Annons

Nevs i väntans tider

Konkurrensen på den kinesiska elbilsmarknaden hårdnar och det är kamp om vilka som ska få rätten att tillverka. Saabefterföljaren Nevs, som bygger sin affärsplan på produktion i Kina, har ännu inte fått den nödvändiga licensen.

 

Mattias Bergman, Nevs vd.
Mattias Bergman, Nevs vd.Bild:Adam Ihse/TT

”Vi har gjort allt vi ska, levererat provbilar och visat vad vi har för kompetens. Nu ligger det hos myndigheterna, men jag känner mig inte orolig över att vi inte skulle få licensen”, säger Nevs vd Mattias Bergman.

Bygget av en fabrik i Tianjin, en stad i Pekingområdet som också är delägare i Nevs, är i full gång. Stommen är i stort sett klar, enligt Mattias Bergman.

Vid nästa årsskifte är planen att produktionen ska starta.

Tidigare i höstas trodde Mattias Bergman på besked om tillverkningslicensen i november, men nu vågar han inte ha någon tidsuppfattning.

”Det är väldigt många som söker så jag förstår att det tar tid, men vi har en nära dialog med myndigheterna”, säger han.

Beslutet ska komma från det mäktiga superdepartementet NDRC, nationella utvecklings- och reformkommissionen. Det har även tidigare hållit tillverkare på halster. Till exempel fick Volvo Cars vänta på besked om licens för sin första fabrik i Chengdu till efter invigningen 2013.

Nu har NDRC blivit överöst av ansökningar från företag som vill haka på elbilstrenden, lockade inte minst av Kinas generösa subventioner.

Runt 200 nystartade företag vill in på marknaden. Analytiker har redan varnat för en elbilsbubbla och bedömer att endast ett fåtal kommer att ha chans att förverkliga sina planer och överleva. Många av de inhemska fordonsföretagen som redan tillverkar konventionella bilar siktar även på elbilar.

Därtill kommer alla internationella bilmärken som finns i Kina och som också planerar för eldrift.

De som redan har bilproduktion behöver inte söka en särskild elbilslicens, vilket har gjort att en del nya företag samarbetar med befintliga tillverkare för att komma runt licensfrågan.

För att blidka de kinesiska myndigheterna ändrade Nevs sina planer för Tianjinfabriken. I stället för att skicka målade karosser från fabriken i Trollhättan ska i stort sett allt göras i Kina. Fort-farande är dock planen att det i Trollhättan ska tillverkas underreden till den första eldrivna bilmodellen 9-3 som bygger på den gamla Saabmodellen med samma namn.

”Vi vet att det kommer att ske en konsolidering på den kinesiska marknaden och för att man ska vara aktuell för en licens krävs att man kan visa på innovationsförmåga. Det kan vi”, säger Mattias Bergman.

Nevs har byggt upp en stor utvecklingsavdelning i Trollhättan trots att man ännu inte har kommit i gång med elbilstillverkningen efter att man köpte Saabs konkursbo 2012. Runt 1.000 personer jobbar för Nevs i Trollhättan, där cirka 220 är konsulter.

”Vi kommer fortsätta att rekrytera ingenjörer”, säger Mattias Bergman.

I fjol var förlusten 335 miljoner kronor och det fortsätter att rinna ut pengar. Under rekonstruktionen som bolaget gick ur förra året skrevs skulder på drygt 300 Mkr av.

De kinesiska ägarna, med Kai Johan Jiangs NMEH i spetsen, har hittills sett till att hålla bolaget flytande.

Frågan om finansiering är den viktigaste enligt Yang Jian, som bevakar fordonsindustrin i Kina för branschtidningen Automotive News.

”Regeringen skärper kontrollen över vilka bolag som ska få tillverka elbilar och man vill inte ge för många licenser. Det gäller att visa att man har livskraft och att man klarar stora investeringar”, säger han.

Nevs har skrivit avtal med flera aktörer i Kina om att leverera bilar, främst till olika delningstjänster och som företagsbilar. Varu- märket Nevs är dock ännu okänt i Kina, enligt Yang Jian.

”Även om de har en stad som delägare kan det bli tufft att nå ut. Det finns för många nystartade elbilsbolag i Kina”, säger han.

2020 har den kinesiska regeringen aviserat att nuvarande subventioner försvinner, vilket drar undan mattan för mångas kalkyler.

”Vi behöver subventionerna i början, men har räknat med att stå på egna ben när de tas bort”, säger Mattias Bergman.

För att öka intäkterna försöker Nevs också få in kontraktstillverkning i fabriken i Trollhättan.

”Vi har dialog med flera olika företag, både komponenttillverkare och biltillverkare, men ingenting är klart”, säger Mattias Bergman.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Euro AccidentAnnons

Ohälsa – påtaglig risk för företag

Långtidsfrånvarande medarbetare är en påtaglig hållbarhetsrisk för de flesta företag. Därför erbjuder försäkringsbolaget Euro Accident även ett rehabiliteringsstöd i sin företagsbetalda sjukförsäkring. Ett stöd som hjälper åtta av tio att kunna fortsätta arbeta.

Hållbarhetsfrågan med sociala, miljömässiga och ekonomiska aspekter spelar en allt större roll för företag. Därmed har det också blivit viktigt för företag att förstå, identifiera och hantera sådana risker, vid sidan om till exempel affärsrisker och finansiella risker.

En av de viktigaste, men ofta förbisedda, hållbarhetsfrågorna handlar om hållbara medarbetare, alltså de egna medarbetarnas hälsa och välmående. Förutom de mänskliga sidorna så är kostnaderna för ohälsa höga i form av ökad sjukfrånvaro, högre personalomsättning och lägre produktivitet.

En modern sjukförsäkring

Att en medarbetare blir långtidsfrånvarande är emellertid en risk som du till viss del kan försäkra dig mot. Några som erbjuder en sådan försäkring är försäkringsbolaget Euro Accident Livförsäkring.

- Risken för sjukskrivning är högst påtaglig i dagens arbetsliv med många som blir långtidssjuka av stress och utmattning. Därför har vi skapat en modern sjukförsäkring som är bra både för medarbetaren som är försäkrad och för arbetsgivaren som betalar försäkringen, säger Jörgen Örnebrand, produktchef Tjänstepension, på Euro Accident Livförsäkring AB.

Vid risk för sjukskrivning

Förutom den ekonomiska ersättningen vid långtidsfrånvaro så ingår även ett rehabiliteringsstöd i Euro Accidents försäkring.

Rehabiliteringsstödet kan aktiveras redan vid första tecken på att en medarbetare riskerar att bli långtidssjukskriven eller för att hjälpa medarbetare att komma tillbaka i arbete igen. Efter en webbanmälan från närmaste chef samordnar en av Euro Accidents egna rehabiliteringskoordinatorer hela ärendet och ser till att rätt insatser kopplas in.

Goda chanser att hjälpa

Åtta av tio försäkrade som kommer in i Euro Accidents rehabiliteringsprocess genom sin sjukförsäkring blir inte långtidsfrånvarande.

- Om vi bara får möjlighet att starta processen tidigt så har vi en bra chans att komma in med rätt åtgärder innan det går för långt, säger Jörgen Örnebrand.

Det är inte alltid som rehabiliteringsstödet i försäkringen behöver aktiveras. Ibland kan det räcka långt med att medarbetaren själv tar ett eller flera samtal med psykolog, ekonom, jurist, ergonom eller hälsocoach genom samtalsstödet som också är en del av försäkringen.

- Samtalsstödet kan ge rådgivning och hjälp att komma vidare oavsett om det gäller privata eller arbetsrelaterade frågor. Det viktiga är att ta hjälp innan små problem växer sig stora, säger Jörgen Örnebrand.

Helförsäkring för trygga och friska medarbetare

Det här ingår i Euro Accidents Sjukförsäkring PlanSjuk som tecknas av företag för deras medarbetare:

- Samtalsstöd av psykolog, ekonom, jurist, ergonom och hälsocoach

- Chefs- och HR-stöd

- Rehabiliteringsstöd

- Ekonomisk ersättning för inkomstbortfall

Läs mer om Sjukförsäkring PlanSjuk  

Läs mer om Euro Accident

 

Mer från Euro Accident

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Euro Accident och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?