Annons

New York: Teknikaktier tog revansch

Efter en hyfsad spurt stängde USA- börserna tisdagen tydligt på plus, med stöd från olja och en rekyl i teknikaktier.

Vid stängning noterades Dow Jones Industrial Average upp 0,3 procent till 18.923. S&P 500 ökade 0,8 procent till 2.180. Nasdaq Composite steg 1,1 procent till 5.276.

Omsättningen på NYSE var 15 procent under 20-dagarssnittet, medan omsättningen på Nasdaq var 6 procent över 20-dagarssnittet.

"Investerare har oroat sig för värderingarna en tid men om Trumps vallöften leder till stigande bolagsvinster bör den oron gå över. Just nu är det ett stort "om", men det är vad marknaden säger oss. Jag tror att rallyt fortsätter", sade Bruce Bittles, chefsstrateg vid Robert W. Baird, till Marketwatch.

Under sin valkampanj deklarerade Donald Trump ett "krig" mot de stora teknikbolagen och Silicon Valley, vilket pressat sektorn sedan republikanerna tog makten.

Donald Trumps negativa hållning gentemot invandring kan också bli ett problem för teknikbolagen som har lockat en hel del duktiga medarbetare genom visum-programmet, resonerade CNN Money tidigare. Investerare kan dock ha identifierat ett köpläge i bland annat Facebook som steg 1,8 procent efter att på kort tid sjunkit 8 procent. En liknande utveckling syntes i Amazon.

Den bäst presterande sektorn var dock energi som lyftes av en 6-procentig rusning i oljan, på förnyat hopp om att Opec-länderna ska komma fram till ett avtal om att begränsa produktionen vid mötet i november. Tungviktarna Exxon och Chevron var upp kring 2 procent vardera.

I rampljuset stod också flygbolag som steg brett sedan Warren Buffets Berkshire Hathaway köpt aktier i American Airlines, Delta Air och United Continental. Miljardären har under årtionden uttryckt sin motvilja mot industrin. Under 2001 beklagade sig Warren Buffet över att han satsade på US Airways och tillade att industrin inte varit lönsam sedan 1991.

"Detta säger att uppgången i flygbolag inte är över, det finns nog en hel del uppsida kvar", sade Joe De Nardi, analytiker vid Stifel Nicolaus, till Bloomberg News.

Vidare backade Home Depot 2,5 procent i spåren av delårsrapporten för det tredje kvartalet. Byggvaruhuskedjan slog marknadens förväntningar för perioden men lämnade prognosen för helårsintäkterna intakta, vilket fått investerarna att spekulera om en försvagad marknad.

3D-bolaget Stratasys kvartalsresultat var en besvikelse och prognosen för helårsintäkterna sänktes i samband med rapporten. Aktien tappade 12 procent.

Räntan på den amerikanska tioåriga statsobligationen var ned 3 punkter till 2,23 procent.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från KIAAnnons

Så mycket kan du vinna på en laddhybrid – kalkylatorn ger svaret

Fossildriven eller laddbar bil – funderar du också på vilket av alternativen som är mest fördelaktigt just för dig?

Tack vare en ny kalkylator kan du nu snabbt få svaret.

Räkna själv – så mycket kan du spara 

Allt fler förare i Sverige upptäcker fördelarna med att köra en laddhybrid eller en elbil.

Hittills i år är 29,3 procent av alla nya bilar som säljs på den svenska marknaden laddbara.

För Kia, ett av de ledande varumärkena när det gäller laddbara bilar på den svenska elbilsmarknaden, är motsvarande siffra 57 procent.

Men hur stor är egentligen skillnaden i miljöpåverkan och kostnad mellan en fossildriven bil (bensin eller diesel) och en eldriven?

För att underlätta svaret på frågan har Kia utvecklat en ny kalkylator. Med den kan du enkelt och snabbt jämföra olika modeller.

Så här går det till:

I kalkylatorn jämför du en Kia plug-in-hybrid med en motsvarande bil som inte är klimatbonusberättigad. 

Därefter fyller du i två parametrar: antal år och körsträcka per år.

Resultatet visar sedan den totala kostnaden samt bilens sammanlagda miljöpåverkan i ton utsläppt koldioxid. 

Exempel:

Vi jämför en Kia Ceed SW Plug-In Hybrid Advance (med el- och bensinmotor) med en Kia Ceed SW 1.4 T-Gdi DCT GT Line (bensinmotor).

Vi fyller i ett ägande på tre år samt en körsträcka på 1 500 mil per år.

Svaret visar att plug-in-hybriden har släppt ut sammanlagt 1,31 ton koldioxid medan motsvarande siffra för den bensindrivna är 6,48 ton. 

Skillnaden är alltså 5,17 ton koldioxid vilket motsvarar 51 700 pantade burkar eller lite mer än fem flygresor tur eller retur mellan Stockholm och Genéve.

Vi får samtidigt veta att plug-in-hybriden kostar 5 014 kronor mindre under perioden.

Att välja modellen med laddhybrid är med andra ord en klar fördel för både miljön och din plånbok.

Får fler att upptäcka fördelarna

Den nya kalkylatorn är ytterligare ett sätt för Kia att få fler att upptäcka fördelarna med eldrivna bilar.

Kia satsade tidigt på att elektrifiera så många modeller som möjligt och är nu en av de allra starkaste aktörerna när de gäller laddbara modeller på den svenska marknaden. Över hälften – 57 procent – av de bilar som såldes mellan januari och oktober i år var laddbara. Och redan nästa år är målet att den siffran ska vara 80 procent.

I utbudet finns nu fyra modeller som laddhybrid samt två rena elbilar.

Snart är det dessutom Sverigepremiär för ytterligare en laddhybrid: den populära sjusitsiga familjesuven Kia Sorento som går att beställa redan nu med leverans under det första kvartalet nästa år.

Till 2025 ska det finnas 11 stycken i utbudet (inklusive de befintliga elbilsmodellerna) varav ett flertal av dessa ska vara dedikerade elbilar.

Räkna själv – så mycket kan du spara 

FAKTA: Kia Sorento Plug-In Hybrid

*Drivlinan kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter och ett vridmoment på 265 newtonmeter med ett batteri på 13,8 kWh som driver en elmotor på 91 hästkrafter. 

*Tillsammans innebär detta en systemeffekt på 265 hästkrafter och ett kombinerat vridmoment på 350 newtonmeter.

*Drivning sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda.

*Sorento byggs på en ny SUV-plattform där det stora batteriet har placerats under golvet till passagerarutrymmet. 

*Nya Sorento är sjusitsig som standard.

*Laddhybriden har ett bagageutrymme som rymmer upp till 809 liter last med den tredje sätesraden nedfälld. Fäller man även mittenraden rymmer Kia Sorento Plug-In Hybrid 1 988 liter. 

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?