1515

New York-börser: Lyft för Twitter

De amerikanska börserna stängde onsdagen kring nollan efter en viss återhämtning mot slutet. Bank och energi tyngde medan defensivt steg samtidigt som rapporterna fortsatte att strömma in.

Dow Jones stängde ned 0,2 procent på 20.054 medan S&P 500 ökade 0,1 procent till 2.294 och Nasdaq Composite steg 0,2 procent till 5.682.

"Det är en ganska tyst och lugn dag där aktier mest reagerar på inkommande rapporter. Dow Jones satte en ny högstanivå häromdagen, varje gång det sker kommer vissa vilja sälja vilket kan vara orsaken till motståndet i dag", sade Randy Frederick, vice president vid Charles Schwab i Texas, till Reuters.

På räntefronten fortsatte den amerikanska 10-åringen ned med 5 punkter vilket var tredje dagen i följd med fallande ränta. Bank drabbades tydligt med JP Morgan, Morgan Stanley och Bank of America samtliga ned över 1 procent vardera.

Råoljan föll till sin lägsta nivå på tre månader efter att data visat på en oväntat stor lageruppgång föregående vecka. Oljan återhämtade sig dock senare till lätt plus. Enligt marknadsbedömare har det den senaste tiden funnits en oro bland investerare kring ökad amerikansk oljeproduktion. Bland annat har antalet oljeriggar ökat kontinuerligt sedan mitten av 2016. Energisektorn gick svagt, Exxon retirerade 1,5 procent.

Vidare tappade Gilead 8 procent efter att läkemedelsbolaget förutspått svag försäljning för sina storsäljande läkemedel mot leversjukdomen Hepatit C.

Bättre gick det för Alaska Air som ökade 3,2 procent sedan flygbolagets intäkter stigit med 10 procent under årets sista kvartal jämfört med motsvarande period i fjol.

I tekniksektorn steg Apple lätt och satte en ny högstanivå. Bland annat har Bank of America höjt sin riktkurs då banken ser förbättrad efterfrågan i Kina.

Twitter avancerade 2,5 procent efter att BTIG höjt aktien till köp från neutral med riktkursen 25 dollar. Analysfirman tror att mikrobloggen kommer locka till sig nya användare eftersom Donald Trump är en flitig användare av Twitter.

Räntan på den amerikanska tioåriga statsobligationen var ned 5 punkter till 2,34 procent.


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?