trycka stjärnfotografen Terry O’Neills bilder på t-tröjor.  

I dag har de hela klädkollektioner och rättigheter att trycka konst från 25 konstnärer och fotografer. I höst går de in på den amerikanska marknaden.

Gustav Peterson och Emrik Olausson startade Limitato 2015 som 21-åringar.
Gustav Peterson och Emrik Olausson startade Limitato 2015 som 21-åringar.
Från att ursprungligen bara trycka på t-tröjor har de utökat och har i dag en hel kollektion, inklusive skor.
Från att ursprungligen bara trycka på t-tröjor har de utökat och har i dag en hel kollektion, inklusive skor.Foto:Jesper Frisk
Limitatos kläder produceras i Portugal och skorna i Italien.Foto:Jesper Frisk
Tröja ur kollektionen med gitarristen Jimi Hendrix.Foto:Jesper Frisk
Design på går för fullt inför kommande kollektion.Foto:Jesper Frisk
Med varje plagg får köparen ett certifikat med en bild på trycket.
Med varje plagg får köparen ett certifikat med en bild på trycket.Foto:Jesper Frisk

I en industrilokal i Mölndal hänger herrkläder i långa rader. Emrik Olausson visar upp en tröja med en bild på gitarristen Jimi Hendrix.

”Kanske den mest ikoniska rockbilden som tagits”, säger Emrik Olaussons kollega ­Gustav Peterson.

Tillsammans startade de 2015 Limitato, ett klädmärke för män, där kända konst­närers och fotografers verk är tryckta på märkets kläder. De beskriver Limitatos kläder som bärbar konst.

”Vi var inte först med bilder på t-shirts men det vi gör har vi inte tidigare sett på samma sätt. Den konstnären med den bilden kan du inte få från någon annan än oss. Tack vare våra avtal”, säger Gustav Peterson.

Emrik och Gustav lärde känna varandra redan när de var 12 år och spelade i samma fotbollslag. Efter det har det följts åt. De gick samma klass i gymnasiet och båda sökte in till universitetet i Jönköping där de pluggade industriell ekonomi. 

”Sommaren mellan gymnasiet och universitet kom vi på namnet Limitato (italienska för ’limiterad’). Det låg kvar i huvudet under hela universitets­tiden. Det blev en jobbig grej till slut för vi ville så gärna starta bolaget”, säger Emrik Olausson.

Efter två år på utbildningen valde de att flytta tillbaka till Göteborg och starta det första kontoret, där de sålde armband och handgjorda bälten i koppar. Men när smeden som gjorde bältena inte kunde utöka produktionen började de tänka om.

”Vi hade en startup-fas på 1,5 år. I stället för att sitta hemma och fila på en affärsplan gjorde vi tvärtom och körde direkt i stället. Det var vår strategi och det är så vi har lärt oss under hela den här resan”, säger Gustav Peterson.

Första steget mot dagens Limitato togs när de fick möjligheten att köpa rättigheterna till att använda den brittiske fotografen Terry O’Neills bilder. Därefter följde avtal med konstnären Michael Moebius. 

”Folk var imponerade över att vi fick in dessa konstnärer när vi var 21 år. Det var extremt tidigt. Vi hade kontrakt som vi satt med Google Translate och förhandlade om. Alla sa till oss att inte skriva på, vilket vi gjorde ändå. Det resulterade i att vi kom in på Pitti Uomo”, säger Gustav Peterson. 

Och det var under modemässan Pitti Uomo 2017 i Florens som deras genombrott kom. 

”Innan vi åkte dit hade vi 15 butiker som vi sålde till, som vi fått genom att åka runt och knacka dörr. Efter den sommaren gick vi till att ha ordrar från 150 butiker”, säger Gustav Peterson.

Från att de skrev sitt första kontrakt med Terry O’Neill har de nu fått kontrakt och rättigheter för 25 andra konstnärer och fotografer. De har precis också skrivit kontrakt för Birgit Bardot.

Limitatos kläder säljs i hela Europa, men även till flera länder i Asien. De har 15 olika showrooms och har precis gått in på den amerikanska marknaden för att i oktober starta fyra butiker där flera varumärken har gått ihop och gemensamt delar samma yta.

”Vi kommer att fokusera mycket på den amerikanska marknaden. Vi tror att vi är det perfekt varumärket i USA. De är lite mer crazy vad gäller färger, bilder och tryck där. Människor är lite mer öppna för nya saker och inte lika konventionella som i Europa. Jag tror att de kommer att uppskatta det som vi gör med Limitato”, säger Emrik Olausson.

De har också planer på försäljning via grossister och i butiker som säljer flera varumärken i USA.

Trots att covid-19 slagit hårt mot handeln så har Limitato klarat sig bra under krisen. En anledning till det är att de tidigt tog beslut om att minska antalet ordrar och skjuta upp leveranser.

”När smällen kom i mars bestämde vi att vi skulle minska antalet ordrar och ta bort butiker som vi inte trodde på. Utifrån kreditförsäkringsföretaget Euler Hermes rating avbröt vi cirka 30 procent. Sedan sköt vi upp leveranserna med två månader. Eftersom vi tog de besluten har vi klarat oss bra”, säger Emrik Olausson.

Från 2016 fram till och med 2019 ökade deras omsättning från 700.000 kronor till 11,3 Mkr. Enligt Emrik Olausson är förhoppningen att de ska dubbla den omsättningen.

”Nu är det svårt att säga hur det kommer att bli på grund av Corona. Det går inte till 100 procent säga att vi kommer att lyckas. Vi har det som mål och vision, det är det vi kämpar för!” 

 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?