1515
Annons

New York-börserna: Energisektorn går framåt

De ledande börserna på Wall Street inledde veckans första handelsdag med sjunkande kurser. Ett skärpt tonläge i handelskonflikten mellan USA och Kina tillsammans med ett stigande oljepris tyngde utvecklingen.

Vid 16.10-tiden hade Dow Jones industriindex försvagats 0,4 procent till nivån 26.632 medan S&P 500 tappade 0,3 procent till 2.921. Nasdaq var ned 0,3 procent till 7.966.

Sektorvis stärktes energibolag 1,7 procent medan industri tappade 1,1 procent. 

Fokus riktades åter mot det spända handelsläget mellan USA och Kina efter att Kina ställt in de planerade samtalen med USA. I helgen rapporterade Wall Street Journal att Kina inte skickar vice premiärminister Liu He till Washington DC.

På måndagen gick också Kinaföreträdare ut och anklagade Donald Trumps administration för ”handelsmobbning”. Kommentarerna kom efter införandet av den senaste rundan av tullar, 10 procent på kinesiska varor värda 200 miljarder dollar vilka möttes av Kinatullar på USA-varor värda 60 miljarder dollar.

På bolagsfronten har amerikanska Comcast höjt sitt bud på det brittiska mediabolaget Sky till 17:28 pund, en höjning från tidigare 14:75 pund. Budet överträffar det från amerikanska 21st Century Fox, som backas av Walt Disney, som också vill åt de europeiska rättigheterna i Sky.

Comcast tappade 8,2 procent medan 21st Century Fox steg 0,6 procent.

Musikströmningstjänstebolaget Pandora PNDORA -0,56% Dagens utveckling Media lyfte med 3,4 procent sedan radioströmningskoncernen Sirius XM lagt ett aktiebud värt 3,5 miljarder dollar. Sirius XM, som är en sammanslagning mellan de tidigare rivalerna Sirius och XM, gick däremot ned 5,9 procent.

Inom lyxsegmentet kan noteras att Michael Kors uppges vara nära en affär där bolaget köper italienska Versace. Prislappen sägs vara cirka 2 miljarder dollar, enligt Bloomberg News källor. Michael Kors tappade nära 7 procent.

Kanadensiska Barrick Gold handlades upp 5,8 procent. Guldbolaget och dess Londonlistade konkurrent Randgold Resources har kommit överens om ett samgående i en affär värd 18 miljarder dollar.

På råvarumarknaden stärktes oljepriserna tydligt sedan Opec och dess allierade signalerat att det inte är så bråttom att öka utbudet, trots press från Donald Trump om att ”få ned priserna nu”. WTI-oljan steg 1,7 procent.

Räntan på den tioåriga amerikanska statsobligationen var upp 2 punkter vid 3,08 procent. 

Starka reaktioner på nej till höghastighetståg

Högerpartierna är emot att satsa på höghastighetsbanor mellan storstäderna.

Det har skapat en oro i berörda kommuner för vad regeringsskiftet innebär.

Maria Stockhaus, som skrivit under motionen för Moderaternas del.
Maria Stockhaus, som skrivit under motionen för Moderaternas del.Foto:Press.

Den avgående S-regeringen vill bygga höghastighetsbanor mellan Stockholm och Göteborg och Stockholm–Malmö.

Men högerpartierna M, KD, L och SD, som väntas stödja en ny M-ledd regering, tycker däremot att sådana banor blir alldeles för dyrt.

I riksdagsmotion skriver de fyra partierna bland annat att en satsning på höghastighetståg ”riskerar att tränga undan andra nödvändiga investeringar” inom infrastruktur. Motionen yttrar sig över en skrivelse från den avgående regeringen om den nationella planen för transportinfrastrukturen 2022–2033. 

Motionen väcker oro för att redan planerade satsningar på deletapper av de nya stambanorna ska drabbas.

”Jag har svårt att tro att det är sant”, säger Göran Forsberg (S), tidigare kommunalråd i Nyköping, till NT.

En deletapp av de nya stambanorna som finns i den nationella planen är den så kallade Ostlänken mellan Järna och Linköping.

”Vi står på olika sidor i politiken. Men oavsett det: Jag kan inte tro att någon är så oerhört korkad att man ställer av ett projekt som befinner sig på den position som Ostlänken gör”, säger Göran Forsberg.

Helena Gellerman, som skrivit under motionen för Liberalerna, uppger för NT att samarbetspartierna vill se en ny utredning kring järnvägen.

”Jag vill inte föregå den utredningen. Den ska titta på hur man löser det på bästa sätt”, säger hon. 

Maria Stockhaus, som skrivit under motionen för Moderaternas del, uppger dock för TT att Ostlänken inte påverkas:

”Moderaterna har sedan länge varit emot de dyra höghastighetstågen. Vi vill i stället satsa resurserna på befintligt järnvägsnät. Det är vad partierna på vår sida politiken också skriver i en motion som gavs in till riksdagen i går. Det finns dock inte några planer på att stoppa Ostlänken”, säger hon i en skriftlig kommentar.

Ulf Olsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Borås, räknar samtidigt med att inte heller den planerade järnvägen mellan Borås och Göteborg påverkas.

”Skulle den järnvägen försvinna, vilket jag än så länge inte har fått några indikationer på, då skulle det vara riktig allvarligt. Men jag utgår ifrån att den sträckan ligger kvar”, säger han till Borås Tidning.

LÄS OCKSÅ:
Högerpartierna säger nej till höghastighetsjärnväg
DEBATT Hög tid satsa på tåg i tid

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera