ANNONS:
Till Di.se

Nikes kontroversiella reklamkampanj drog in 43 miljoner dollar – under första dygnet

  • Foto: Mike McCarn

Nikes kampanj med den polariserande amerikanska fotbollsspelaren Colin Kaepernick ledde till bakslag på börsen. När det gäller medieexponering gick det dock betydligt bättre, rapporterar Bloomberg. 

I samband med 30-årsfirandet av sin slogan Just do it så valde Nike att göra en kontroversiell man till sitt affischnamn. Kontraktlöse Colin Kaepernick, tidigare quarterback för San Francisco-laget 49ers, tappade sin plats i laget som följd av att han knäböjt under den amerikanska nationalsången. Detta för att protestera mot rasism och polisiärt övervåld mot minoriteter, något som förargade många. Inte minst president Trump och hans sympatisörer. 

Kampanjen fick stort motstånd, brände skor och andra Nike-produkter och uppmanade till bojkott av sportföretaget. Dessutom så påverkades Nikes börsvärde, de backade med 3,2 procent under tisdagen. Däremot var intäkterna från medieexponeringen plåster på såren. 

Enligt reklamföretaget Apex Marketing Group så genererade reklamkampanjen 43 miljoner dollar efter all uppmärksamhet. Detta inom 24 timmar sedan inlägget publicerades, skriver Bloomberg.

Framtiden då? Jo, researchföretaget NPD hävdar att trots den inledande nedåttrenden på börsen inte bör oroa Nike. Långsiktigt kommer Kaepernick-kampanjen snarare att gynna dem. 

"Nike bryr sig mest om kategorin influencers och  trendsättare – varav de flesta av dem omfamnar deras beslut. De vet att de kommer förlora några kunder kortsiktigt, men det är inte dem som driver deras vinster", säger Howe Burch, före detta reklamchef hos sportföretaget Reebok. 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies