New York dukar för nätverkande

NEW YORK. Det svenska matföretaget Airdine tar nu klivet in på den både spännande och skrämmande marknaden i USA. För att få största möjliga effekt av sin lansering bjöd det tillsammans med Sveriges generalkonsul Leif Pagrotsky in utvalda amerikanska kunder till middag på svenska residenset i New York.

Leif Pagrotsky, svensk generalkonsul i New York, talar när det svenska företaget Airdine bjuder utvalda gäster på mat inför sin lansering i USA.
Leif Pagrotsky, svensk generalkonsul i New York, talar när det svenska företaget Airdine bjuder utvalda gäster på mat inför sin lansering i USA.Bild:Pontus Höök

 ”Det här är något som ska vara prioriterat i vår verksamhet. Ska någon entreprenör in med sitt företag på den amerikanska marknaden och vill ha hjälp av oss på det här sättet är det bara att höra av sig. Vi ställer gärna upp så långt som det är möjligt”, hälsar Leif Pagrotsky från den vackra villan på Park Avenue som togs i bruk 2012 efter en flerårig renovering.

Konsulatet bildar tillsammans med bland andra Business Sweden och Handelskammaren Team Sweden, med målet att göra det så smidigt som möjligt för svenska företag att etablera sig i USA. Snart kommer också Nordic Innovation House, som hjälper unga nordiska teknikbolag, att starta i New York och fogas in i Team Sweden.

”Där kan vi stötta tillsammans med våra nordiska kolleger. Vi kommer att hyra ett tiotal platser för svenska företag hos kontorshotellet We Work tillsammans med de övriga nordiska länderna. Vi kommer att ha en projektansvarig på Nordic Innovation House som sköter verksamheten. Här kan de utvalda företagen få jobba under några månader till ett subventionerat pris för att komma i gång”, säger konsuln Ann-Kristin Lund.

Di var på plats när det svenska företaget Airdine bjöd på hemlagad svensk husmanskost gjord av kocken Anders Isaksson i residenset. Airdine lanserade sin app i Sverige i början av fjolåret, en app genom vilken en värd bjuder in betalande gäster till middag hemma hos sig.

”Vi har nu 26.000 nedladdningar av appen och 14.000 fullregistrerade användare som har gjort en egen profil. Det har ordnats ungefär 500 middagar under det första året i Sverige, främst i Stockholm, Göteborg och Malmö”, säger Karin Moen, marknadschef på Airdine.

I likhet med AirBnB och Uber kan både värd och gäster betygsätta varandra. Nu är det dags för lansering i ytterligare 22 länder varav USA är det viktigaste.

”Det kändes som ett ganska självklart upplägg för oss att ordna middag på residenset med Leif Pagrotsky som värd. New York är ju som ett skyltfönster, syns man här syns man överallt. Vår tanke är att det kan vara lockande för new yorkare att komma till ett konsulat. Att vara här ger också oss som ett litet företag en trovärdighet, som att ha Sverige i ryggen och det är skönt”, konstaterar Karin Moen.

Airdine fick 300 ansökningar genom sociala medier till tiotalet middagsplatser i residenset och valde sina gäster noga för att få maximal uppmärksamhet. Samtidigt bjöds också ett antal amerikanska journalister in.

För knappt ett år sedan installerade sig Leif Pagrotsky i residenset, för övrigt den enda villan på exklusiva Park Avenue. Samtidigt har konsulatet flyttat tillbaka in i nya imponerande utrymmen i samma skyskrapa som den svenska FN-delegationen på Dag Hammarskjöld Plaza.

”Det här är ju en väldigt bra möjlighet för oss, nu när vi känner att vi börjar komma upp i varv här. Vi vill hitta nya vägar framåt och vi har en fantastisk tillgång i de här lokalerna”, säger Leif Pagrotsky och får medhåll av Ann- Kristin Lund.

”Just residenset är ju vår primära plattform för att nätverka. Vi är här för att hjälpa till med detta, att rätt personer samlas i rätt rum så att företagen kan komma vidare i New York och i USA. Att främja näringslivet är ju själva orsaken till att vi öppnade upp här igen.”

Sverige har haft ett fullskaligt konsulat i New York under en lång tid, men det stöptes av kostnadsskäl om till ett så kallat honorärkonsulat 2010 utan en avlönad generalkonsul och med personal från utrikesdepartementet. Det var under Carl Bildts tid som utrikesminister.

När den socialdemokratiska regeringen tog över meddelade statsminister Stefan Löfven att Sverige skulle öppna ett fullskaligt konsulat i New York igen och i fjol tog Leif Pagrotsky över som generalkonsul. Under mellanperioden skötte affärsmannen David Dangoor konsulatet ideellt. Han ordnade ofta officiella middagar hemma hos sig eftersom konsulatet då inte hade tillgång till residenset, där FN-ambassadören bodde efter renoveringen.

”Det här är verkligen efterfrågat av alla de svenska företag som nu verkar här i New York, liksom av företag i Sverige som planerar att expandera till USA”, motiverade näringsminister Mikael Damberg uppgraderingen när han presenterade förändringen i samband med regeringens nya exportstrategi i fjol.

Hittills har det inte varit någon egentlig rusning av förfrågningar, men det blir stadigt fler. Leif Pagrotsky är speciellt positiv till techbolag med högt kunskapsinnehåll men även öppen för entreprenörer i andra branscher.

”Det står inte i våra föreskrifter att vi ska hoppa över storföretagen men de mindre företagen lyfts fram särskilt eftersom de sannolikt behöver lite mer hjälp in i landet”, säger Leif Pagrotsky.

Konsulatet har sina begränsningar både när det gäller personal och utrymmen, varför man har valt att samarbeta med de andra organisationerna inom Team Sweden.

”Företag som hör av sig har ofta lite olika behov. Vårt grundläggande erbjudande är ju att vi har residenset där vi kan ordna en lunch, en middag eller ett seminarium för 50 personer. Vi kan också vara med och ordna ett mingel för upptill 100 personer. Men när företag hör av sig till oss försöker vi samordna behoven med Business Sweden, Handelskammaren och Visit Sweden som alla har en anknytning till svenska myndigheter”, förklarar Ann-Kristin Lund.

Konsulatet har till exempel ordnat investerarträffar tillsammans med Business Sweden för minde bolag inom till exempel life science.

”Men man måste inte ha jobbat med någon annan för att kunna ordna ett evenemang hos oss. Business Sweden har ju dagligen kontakter med många företag på ett sätt som vi inte kan, vi är för få för det. Inom Team Sweden är vi ålagda att jobba tillsammans där Sverige har folk ute och det gör vi”, säger Leif Pagrotsky.

När Di talar med Karin Moen efter middagen på residenset i New York är hon mycket nöjd.

”Vi är väldigt nöjda. Syftet var att få uppmärksamhet i New York och på det sättet var det mycket nyttigt. Vi fick många nya kontakter i staden bland annat tack vare middagen på residenset men också ytterligare några vanliga middagar hemma hos folk”, säger Karin Moen.

Planen är nu att vänta på artiklar i den amerikanska pressen för att sedan börjar marknadsföra sig mer i New York.

”Målet var att nå ut även i New York Times och det tror jag vi har lyckats med. Men även några stora matbloggar och andra medier inom techbranschen har varit intresserade. Då artiklarna har kommit ut kör vi i gång vår riktiga marknadsföring som bygger på pressmaterial som vi kan trycka ut i våra sociala kanaler”, konstaterar en nöjd Karin Moen.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från ISS Facility ServicesAnnons

Så bidrar ISS till att hålla kollektivtrafiken igång

Under den pågående globala pandemin, har stora delar av samhället tvingats till omfattande förändringar. En av de branscher som drabbats särskilt hårt är transportsektorn, som har fått se andelen resenärer sjunka kraftigt, samtidigt som kraven på att upprätthålla en säker, hygienisk och trängselfri verksamhet ökat.

ISS medarbetare inom transportsegmentet har under hela Coronautbrottet arbetat hårt med att hålla tågen hygieniskt rena, motverka oro och skapa trygghet hos resenärer genom att bland annat utföra trängselrapporter och samtidigt arbeta med att säkra biljettintäkter – allt med målet att kunna hålla kollektivtrafiken igång på ett säkert sätt, för de som behöver resa. 

Efter vårens virusutbrott och de restriktioner kring arbete och resor som infördes över hela landet, rasade antalet resenärer i både kollektiv- och fjärrtågstrafiken. I vissa områden blev bortfallet så stort som 90 %. Restriktioner och minskat resande gjorde det väldigt svårt för både tågföretag och myndigheter att förutse hur trängsel och resandemönster skulle se ut, men rekommendationen blev ändå att upprätthålla ordinarie trafik i möjligaste mån. 

Som ett led i arbetet med att minska smittspridning och trängsel, slopades temporärt biljettkontrollerna i kollektivtrafiken, vilket fick till följd att fuskandet och antalet resande utan giltig biljett ökade lavinartat. 

För att förstå konsekvenserna för kollektivtrafiken har vi stämt träff med Elin Kämpe, affärsområdeschef för Transport på ISS som bland annat sköter biljettkontrollen åt SL i Stockholm.

– Kollektivtrafiken i Sverige kostar omkring en miljard kronor i månaden att hålla igång och cirka hälften finansieras genom biljettförsäljningen. När vi får ett minskat antal resande minskar även biljettintäkterna men, något vi sett under pandemin, är att utöver minskat resande, så minskade även betalningsviljan hos dem som faktiskt använde kollektivtrafiken. Det vi då riskerar på längre sikt, är att modellen för biljetter och finansiering behöver ändras, alternativt så behöver kollektivtrafikens kostnader minska och därmed sannolikt även utbudet. Den samlade kollektivtrafiken förväntas lida en förlust på omkring 7,5 miljarder bara i år, och om vi ska åtnjuta samma standard som vi är vana vid är det ett måste att säkra finansieringen, även om det blir under andra förutsättningar och med andra biljettmodeller. 

Viktigt att säkra intäkterna och skapa trygghet

– Våra uniformerade medarbetare som rör sig i kollektivtrafiken bidrar till att skapa trygghet för resenärerna, något som fortsatt under Coronapandemin, dock med ett ökat fokus på att undvika och rapportera trängsel. Nu har vi successivt påbörjat biljettkontrollerna i Stockholm igen i linje med SLs riktlinjer, fortsätter Elin. 

På frågan varför kontrollerna alls behövs i nuläget förtydligar Elin att SL uppskattar att fusket under pandemin gått upp från tre till 15 procent, vilket motsvarar intäkter på cirka 1 350 miljoner kronor. För att vi ska kunna fortsätta att resa på ett tryggt, säkert och hållbart sätt med kollektivtrafik så behöver intäkterna säkras.

Det finns även en koppling mellan ekonomisk tillväxt och en väl utbyggd kollektivtrafik, framförallt i storstadsregioner. Stockholm utnämndes i oktober i en rapport gjord av Institute of Transportation Studies vid University of California till världens tredje bästa stad för sin kollektivtrafik samtidigt som hela Sverige hyllades för sitt järnvägsnät. 

– Jag har en förhoppning om att vi ska kunna fortsätta på den inslagna vägen och ytterligare förbättra mobiliteten för att kunna hantera folktätheten som kontinuerligt ökar i våra storstadsregioner. Då är satsningar på kollektivtrafiken och ny forskning ett måste, betonar Elin.

Trygg miljö på tågen

UITP, Union Internationale des Transports Publics, släppte i oktober en rapport som visar att risken för att smittas i kollektivtrafiken är ytterst liten om rätt åtgärder vidtas. Några nyckelfaktorer, vid resor, är god ventilation, desinfektion av beröringsytor, kort restid, minimala samtal samt social distans.. Många länder har även munskydd som krav för att åka kollektivtrafik. Studier har gjorts i ett flertal länder i världen och rapporten visar att även om risken inte helt går att eliminera, är kollektivtrafiken fortsatt det säkraste sättet att förflytta sig i städer. Detta samtidigt som storstadsregionerna fortsätter att fungera för dem som behöver resa.

Det område där ISS kanske har gjort störst skillnad för kollektivtrafiken under Corona är inom hygien och städning. Leif Persson är produkt och utvecklingsansvarig för städtjänster på ISS. 

– Vi har alltid arbetat extremt noggrant och har mycket god insikt i vikten av en hygienisk miljö för hälsan. I och med pandemin har resenärerna också fått upp ögonen för det jobb vi faktiskt gör, och vet att de kan känna sig trygga med att tågen, och beröringsytor i synnerhet, är rena.

Leif poängterar att myndigheternas rekommendationer under pandemin är något man bör ha med sig även under mer normala förutsättningar. 

– Därför är jag övertygad om att detta i slutänden kommer att leda till förändrade sätt att både resa och leva, med fortsatt fokus på renlighet. För oss som tjänsteleverantör innebär detta att vi regelbundet ser över vilka städsystem och produkter vi använder, såväl som att vi i vissa fall också ökar städfrekvensen, säger Leif.

Mätbar renhet med miljön i fokus

ISS städprocesser och -verktyg är redan idag oerhört utförliga. Cleaning Excellence är ett internationellt koncept inom ISS som kombinerar de bästa processerna, metoderna, redskapen och produkterna. Tillsammans med leverantörer av rengöringsprodukter och städmaskiner utvecklar vi också hela tiden metoderna samtidigt som miljöbelastningen minskar, 

– Ett exempel är att vi snabbt efter Coronautbrottet började utföra desinfektion för att besegra virus, bakterier och andra mikroorganismer med miljövänliga verktyg och miljövänligt ozonvatten. Ozonvattnet är starkare än klorin, men lika skonsamt som vanligt kranvatten så att vi på ett enkelt, tryggt och kostnadseffektivt sätt kan desinficera alla typer av ytor och föremål, helt utan miljöfarliga kemikalier, berättar Leif. 

Testresultat visar att förekomsten av bakterier och virus minskar med cirka 99 % inom 5 minuter efter utförd städning. På många kontor har ISS dessutom börjat mäta koncentrationen av mikroorganismer, och därmed hygiennivån på ytorna på kontoren. Genom detta kan de som arbetar på kontoren känna sig trygga i att hygien och smittorisk alltid är under kontroll. 

– Just nu tittar vi på hur vi på ett effektivt sätt ska kunna göra liknande mätningar ombord på fordon så att resenärerna ska känna en större trygghet på resan, säger Leif. 

– Vår fordonsstädning är utformad för att minska risken för smittspridning och utförs av certifierade ISS-medarbetare. Genom att mäta renheten får vi veta om städfrekvenser eller metoder behöver justeras. Det kan tyckas överdrivet, men till syvende och sist handlar det om att våra servicemedarbetare skapar en trygg miljö för alla som behöver vistas där, avslutar Elin. 

FAKTA OM ISS

ISS är ett ledande företag inom facility management och workplace experience. Vi skapar platser och miljöer som bidrar till bättre prestationer och en enklare, mer effektiv och trivsam tillvaro - levererade med omtanke och hög kvalitet av engagerade medarbetare. ISS har över 400 000 medarbetare globalt och närvaro i fler än 70 länder. I Sverige har ISS cirka 6 000 medarbetare rikstäckande. 

Läs mer om ISS 

Mer från ISS Facility Services

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ISS Facility Services och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?