Annons

Nikes kontroversiella reklamkampanj drog in 43 miljoner dollar – under första dygnet

Nikes kampanj med den polariserande amerikanska fotbollsspelaren Colin Kaepernick ledde till bakslag på börsen. När det gäller medieexponering gick det dock betydligt bättre, rapporterar Bloomberg. 

Foto:Mike McCarn

I samband med 30-årsfirandet av sin slogan Just do it så valde Nike att göra en kontroversiell man till sitt affischnamn. Kontraktlöse Colin Kaepernick, tidigare quarterback för San Francisco-laget 49ers, tappade sin plats i laget som följd av att han knäböjt under den amerikanska nationalsången. Detta för att protestera mot rasism och polisiärt övervåld mot minoriteter, något som förargade många. Inte minst president Trump och hans sympatisörer. 

Kampanjen fick stort motstånd, brände skor och andra Nike-produkter och uppmanade till bojkott av sportföretaget. Dessutom så påverkades Nikes börsvärde, de backade med 3,2 procent under tisdagen. Däremot var intäkterna från medieexponeringen plåster på såren. 

Enligt reklamföretaget Apex Marketing Group så genererade reklamkampanjen 43 miljoner dollar efter all uppmärksamhet. Detta inom 24 timmar sedan inlägget publicerades, skriver Bloomberg.

Framtiden då? Jo, researchföretaget NPD hävdar att trots den inledande nedåttrenden på börsen inte bör oroa Nike. Långsiktigt kommer Kaepernick-kampanjen snarare att gynna dem. 

"Nike bryr sig mest om kategorin influencers och  trendsättare – varav de flesta av dem omfamnar deras beslut. De vet att de kommer förlora några kunder kortsiktigt, men det är inte dem som driver deras vinster", säger Howe Burch, före detta reklamchef hos sportföretaget Reebok. 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?