1515

Nike slapp skatt på miljardvinster

Den nya stora läckan från skatteparadis visar hur multinationella bolag undviker skatt på jättevinster. Kryphål finns inte bara på karibiska öar, utan mitt i Europa.

Ett exempel är Nike, som dragit in nästan 100 miljarder kronor som man knappt skattat för alls.

Med idrottsstjärnor som Cristiano Ronaldo och Rafael Nadal som reklampelare är Nike världens största skotillverkare. Varumärket har kallats det värdefullaste i sin bransch.

Men det finns en mörkare baksida.

Nike är ett typexempel på ett multinationellt företag som lägger stor kraft på att hitta smarta sätt att slippa betala skatt.

Förr slapp det amerikanska jätteföretaget skatt på miljardvinster genom att slussa dem till skatteparadiset Bermuda . Den senaste kreativa metoden som bland annat Nike använder finns dock i Nederländerna. Upplägget framgår i "Paradise Papers", läckta dokument från en juristbyrå i skatteparadis, Appleby, med Nike som kund. Läckan lämnades till den tyska tidningen Süddeutsche Zeitung och har sedan granskats av bland andra TT och SVT i ett samarbete med det globala journalistnätverket ICIJ.

Det senaste året gjorde Nike en vinst före skatt på knappt 40 miljarder kronor, lite mindre än Sveriges försvarsbudget. På det betalade Nike motsvarande över 5 miljarder kronor i skatt i USA. Det är mycket pengar, men bara 13 procent i ett land med 35 procents bolagsskatt.

Och det stannar inte där. Moderbolaget finns i USA men genom åren har företaget byggt upp en gigantisk vinst på försäljningen i utlandet. Beloppet uppgår till 12,2 miljarder dollar — nästan 100 miljarder kronor. Reportrarnas granskning, och egna uppgifter från Nike, tyder på att skojätten på den summan har skattat mindre än 2 procent.

Hur går det då till när den som köper ett par Nike-skor i exempelvis Sverige omedvetet hjälper bolaget att undvika skatt?

Nikes kontor i Solna utanför Stockholm är bara en säljagentur . Därifrån får vi inget veta, inte ens hur mycket skomärket säljer för i Sverige.

"Det finns nog ingen här som kan svara på det", förklarar telefonisten och hänvisar till Nike i Nederländerna.

Nike håller sin försäljning per land hemlig men vi vet att den sammanlagt i Europa och Mellanöstern uppgår till 80 miljarder kronor. Och sportaffärer i Sverige köper sina Nikevaror från ett av koncernens bolag i Nederländerna .

Det är här som den egenartade skattelösningen kommer in. I Nederländerna har Nike flera så kallade "registrerade partnerskap" (förkortas CV på nederländska). Det är en säregen organisationsform som består av flera bolag. Dessa CV är inte skattskyldiga i Nederländerna om en partner är amerikansk. Och nu kommer det smarta: Ett CV är inte heller skattskyldigt i USA. Det skapar alltså ett skattevakuum.

"Konkurrensen snedvrids när multinationella bolag inte betalar sin rättmätiga andel av skatten eftersom mindre företag betalar en större andel skatt," säger Jan Vleggeert, skatteexpert vid universitetet i Leiden i Nederländerna.

Dessutom betalar Nike sig självt för rätten att använda sina egna varumärken, visar granskningen. Royaltyn — nästan 10 miljarder kronor 2016 — blir då avdragsgill. Dessa rättigheter är också placerade i CV.

Insynen i partnerskapen är minimal. På frågor om vilka som ingår i Nikes CV svarar den nederländska skattemyndigheten att den enligt lag "inte får dela med sig av någon information om enskilda skattebetalare".

När Nike i Nederländerna ombeds kommentera skatteupplägget blir svaret kort: "Nike följer alla skatteregler och vi ser rigoröst till att den skatt vi betalar är helt i enlighet med hur vi bedriver våra affärer, de investeringar vi gör och de arbetstillfällen vi skapar".


Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?