1515

New York-börserna: Comcast tappar efter budhöjning

De ledande börserna på Wall Street handlades lägre efter ett par timmars handel på måndagen. Ett skärpt tonläge i handelskonflikten mellan USA och Kina tillsammans med ett stigande oljepris tyngde utvecklingen.

Vid 17.50-tiden hade Dow Jones industriindex försvagats 0,6 procent till nivån 26.574 medan S&P 500 tappade 0,4 procent till 2.917. Nasdaq var ned 0,2 procent till 7.972.

Sektorvis stärktes energibolag 1,2 procent medan fastighetsbolag tappade 1,6 procent. 

Fokus riktades åter mot det spända handelsläget mellan USA och Kina efter att Kina ställt in de planerade samtalen med USA. 

På bolagsfronten har Comcast höjt sitt bud på mediebolaget Sky till 17:28 pund, en höjning från tidigare 14:75 pund. Budet överträffar det från 21st Century Fox, som backas av Walt Disney.

Comcast tappade 7,2 procent medan 21st Century Fox steg 1,3 procent.

Musikströmningstjänstebolaget Pandora PNDORA -1,04% Dagens utveckling Media lyfte med 2,2 procent sedan radioströmningskoncernen Sirius XM lagt ett aktiebud värt 3,5 miljarder dollar. Sirius XM, som är en sammanslagning mellan de tidigare rivalerna Sirius och XM, gick däremot ned 8,2 procent.

På råvarumarknaden stärktes oljepriserna tydligt sedan Opec och dess allierade signalerat att det inte är så bråttom att öka utbudet, trots press från Donald Trump om att ”få ned priserna nu”. WTI-oljan steg 2,4 procent.

Räntan på den tioåriga amerikanska statsobligationen var upp 2 punkter vid 3,08 procent. 


Innehåll från Phoenix ContactAnnons

Ett helelektriskt samhälle är vägen till en hållbar morgondag

Med ett kraftfullt fokus på hållbar omställning och automatiseringslösningar går energibranschen snabbt framåt, men på många håll saknas fortfarande verktyg för att balansera ekonomisk tillväxt med långsiktiga klimatstrategier. Globala automationsföretaget Phoenix Contact arbetar därför mot att möjliggöra en väl avvägd omställning, med syfte att öka svensk konkurrenskraft i västvärldens industriproduktion. 

– Genom att ta tillvara på tekniken som möjliggörare för effektivare och klimatsmartare verksamheter hjälper vi våra kunder att ta sig an den utmaning som en hållbar, digital framtid innebär, säger Stefan Nordenfors, vd för Phoenix Contact.

Under de senaste åren har företaget lagt väsentliga resurser på att utveckla och förädla avancerade automatiseringslösningar, vilka idag finns etablerade inom allt från basindustri och fastighetsbestånd, till infrastrukturanläggningar, intelligenta trafiksystem och elnät. Målet? Att skapa förutsättningar för visionen om ett helelektrisk samhälle. 

– Samhället har gjort enorma framsteg inom många segment, men när det gäller vårt beroende av fossila energikällor står vi fortfarande och stampar. Det är ett enormt klimatproblem, betonar Stefan Nordenfors.

Lever som de lär

Han får medhåll av Susanne Dahl, Business area manager IMA och Brand manager på Phoenix Contact. Susanne understryker att det är absolut nödvändigt för västvärlden att ställa om till smartare el för att uppnå FN:s klimatmål och klara morgondagen. 

– Med dagens teknik är detta fullt möjligt; vi lever i en värld där kostnadseffektiv, förnybar elektricitet finns tillgänglig i nästintill obegränsad omfattning; med automatiseringslösningar erbjuder den därtill nästan obegränsad potential. Ett helelektriskt samhälle är alltså redan en möjlig verklighet och vi kan stötta våra samarbetspartners på resan dit.

Samtidigt lever Phoenix Contact som de lär. Företaget gör omfattande investeringar i sin egen energieffektivisering, vilka bland många andra inkluderar att bygga egen förnybar energi till fastigheter och produktionsenheter och att ställa om hela fordonsflottan till laddbara fordon. Målsättningen är att vara CO2-neutral inom sin egen verksamhet 2021. 

– Detta är emellertid ingenting man klarar ensam, utan ska man nå resultat krävs att man arbetar tillsammans. Vi vill vara den självklara partnern i det arbetet, avslutar Susanne.

Läs mer om All Electric Society

 

Mer från Phoenix Contact

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Phoenix Contact och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?