ANNONS:
Till Di.se

New York dukar för nätverkande

  • Leif Pagrotsky, svensk generalkonsul i New York, talar när det svenska företaget Airdine bjuder utvalda gäster på mat inför sin lansering i USA. Foto: Pontus Höök

NEW YORK. Det svenska matföretaget Airdine tar nu klivet in på den både spännande och skrämmande marknaden i USA. För att få största möjliga effekt av sin lansering bjöd det tillsammans med Sveriges generalkonsul Leif Pagrotsky in utvalda amerikanska kunder till middag på svenska residenset i New York.

 ”Det här är något som ska vara prioriterat i vår verksamhet. Ska någon entreprenör in med sitt företag på den amerikanska marknaden och vill ha hjälp av oss på det här sättet är det bara att höra av sig. Vi ställer gärna upp så långt som det är möjligt”, hälsar Leif Pagrotsky från den vackra villan på Park Avenue som togs i bruk 2012 efter en flerårig renovering.

Konsulatet bildar tillsammans med bland andra Business Sweden och Handelskammaren Team Sweden, med målet att göra det så smidigt som möjligt för svenska företag att etablera sig i USA. Snart kommer också Nordic Innovation House, som hjälper unga nordiska teknikbolag, att starta i New York och fogas in i Team Sweden.

”Där kan vi stötta tillsammans med våra nordiska kolleger. Vi kommer att hyra ett tiotal platser för svenska företag hos kontorshotellet We Work tillsammans med de övriga nordiska länderna. Vi kommer att ha en projektansvarig på Nordic Innovation House som sköter verksamheten. Här kan de utvalda företagen få jobba under några månader till ett subventionerat pris för att komma i gång”, säger konsuln Ann-Kristin Lund.

Di var på plats när det svenska företaget Airdine bjöd på hemlagad svensk husmanskost gjord av kocken Anders Isaksson i residenset. Airdine lanserade sin app i Sverige i början av fjolåret, en app genom vilken en värd bjuder in betalande gäster till middag hemma hos sig.

”Vi har nu 26.000 nedladdningar av appen och 14.000 fullregistrerade användare som har gjort en egen profil. Det har ordnats ungefär 500 middagar under det första året i Sverige, främst i Stockholm, Göteborg och Malmö”, säger Karin Moen, marknadschef på Airdine.

I likhet med AirBnB och Uber kan både värd och gäster betygsätta varandra. Nu är det dags för lansering i ytterligare 22 länder varav USA är det viktigaste.

”Det kändes som ett ganska självklart upplägg för oss att ordna middag på residenset med Leif Pagrotsky som värd. New York är ju som ett skyltfönster, syns man här syns man överallt. Vår tanke är att det kan vara lockande för new yorkare att komma till ett konsulat. Att vara här ger också oss som ett litet företag en trovärdighet, som att ha Sverige i ryggen och det är skönt”, konstaterar Karin Moen.

Airdine fick 300 ansökningar genom sociala medier till tiotalet middagsplatser i residenset och valde sina gäster noga för att få maximal uppmärksamhet. Samtidigt bjöds också ett antal amerikanska journalister in.

För knappt ett år sedan installerade sig Leif Pagrotsky i residenset, för övrigt den enda villan på exklusiva Park Avenue. Samtidigt har konsulatet flyttat tillbaka in i nya imponerande utrymmen i samma skyskrapa som den svenska FN-delegationen på Dag Hammarskjöld Plaza.

”Det här är ju en väldigt bra möjlighet för oss, nu när vi känner att vi börjar komma upp i varv här. Vi vill hitta nya vägar framåt och vi har en fantastisk tillgång i de här lokalerna”, säger Leif Pagrotsky och får medhåll av Ann- Kristin Lund.

”Just residenset är ju vår primära plattform för att nätverka. Vi är här för att hjälpa till med detta, att rätt personer samlas i rätt rum så att företagen kan komma vidare i New York och i USA. Att främja näringslivet är ju själva orsaken till att vi öppnade upp här igen.”

Sverige har haft ett fullskaligt konsulat i New York under en lång tid, men det stöptes av kostnadsskäl om till ett så kallat honorärkonsulat 2010 utan en avlönad generalkonsul och med personal från utrikesdepartementet. Det var under Carl Bildts tid som utrikesminister.

När den socialdemokratiska regeringen tog över meddelade statsminister Stefan Löfven att Sverige skulle öppna ett fullskaligt konsulat i New York igen och i fjol tog Leif Pagrotsky över som generalkonsul. Under mellanperioden skötte affärsmannen David Dangoor konsulatet ideellt. Han ordnade ofta officiella middagar hemma hos sig eftersom konsulatet då inte hade tillgång till residenset, där FN-ambassadören bodde efter renoveringen.

”Det här är verkligen efterfrågat av alla de svenska företag som nu verkar här i New York, liksom av företag i Sverige som planerar att expandera till USA”, motiverade näringsminister Mikael Damberg uppgraderingen när han presenterade förändringen i samband med regeringens nya exportstrategi i fjol.

Hittills har det inte varit någon egentlig rusning av förfrågningar, men det blir stadigt fler. Leif Pagrotsky är speciellt positiv till techbolag med högt kunskapsinnehåll men även öppen för entreprenörer i andra branscher.

”Det står inte i våra föreskrifter att vi ska hoppa över storföretagen men de mindre företagen lyfts fram särskilt eftersom de sannolikt behöver lite mer hjälp in i landet”, säger Leif Pagrotsky.

Konsulatet har sina begränsningar både när det gäller personal och utrymmen, varför man har valt att samarbeta med de andra organisationerna inom Team Sweden.

”Företag som hör av sig har ofta lite olika behov. Vårt grundläggande erbjudande är ju att vi har residenset där vi kan ordna en lunch, en middag eller ett seminarium för 50 personer. Vi kan också vara med och ordna ett mingel för upptill 100 personer. Men när företag hör av sig till oss försöker vi samordna behoven med Business Sweden, Handelskammaren och Visit Sweden som alla har en anknytning till svenska myndigheter”, förklarar Ann-Kristin Lund.

Konsulatet har till exempel ordnat investerarträffar tillsammans med Business Sweden för minde bolag inom till exempel life science.

”Men man måste inte ha jobbat med någon annan för att kunna ordna ett evenemang hos oss. Business Sweden har ju dagligen kontakter med många företag på ett sätt som vi inte kan, vi är för få för det. Inom Team Sweden är vi ålagda att jobba tillsammans där Sverige har folk ute och det gör vi”, säger Leif Pagrotsky.

När Di talar med Karin Moen efter middagen på residenset i New York är hon mycket nöjd.

”Vi är väldigt nöjda. Syftet var att få uppmärksamhet i New York och på det sättet var det mycket nyttigt. Vi fick många nya kontakter i staden bland annat tack vare middagen på residenset men också ytterligare några vanliga middagar hemma hos folk”, säger Karin Moen.

Planen är nu att vänta på artiklar i den amerikanska pressen för att sedan börjar marknadsföra sig mer i New York.

”Målet var att nå ut även i New York Times och det tror jag vi har lyckats med. Men även några stora matbloggar och andra medier inom techbranschen har varit intresserade. Då artiklarna har kommit ut kör vi i gång vår riktiga marknadsföring som bygger på pressmaterial som vi kan trycka ut i våra sociala kanaler”, konstaterar en nöjd Karin Moen.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies